Usein kysyttyä yritysvakuutuksista

Usein kysytyt kysymykset

Miten saan vakuutusten verkkopalvelun käyttöön yritykselle?

Nopeuta vahinko- ja vakuutusasiointia tekemällä yrityksen digitaalisen asioinnin sopimus ja aloita asiointi op.fi-palvelussa. Op.fi-palvelussa pääset tarkastelemaan voimassa olevia vakuutuksia, tulostamaan vakuutustodistuksia, lähettämään meille verkkoviestejä sekä hoitamaan vahinkoasioita.

Tee digitaalisen asioinnin sopimus

Sopimuksen voi allekirjoittaa sähköisesti vain henkilö, jolla on nimenkirjoitusoikeus yrityksessä. Palvelussa voit nimetä yrityksesi pääkäyttäjät ja heidän valtuutensa.

Jos sinulla on kysyttävää yritysten digitaalisista vakuutuspalveluista tai niissä on häiriö, ole yhteydessä Pohjola Vakuutuksen verkkotukeen 010 253 6198 (ma–pe klo 8–17).

Mitä vakuutuksia minun tulee ottaa, kun olen perustanut uuden yrityksen?

Yrittäjänä sinun on hankittava yrittäjän eläkevakuutus (YEL) vuosityöansion ylittäessä 8261,71 euroa (2022). Sinun kannattaa huolehtia myös omasta vakuutusturvastasi mahdollisen tapaturman tai sairauden varalle.  

Mikäli yrityksessäsi on työntekijöitä, laki velvoittaa ottamaan heille työntekijän eläkevakuutuksen (TyEL) ja lakisääteisen tapaturma- ja ammattitautivakuutuksen.   

Yritykset tarvitsevat myös vastuu- ja oikeusturvavakuutuksia sekä kattavan turvan yrityksen omaisuudelle.    

Eläkevakuutusasioissa kumppaninamme toimii Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen, jonka vakuutusasiat saat hoidettua kanssamme.  

Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot

Kuinka saan laskulle lisää maksuaikaa?

Voit pyytää laskulle lisää maksuaikaa lähettämällä viestin op.fi-palvelussa tai soittamalla palvelunumeroomme. Vahvistamme, onko toivomasi maksupäivä mahdollinen.  

Jos pyydät maksuaikaa sähköisesti, tarvitsemme seuraavat tiedot:

- sopimustunnus
- laskun summa
- eräpäivä
- toivomasi maksupäivä

Perimme alkuperäisen eräpäivän jälkeisiltä päiviltä korkolain mukaisen viivästyskoron seuraavan laskun yhteydessä. Katso lisätietoa laskutuksesta

Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot

 

Mitä vakuutuksiin liittyviä asioita minun täytyy ottaa huomioon palkatessani uutta työntekijää?

Työnantajan velvollisuus on ottaa työntekijälle lakisääteinen tapaturmavakuutus vuotuisen palkanmaksun ylittäessä 1 300 euroa, sekä työntekijän eläkevakuutus (TyEL) kun palkkaa maksetaan yli 62,88 euroa kuukaudessa (2022).   

Eläkevakuutusasioissa kumppaninamme toimii Keskinäinen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen, jonka vakuutusasiat saat hoidettua kanssamme.  

Henkilöstö on hyvä vakuuttaa myös sairastumisen tai vapaa-ajalla tapahtuvien tapaturmien varalta. Vapaaehtoiset vakuutukset nopeuttavat hoitoon pääsyä, parantumista ja töihin paluuta sekä sitouttavat henkilöstöä yritykseesi.  

Kun kotitalous toimii työnantajana, palkanmaksajalla on velvollisuus hankkia työntekijälleen lakisääteinen työtapaturma- ja ammattitautivakuutus. Vakuutuksenottajan on ilmoitettava maksetuista palkoista Tulorekisteriin. 

Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot

Miten ilmoitan vahingosta ja missä ajassa korvausta on haettava?

Pohjola Vahinkoavusta löydät helpot ohjeet erilaisiin vahinkotilainteisiin ja vahingosta ilmoittamiseen. Sieltä löydät myös vahinkokumppaneidemme yhteystiedot, jotka voivat auttaa sinua vahinkoasian hoidossa. Tutustu Vahinkoapuun osoitteessa: vahinkoapu.pohjola.fi. 

Vahinkoasian selvittäminen on sitä helpompaa, mitä nopeammin ilmoitat meille vahingosta. 

Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot

Kuinka vastaanotan yrityksen laskut sähköisesti?

Voit lähettää meille yrityksen verkkolaskutustiedot viestillä op.fi-palvelussa tai sähköpostilla osoitteeseen verkkolasku@op.fi.  

Verkkolaskutuksen aktivointia varten tarvitsemme seuraavat tiedot:

- yrityksen nimi ja Y-tunnus 
- verkkolaskuosoite (OVT- tai IBAN-muotoinen) ja operaattori 
- yrityksen yhteyshenkilö verkkolaskuasioissa 
- verkkolaskutuksen alkamispäivä (jos alkamispäivä on muu kuin ilmoituspäivä)  

Jos yrityksesi käytössä on useita verkkolaskuosoitteita, tarvitsemme tiedon vakuutussopimuksittain siitä, mihin osoitteeseen laskut lähetetään. Jos vakuutussopimus on meklarin hoidossa, lähetämme laskut meklarille.   

Tieto verkkolaskutuksesta päivittyy noin viikon kuluessa ilmoituksesta, joten viimeisin lasku voi tulla vielä paperisena. Katso lisätietoa laskutuksesta

Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot

 

Miten saan tulostettua vakuutustodistukset yrityksen voimassa olevista vakuutuksista?

Kuluvan vakuutuskauden vahvistukset saat tulostettua kirjautumalla op.fi-palveluun. Kirjautumiseen tarvitset henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai yrityspalvelutunnukset. Kirjautuessasi henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla op.fi-palveluun, valitse asiointirooli eli hoidatko omia vai yrityksen vakuutus- ja pankkiasioita. Voit vaihtaa asiointiroolia asioinnin aikana. 

Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot

Pitääkö minun ilmoittaa yrityksen osoitteenmuutoksesta?

Postiosoitteen muutos ei päivity yrityksen tietoihin automaattisesti Kaupparekisterin tai Postin osoitteenmuutoksella. Ilmoitathan meille, kun yrityksen postiosoite tai vakuutuspaikka muuttuu. Voit ilmoittaa uuden osoitteen lähettämällä viestin op.fi-palvelussa tai soittamalla palvelunumeroomme.

Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot

Tarvitseeko minun olla teihin yhteydessä, jos yritykseni toiminta muuttuu?

Yrityksesi toiminnan muuttuessa myös yrityksesi vakuutustarpeet saattavat muuttua. Suosittelemme olemaan meihin yhteydessä kaikissa muutostilanteissa, jotta voimme tarkistaa vakuutusten ajantasaisuuden.  

Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot

Miten irtisanon yritysvakuutuksen?

Irtisanominen on tehtävä kirjallisesti. Voit hoitaa vakuutuksen irtisanomisen vahvasti tunnistettuna sähköisesti op.fi-palvelussa lähettämällä vapaamuotoisen verkkoviestin, johon on kirjattu kaikki irtisanomiseen vaadittavat tiedot.
 
Tarvitset nämä tiedot vakuutuksen irtisanomiseen:
 

- Yrityksen nimi
- Y-tunnus tai asiakastunnus
- Vakuutustunnus
- Päätettävä vakuutus tai turva
- Irtisanomispäivä
- Irtisanomisen syy
- Yrityksen tilinumero mahdollisia palautuksia varten
- Ajoneuvon rekisterinumero irtisanottaessa liikennevakuutusta

Irtisanojan täytyy olla vakuutuksenottajayrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö tai hänellä on oltava valtakirja sellaiselta henkilöltä, jolla on oikeus se antaa.
 
Huomioithan myös nämä ennen kuin irtisanot näitä vakuutuksia:
 
  • Lakisääteinen työtapaturmavakuutus: Jos yrityksen palveluksessa on työntekijöitä, on vakuutuksen oltava voimassa. Hyväksyttävät syyt vakuutuksen irtisanomiselle ovat yrityksen toiminnan päättyminen, yrityksen palveluksessa ei ole työntekijöitä tai yrityksen palkanmaksu on alle 1 300 euroa vuodessa.
  • Liikennevakuutus: Liikennevakuutus voidaan irtisanoa, jos ajoneuvo vaihtaa omistajaa, poistetaan rekisteristä romutustodistuksella tai vahingon takia tai jos ajoneuvo on poistettu liikennekäytöstä. Irtisanominen kannattaa tehdä vain silloin, kun ajoneuvo on pidempiaikaisesti pois liikennekäytöstä. Kun ajoneuvo on poistettu liikennekäytöstä, voit irtisanoa liikennevakuutuksen.
  • Vastuu- ja oikeusturvavakuutus: Vastuu- ja oikeusturvavakuutuksesta korvataan vain vakuutuksen voimassaoloaikana sattuneet vakuutustapahtumat. Jos yrityksen oikeusturvavakuutus on vakuutustapahtuman sattuessa ollut voimassa alle kaksi vuotta, tulee myös vahingon olla syntynyt vakuutuksen voimassaoloaikana. Jos nyt irtisanot oikeusturvavakuutuksen ja haluaisit ottaa sen myöhemmin uudestaan voimaan, alkaa tämä kahden vuoden jakso alusta.

Mitä vakuutuksille tapahtuu, kun myyn ajoneuvon?

Ajoneuvon liikennevakuutus ja mahdolliset vapaaehtoiset vakuutukset päättyvät automaattisesti Traficomin tietojen mukaisesti kun:

- ajoneuvolle vaihdetaan omistajaa 
- ajoneuvo poistetaan lopullisesti rekisteristä.

Muutos päivittyy yrityksesi vakuutustietoihin pienellä viiveellä. Kun olemme saaneet tiedon muutoksesta, lähetämme yrityksellesi uuden vakuutuskirjan ja laskun, joissa ajoneuvon vakuutusten päättyminen on huomioitu.  

Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot

Miten ajoneuvon liikennekäytöstäpoisto ja -käyttöönotto vaikuttavat yritykseni ajoneuvojen vakuutuksiin?

Pääset tekemään ajoneuvolle liikennekäytöstäpoiston ja -käyttöönoton Traficomin verkkopalvelussa tai lähimmällä rekisteröintejä tekevällä katsastusasemalla. Muutokset päivittyvät automaattisesti vakuutuksesi tietoihin.  

Liikennevakuutuksen vakuutusmaksu on liikennekäytöstäpoiston ajalta 14 euroa. Kaskon osalta maksat ilkivalta-, palo-, varkaus- ja oikeusturvista, jotka suojaavat ajoneuvoa myös liikennekäytöstäpoiston aikana.  

Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot

Onko matkavakuutukseni voimassa riskialueella?

Matkustajavakuutus ei ole voimassa riskialueilla, joihin matkustamista Suomen ulkoministeriö suosittelee välttämään tai joista se suosittelee poistumaan. Jos olet saapunut riskialueelle ennen suosituksen alkamista, vakuutus on voimassa 10 päivän ajan Suomen ulkoministeriön suosituksen antamisesta.   

Suosittelemme lisäturvaa, jos matkustat maahan tai alueelle, jota koskee Suomen ulkoministeriön antama suositus. Lisäturva laajentaa vakuutuksen voimassaolon myös niihin vahinkoihin, jotka aiheutuvat syystä, jonka vuoksi Suomen ulkoministeriö on suosituksen antanut. Laajennus on mahdollista ottaa määräaikaisena.   

Tarkista riskialueet Ulkoministeriön Matkustustiedotteesta osoitteessa: um.fi/matkustustiedotteet.

Jos sinulla herää kysyttävää vakuutusasioissa, autamme mielellämme. Voit olla meihin yhteydessä soittamalla tai lähettämällä viestin op.fi-palvelussa. Katso yritysasiakkaiden asiakaspalvelumme yhteystiedot

Työntekijälle on sattunut työtapaturma – miten toimin?

Ohjaa vahingoittunut työntekijä hoitoon kumppanilääkärillemme nopean työhön paluun varmistamiseksi. Täytä tapaturmailmoitus verkkopalvelussamme tai yrityksesi käyttämässä linkkipalvelussa viipymättä, kuitenkin viimeistään 10 arkipäivän kuluessa vahinkotiedon saamisesta.