Aseta kortillesi turvarajat
Kortin katoamisen tai väärinkäytöksen varalta maksukortille on hyvä asettaa turvarajat. Vuorokausikohtaiset turvarajat voit asettaa käteisnostoille, varmennettaville korttiostoille ja verkkomaksamiselle sekä muille etäostoille. Rajat täytyy käydä asettamassa erikseen kortin Credit- ja Debit-puolelle. Turvarajoihin eivät sisälly kortin credit-ominaisuudelta OP-verkkopalvelussa tehtävät tilisiirrot ja laskunmaksut.
Rajojen asettaminen ja muuttaminen onnistuu OP-verkkopalvelussa. Uudet rajat tulevat voimaan heti. Suosittelemme muuttamaan turvarajoja aina tarpeesi mukaan.
Huomaathan, että kortin turvarajan lisäksi myös tilillä voi olla käyttöraja, joka rajoittaa korttimaksuja.
Lue lisää kortin turvarajoista
Pidä kortistasi ja tunnusluvustasi huolta
- Opettele korttisi tunnusluku ulkoa ja hävitä pankista saamasi tunnuslukukirje. Älä merkitse tunnuslukua korttiin tai muualle.
- Älä koskaan luovuta korttiasi toisen käyttöön tai paljasta tunnuslukua toiselle – edes pankki tai viranomaiset eivät tarvitse tunnuslukuasi missään tilanteissa.
- Säilytä korttiasi yhtä huolellisesti kuin käteistä rahaa. Varmista aika ajoin, että korttisi on tallessa.
- Älä jätä korttiasi valvomattomaan paikkaan, esimerkiksi autoon, hotellihuoneeseen tai ravintolan pöytään. Jos oma huolimattomuutesi myötävaikuttaa korttisi väärinkäyttöön, vastaat itse väärinkäyttötappiosta joko osittain tai kokonaan. Kortin tunnuslukua ei esimerkiksi saa missään tapauksessa säilyttää kortin kanssa samassa paikassa.
- Kun korttisi uusitaan, tuhoa vanha kortti leikkaamalla sen magneettijuova ja siru kahtia.
Seuraa korttitapahtumia ja reklamoi virheistä
Jos huomaat tiliotteellasi tai luottokorttilaskullasi korttitapahtumia, joita et tunnista, sulje korttisi viipymättä soittamalla OP:n Sulkupalveluun 0100 0555 (24h/7). Tämän jälkeen voit tehdä korttitapahtumien selvityspyynnön eli reklamaation.
Korttiturvallisuuteen liittyvistä syistä johtuen korttiturvallisuuspalvelut saattaa lähestyä sinua tekstiviestillä. Kyseessä on kortin turvallisuuteen liittyvä tiedustelu. Mikäli saat tällaisen viestin, pyydämme sinua olemaan yhteydessä korttiturvallisuuspalveluumme 010 252 1530 (24h).