Usein kysyttyä yritysvakuutuksista

Usein kysytyt kysymykset

Mitä vakuutuksiin liittyviä asioita minun täytyy ottaa huomioon palkatessani uutta työntekijää?

Työnantajan velvollisuus on ottaa työntekijälle lakisääteinen tapaturmavakuutus vuotuisen palkanmaksun ylittäessä 1 300 euroa, sekä työntekijän eläkevakuutus (TyEL) kun palkkaa maksetaan yli 62,88 euroa kuukaudessa (2022).   

Eläkevakuutusasioissa kumppaninamme toimii Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen, jonka vakuutusasiat saat hoidettua kanssamme.  

Henkilöstö on hyvä vakuuttaa myös sairastumisen tai vapaa-ajalla tapahtuvien tapaturmien varalta. Vapaaehtoiset vakuutukset nopeuttavat hoitoon pääsyä, parantumista ja töihin paluuta sekä sitouttavat henkilöstöä yritykseesi.  

Kun kotitalous toimii työnantajana, palkanmaksajalla on velvollisuus hankkia työntekijälleen lakisääteinen työtapaturma- ja ammattitautivakuutus. Vakuutuksenottajan on ilmoitettava maksetuista palkoista Tulorekisteriin. 

Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Asiakaspalvelumme yhteystiedot löydät sivulta OP:n ja Pohjola Vakuutuksen asiakaspalvelu yritysasiakkaille | OP.

Mitä vakuutuksille tapahtuu, kun myyn ajoneuvon?

Ajoneuvon liikennevakuutus ja mahdolliset vapaaehtoiset vakuutukset päättyvät automaattisesti Traficomin tietojen mukaisesti kun: 
- ajoneuvolle vaihdetaan omistajaa 
- ajoneuvo poistetaan lopullisesti rekisteristä   

Muutos päivittyy yrityksesi vakuutustietoihin pienellä viiveellä. Kun olemme saaneet tiedon muutoksesta, lähetämme yrityksellesi uuden vakuutuskirjan ja laskun, joissa ajoneuvon vakuutusten päättyminen on huomioitu.  

Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Asiakaspalvelumme yhteystiedot löydät sivulta OP:n ja Pohjola Vakuutuksen asiakaspalvelu yritysasiakkaille | OP.

 

Kuinka vastaanotan yrityksen laskut sähköisesti?

Voit lähettää meille yrityksen verkkolaskutustiedot viestillä op.fi-palvelussa tai sähköpostilla osoitteeseen verkkolasku@op.fi.  

Verkkolaskutuksen aktivointia varten tarvitsemme seuraavat tiedot: 
- yrityksen nimi ja Y-tunnus 
- verkkolaskuosoite (OVT- tai IBAN-muotoinen) ja operaattori 
- yrityksen yhteyshenkilö verkkolaskuasioissa 
- verkkolaskutuksen alkamispäivä (jos alkamispäivä on muu kuin ilmoituspäivä)  

Jos yrityksesi käytössä on useita verkkolaskuosoitteita, tarvitsemme tiedon vakuutussopimuksittain siitä, mihin osoitteeseen laskut lähetetään. Jos vakuutussopimus on meklarin hoidossa, lähetämme laskut meklarille.   

Tieto verkkolaskutuksesta päivittyy noin viikon kuluessa ilmoituksesta, joten viimeisin lasku voi tulla vielä paperisena. Lisätietoja laskutukseen liittyen löydät sivulta Yrityksen vakuutukset ja laskutus | OP.

Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Asiakaspalvelumme yhteystiedot löydät sivulta OP:n ja Pohjola Vakuutuksen asiakaspalvelu yritysasiakkaille | OP.

 

Kuinka saan laskulle lisää maksuaikaa?

Voit pyytää laskulle lisää maksuaikaa lähettämällä viestin op.fi-palvelussa tai soittamalla palvelunumeroomme. Vahvistamme, onko toivomasi maksupäivä mahdollinen.  

Jos pyydät maksuaikaa sähköisesti, tarvitsemme seuraavat tiedot: 
- sopimustunnus 
- laskun summa 
- eräpäivä 
- toivomasi maksupäivä  

Perimme alkuperäisen eräpäivän jälkeisiltä päiviltä korkolain mukaisen viivästyskoron seuraavan laskun yhteydessä. Lisätietoja laskutukseen liittyen löydät sivulta Yrityksen vakuutukset ja laskutus | OP.  

Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Asiakaspalvelumme yhteystiedot löydät sivulta OP:n ja Pohjola Vakuutuksen asiakaspalvelu yritysasiakkaille | OP.

 

Työntekijälle on sattunut työtapaturma – miten toimin?

Ohjaa vahingoittunut työntekijä hoitoon kumppanilääkärillemme nopean työhön paluun varmistamiseksi. Täytä tapaturmailmoitus verkkopalvelussamme tai yrityksesi käyttämässä linkkipalvelussa viipymättä, kuitenkin viimeistään 10 arkipäivän kuluessa vahinkotiedon saamisesta.

 

Korvauksen hakeminen – miten ilmoitan vahingosta ja missä ajassa korvausta on haettava?

Paras ja nopein tapa ilmoittaa vahingosta on Vakuutusten verkkopalvelu. Voit ilmoittaa vahingosta myös puhelimen tai paperisen vahinkoilmoituksen välityksellä. Verkkopalvelussa voit katsella vahinkotietoja ja lähettää tarvittaessa lisäselvityksiä.

Korvausta on haettava viimeistään vuoden kuluttua vahingon sattumisesta. Käytännössä vahinkoasian selvittäminen on sitä helpompaa, mitä nopeammin ilmoitat meille vahingosta. Ethän siis tarpeettomasti viivyttele korvauksen hakemisessa.

Pohjola Vahinkoapu -sivustolle on koottu kattava tietopaketti eri vahinkotilanteista ja vakuutusten korvattavuudesta. Löydät sen osoitteesta vahinkoapu.pohjola.fi/yrityksille. Vahinkoapu-sivulta löydät kumppaneidemme yhteystiedot. Kumppanimme auttavat sinua yrityksesi vahinkotilanteessa. Sivulta löydät myös yritysten korvaushakemusten käsittelyajat.

Matka riskialueelle - onko matkavakuutukseni voimassa?

Matkustajavakuutus ei ole voimassa riskialueilla, joihin matkustamista Suomen ulkoministeriö suosittelee välttämään tai joista se suosittelee poistumaan. Jos olet saapunut riskialueelle ennen suosituksen alkamista, vakuutus on voimassa 10 päivän ajan Suomen ulkoministeriön suosituksen antamisesta. Matkustajavakuutus toimii normaalisti, jos esimerkiksi matkasairautesi ei liity mihinkään välttämis- tai poistumissuosituksessa annettuun syyhyn.

Suosittelemme sinulle lisäturvaa, jos matkustat maahan tai alueelle, jota koskee Suomen ulkoministeriön antama suositus. Lisävakuutus laajentaa vakuutuksen voimassaolon myös niihin vahinkoihin, jotka aiheutuvat syystä, jonka vuoksi Suomen ulkoministeriö on suosituksen antanut. Riskialuelaajennus ei kuitenkaan koskaan laajenna turvaa suursotaan tai tilanteisiin, joissa vakuutettu itse on itse osallistunut sotaan tai aseelliseen selkkaukseen tai rauhanturvatoimintaan.

Ajantasainen riskialuelista löytyy osoitteesta www.op.fi/riskialueet. Ennen matkalle lähtöä on hyvä käydä myös Suomen Ulkoministeriön verkkosivuilla, joista saat aina ajankohtaista tietoa kohdemaasta.

Voit ottaa laajennuksen määräajaksi. Saat sen ottamalla yhteyttä Pohjola Vakuutuksen toimipisteisiin tai asiakaspalveluun 0303 0303.

Ajoneuvon liikennekäytöstäpoisto ja -käyttöönotto – miten ne vaikuttavat yritykseni ajoneuvojen vakuutuksiin?

Saat tehtyä ajoneuvolle liikennekäytöstäpoiston ja -käyttöönoton Traficom verkkopalvelussa tai lähimmällä rekisteröintejä tekevällä katsastusasemalla. Muutoksista veloitetaan Traficomin hinnaston mukainen maksu. Muutokset päivittyvät automaattisesti vakuutuksesi tietoihin.

Liikennekäytöstäpoiston ajalta hyvitämme liikennevakuutusmaksua. Vakuutuskauden alussa veloitetaan kuitenkin 14 euron minimimaksu. Kaskon osalta maksat niistä turvista, jotka suojaavat ajoneuvoa myös liikennekäytöstäpoiston aikana, kuten palo- ja varkausturvista.

Olen perustanut uuden yrityksen – mitä vakuutuksia minun tarvitsee ottaa yritykselleni?

Yrittäjälle pakollinen vakuutus on yrittäjän eläkevakuutus (YEL-vakuutus). Mikäli yrityksessäsi on työntekijöitä, laki velvoittaa yritystäsi ottamaan heille TyEL-vakuutuksen ja lakisääteisen tapaturmavakuutuksen. Yrittäjänä sinun on itse huolehdittava lakisääteisten vakuutusten ottamisesta. Toimialasta riippumatta yritykset tarvitsevat myös vastuu- ja oikeusturvavakuutuksia sekä kattavan turvan yrityksen omaisuudelle. Yrittäjänä sinun kannattaa huolehtia myös omasta vakuutusturvastasi mahdollisen tapaturman tai sairauden varalle.

Edustamme eläkevakuutusasioissa Keskinäistä eläkevakuutusyhtiö Ilmarista. Asiakaspalvelumme kautta saat hoidettua myös Ilmarisen vakuutusasiat. Ota yhteyttä palvelunumeroomme 0303 0303, niin neuvomme ja autamme mielellämme uuden yrityksesi riskienhallintaan liittyvissä asioissa.

Vakuutustodistus – miten saan tarvittavat vakuutustodistukset yrityksen voimassaolevista vakuutuksista?

Useimmat vakuutustodistukset ovat tulostettavissa vakuutusten verkkopalvelusta. Mikäli et saa tarvitsemaasi todistusta verkkopalvelusta, soita palvelunumeroomme 03 03 03 03.

Yritykseni toiminta on muuttunut – tarvitseeko asiasta olla yhteydessä vakuutusyhtiöön?

Yrityksesi toiminnan muuttuessa myös yrityksesi vakuutustarpeet saattavat muuttuvat. Ole yhteydessä palvelunumeroomme 03 03 03 03 kaikissa muutostilanteissa, niin katsotaan yhdessä yrityksesi vakuutukset ajan tasalle.