Vad kan en företagare göra om kunden inte betalar fakturan i tid?

Det är bra för en ny företagare att se till att företagets kassaflöde är tillräckligt snabbt. Det händer ibland att kunden av en eller annan orsak inte betalar fakturan i tid. De största kreditförlusterna orsakas vanligen av bekanta kunder, och det behövs mångdubbel tilläggsförsäljning för att täcka redan en enda kreditförlust.

Spara tipsen nedan för att försäkra dig om att det inte uppstår kreditförluster och att kundrelationen fortsätter trots en tillfällig betalningsstörning.

  1. Kontrollera varje ny kunds kreditupplysningar före försäljningen. Kontrollera också en gammal kunds kreditupplysningar om kunden ökar sina inköp och ber om betaltid. Följ också upp dina viktiga leverantörers och underleverantörers betalningsförmåga. Det gör du lätt med Intrums Krediupplysningstjänst.

  2. Fakturera dina kunder regelbundet. 

  3. Då kunden har fått varan eller tjänsten, hör betalningen för den enligt ert avtal till ditt företag. Påminn kunden genast ifall fakturan inte betalas på förfallodagen. Ju snabbare du reagerar desto säkrare får du pengarna på ditt konto. 

  4. Bokför också fordringarna. Om din kund inte betalar i tid, låt Intrums experter hjälpa. Intrum ser på ett sakkunnigt och diskret sätt till att din kundrelation fortsätter trots tillfälliga dröjsmål med betalningar. 

Som företagare bestämmer du om din egen affärsverksamhet. I ett osäkert ekonomiskt läge är förutseende den bästa riskhanteringen och grunden för företagets kreditpolicy. Då du vill koncentrera dig på det viktigaste, det vill säga utvecklingen av din affärsverksamhet, erbjuder Intrum mångsidiga indrivningstjänster enligt ditt företags behov.

Också i OP-mobilen kan lätt du överföra förfallna fakturor till Intrum till indrivning.