Elinkeinonharjoittaja – vinkit ja usein kysytyt kysymykset

1. Mikä on tositetiliote ja mistä löydän yritykseni tiliotteet?

Yrityksen tiliotteesta käytetään myös nimeä tositetiliote. Se on numeroitu, kirjapitoon kelpaava tiliote. Voit valita muodostuvatko tiliotteet päivittäin, 4 kertaa kuukaudessa, 2 kertaa kuukaudessa, kuukauden viimeisenä pankkipäivänä tai kerran vuodessa. Voit tilata uusia tiliotteita, muokata nykyisiä tiliotetilauksia sekä tehdä tiliotteiden kertatilauksia yritysten op.fi-palvelussa.

Löydät tiliotteet yritysten op.fi-palvelusta (vaatii kirjautumisen).

OP-mobiilin yritysosiosta löydät tiliotteet kohdasta Kirjanpitoaineisto - Tiliote.

Jos olet aiemmin hoitanut yrityksesi pankkitiliä henkilöasiakkaan palveluissa, etkä löydä tarvitsemiasi vanhoja tiliotteita, lähetä meille verkkoviesti tai soita asiakaspalveluumme 0100 05151.

2. Miten siirrän rahaa yrityksen tililtä omalle henkilökohtaiselle tililleni?

Siirrä varoja henkilökohtaiselle tilillesi Uusi maksu -toiminnolla, samaan tapaan kuin maksat laskuja. Maksuista ja tilisiirroista veloitamme palveluhinnastomme mukaisesti. Kun teet ensimmäisen maksun omalle tilillesi, voit tallentaa sen maksupohjaksi. Näin saat jatkossa tehtyä siirron muutamalla klikkauksella.

3. Kuinka tilaan yritykselleni e-laskun?

Voit tilata yrityksellesi e-laskun ilmoittamalla laskuttajalle yrityksesi e-laskuosoitteen ja välittäjätunnuksesi laskuttajan ohjeiden mukaan. Ohjeet löydät esimerkiksi laskuttajan verkkosivuilta. Lisäksi voit hyödyntää ilmoittamisessa valmista viestipohjaamme.

Välittäjätunnus on OP:n asiakkailla OKOYFIHH. E-laskuosoitteesi löydät op.fi-palvelusta (vaatii kirjautumisen). OP-mobiilin yritysosiosta löydät e-laskuosoitteesi kohdasta Asiakkuus – E-laskuosoite.

Ilmoitamme e-laskutusosoitteesi automaattisesti verkkolaskuosoitteisto.fi-sivun tietoihin.

Jos olet aiemmin hoitanut yrityksesi asioita henkilöasiakkaan palvelussa, yritykselläsi on automaattisesti e-laskun vastaanottosopimus. E-laskujen vastaanottamisesta veloitamme palveluhinnastomme mukaisesti.

4. Miksi yritykseni tililtä on veloitettu 6 euroa kuussa?

Yrityksen verkkopalvelun kuukausimaksu on 6 euroa. Se tuo käyttöösi op.fi-palvelun ja OP-mobiilin yritysosion, joilla voit hoitaa monet yrityksesi pankkiasiat.

5. Mitä hyötyä minulle on OP:n digitaalisista palveluista?

Käytössäsi on yritysten tarpeisiin suunnitellut palvelumme. Voit esimerkiksi koostaa kirjanpitoaineistot kirjanpitäjällesi sujuvasti suoraan op.fi-palvelusta ja OP-mobiilin yritysosiosta, vastaanottaa e-laskuja tai lähettää laskuja.

OP-mobiilin yritysosiossa voit myös seurata yrityksesi tuloja, menoja ja nettoa, eli tilille tulleiden tulojen ja menojen erotusta: tuleeko tilille enemmän rahaa kuin sieltä lähtee. Talouden kehittymistä voit seurata kuukausitasolla tai vertailla sitä edellisiin vuosiin.

6. Mistä löydän laskutuspalvelun?

Laskutuspalvelun avulla voit lähettää asiakkaillesi laskuja op.fi-palvelussa ja OP-mobiilin yritysosiossa. Löydät laskutuspalvelun op.fi-palvelusta (vaatii kirjautumisen).

OP-mobiilin yritysosiossa löydät laskutuspalvelun kohdasta Yleiskatsaus - Laskutus.

Kun otat laskutuspalvelun käyttöösi, voit lähettää muistutuslaskuja, toistuvia laskuja ja niin paperi- kuin sähköpostilaskujakin helposti OP-mobiilin yritysosiosta. Saat myös perintäpalvelun helposti ja edullisesti käyttöösi. Myyntilaskuaineistosi voit ladata kuukausittaisina koontiraportteina kirjanpitoaineiston latauspalvelusta.

Jos sinulla ei ole jo sopimusta laskutuspalvelusta, voit tehdä sen omassa osuuspankissasi.

7. Mistä löydän luottoni korkotodistuksen?

Yritysasiakkaiden op.fi-palvelussa luotostasi ei muodostu korkotodistusta. Löydät vastaavat tiedot luoton saldovahvistukselta, joka sisältää myös korkotiedot. Voit ladata sen maksutta esimerkiksi tilinpäätöstä varten op.fi-palvelussa.

8. Tarvitsenko uudet tunnukset yrityksen pankkiasiointiin?

Voit hoitaa yrityksen pankkiasiat ja henkilökohtaiset pankkiasiasi jatkossakin samoilla tunnuksilla op.fi-palvelussa ja OP-mobiilin yritysosiossa. Kun kirjaudut palveluun, voit valita, asioitko yrityksesi nimissä vai henkilökohtaisissa asioissa.

9. Tarvitseeko minun kirjautua uudelleen, kun siirryn yritysten palvelusta hoitamaan henkilökohtaisia pankkiasioitani?

Voit vaihtaa asiointiroolia myös asioinnin aikana: op.fi-palvelussa valitse valikon yläosasta oikealta oman nimesi alta avautuvasta valikosta Asiointiroolin valinta. OP-mobiilissa voit vaihtaa asiointiroolia asioinnin aikana Etusivun yläosassa olevan painikkeen kautta.