Omkring 80 procent av de som besvarade enkäten bedömer att svårigheterna med användningen av digitala banktjänster framförallt beror på bristande kunskaper.
-
Även om majoriteten av finländarna är vana vid att använda digitala tjänster, är det viktigt att vi tar hand om de kunder som av någon anledning upplever att det är svårt att sköta bankärenden. Därför måste vi särskilt satsa på att stärka kunskaperna hos de äldre och andra specialgrupper, framhäver Thomas Salomaa, affärsdirektör ansvarig för bastjänsterna på OP Nyland.
Finländarnas bankärenden sker idag till stor del på nätet. Enlig OP Nylands statistik är det endast sju procent av kunderna som sköter sina ärenden på bankkontoret varje månad. Av de som sköter sina dagliga bankärenden på kontoret är omkring 40 procent över 65 år.
Salomaa menar att även om många seniorer sköter ärenden på kontoret, så är majoriteten av dem också aktiva användare av nättjänster. Av OP Nylands kunder över 60 år är 79 procent användare av nättjänster, och motsvarande siffra för kunder över 75 år är 67 procent.
Det råder tveksamhet kring säkerheten med digitala banktjänster – nyheter om missbruk ökar osäkerheten
Förutom bristande digitala kunskaper är nedsatt funktionsförmåga den vanligaste anledningen till svårigheter med användningen av digitala tjänster. Många upplever dessutom att det är enklare att sköta bankärenden på bankkontoret. I vissa fall kan avsaknaden av lämpliga enheter hindra användningen av digitala tjänster.
Omkring 36 procent av de som besvarade enkäten bedömer att den ständiga nyhetsbevakningen kring missbruk av banktjänster ökar osäkerheten.
-
Vilket är helt förståeligt. Hanteringen av bankärenden digitalt förutsätter noggrannhet, aktsamhet och vaksamhet, säger Salomaa.
Salomaa på OP Nyland påminner om att banken aldrig skickar meddelanden med länkar till nätbankens inloggningssida till kunder. Banken ber heller aldrig om uppgifter om koder eller kort via meddelanden eller i telefonsamtal.
Under oktober kommer OP Nylands kontor att erbjuda ett ökat stöd för användningen av digitala tjänster, och på vissa kontor kommer man att anordna särskilda evenemang om digitala kunskaper för seniorer.
-
Det är bra att komma ihåg att vi ger råd i dagliga ärenden, till exempel i anslutning till digitala tjänster eller kortärenden, varje vardag under kontorens öppettider utan tidsbokning. Dessutom har OP en särskild seniorlinje som riktar sig till äldre, berättar Salomaa.