1. Aseta turvarajat tileillesi
Turvaraja määrittää, kuinka paljon rahaa voi kulua tililtäsi yhdessä vuorokaudessa. Turvaraja voi estää tiliäsi tyhjentymästä kokonaan, jos pankkitunnuksesi joutuvat huijarille.
Toimi näin: Kirjaudu op.fi-palveluun. Valitse Omat tilit – Tilien tiedot ja tietojen muokkaus – Käyttörajoitukset. Jos käytät OP-mobiilia, kirjaudu sisään ja valitse etusivulta haluamasi tili. Valitse sen jälkeen oikeassa yläkulmassa näkyvä rataskuvake, josta pääset tilin asetuksiin.
2. Aseta turvarajat korteillesi
Pankki- ja luottokorttien turvarajat voivat estää tiliäsi tyhjenemästä kokonaan, jos korttisi varastetaan. Voit säätää turvarajat kulutustottumustesi mukaan ja muokata niitä milloin tahansa. Esimerkiksi, jos sinulla ei ole tapana nostaa käteistä, voit asettaa kortin käteisnostorajan nollaan.
Toimi näin: Kirjaudu op.fi-palveluun. Valitse Kortit – Muokkaa turvarajoja. Jos käytät OP-mobiilia, kirjaudu sisään ja valitse etusivulta käyttämäsi kortti. Valitse sen jälkeen oikeassa yläkulmassa näkyvä rataskuvake, josta pääset kortin asetuksiin.
3. Ota käyttöön OP-mobiilin ilmoitukset
Ota käyttöösi OP-mobiilin ilmoitukset. Niiden avulla huomaat poikkeavat tili- ja korttitapahtumat nopeasti ja voit reagoida ajoissa.
Toimi näin: Kirjaudu OP-mobiiliin. Valitse Asiakkuus – Asetukset – Ilmoitukset ja kytke ilmoitukset päälle. Varmista myös oman älypuhelimesi tai tablettisi asetuksista, että OP-mobiili-sovelluksella on lupa lähettää sinulle ilmoituksia.
4. Ota käyttöön OP Tiliviesti
Jos käytössäsi on vain op.fi-palvelu tai et käytä OP:n digipalveluita lainkaan, OP Tiliviesti auttaa sinua pysymään ajan tasalla tilitapahtumista ja tilin saldosta. OP Tiliviesti lähettää puhelimeesi tekstiviestin aina, kun tilillesi tulee tai sieltä lähtee rahaa.
Toimi näin: Soita asiakaspalveluumme tai käy lähimmässä konttorissamme. Pyydä asiakaspalvelijaa ottamaan OP Tiliviesti -palvelu käyttöön tilillesi ja tarkistamaan, että asiakastiedoissasi on oikea puhelinnumero. Voit valita, haluatko tiliviestit reaaliaikaisina vai koosteena kerran päivässä.
5. Maksa verkossa luottokortilla
Luottokortit (credit) tarjoavat usein paremman suojan kuin pankkikortit (debit), jos ostamasi tuote tai palvelu jääkin saamatta tai myyjä toimii muuten vastoin sopimusta.
Toimi näin: Kun teet ostoksia verkossa, valitse maksutavaksi luottokortti (credit). Ennen kuin syötät tietojasi sivustolle, tarkastele sen luotettavuutta: löytyykö sivulta yhteystiedot sekä tietoa toimituksesta ja palautuksesta? Entä ovatko tuotteiden tai palveluiden hinnat järkeviä? Etsi myös arvosteluja verkkokaupan muilta käyttäjiltä.
Lue lisää turvallisesta maksamisesta verkossa
6. Tarkista aina maksun saajan tiedot
Kun suoritat maksun OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa, tarkista, että syöttämäsi IBAN-tilinumero on oikein. Näin rahasi eivät päädy väärälle tilille virheellisen tilinumeron vuoksi.
Toimi näin: Varmista, että tilinumero on peräisin luotettavalta taholta ja että olet syöttänyt sen oikein. Jos otat käyttöösi e-laskut ja suoramaksut, sinun ei tarvitse erikseen syöttää maksun saajan tietoja.
7. Lue saamasi vahvistuspyynnöt huolellisesti
Pankkitunnuksillasi tehtyjä tapahtumia, kuten maksuja, sopimuksia ja lainahakemuksia, vahvistetaan Mobiiliavaimella tai avainlukulistan avulla. Vahvistuspyynnöt tulevat aina reaaliajassa. Jos rikollinen on saanut selville maksukorttisi tiedot tai pankkitunnuksesi, voit saada yllättävän vahvistuspyynnön.
Toimi näin: Tarkista, että kaikki vahvistuspyynnössä kerrotut tiedot vastaavat tapahtumaa, jota olet juuri kyseisellä hetkellä tekemässä. Jos tiedot eivät täsmää eli jos yksikin tieto on väärin tai et itse asioi kyseisellä hetkellä tunnuksellasi, älä vahvista tapahtumaa.
8. Suojaa älylaitteesi ja tietokoneesi
Huolehdi tietokoneesi, tablettisi ja älypuhelimesi suojauksesta. Siten henkilö- ja pankkitietosi pysyvät paremmin turvassa viruksilta ja muilta rikollisten levittämiltä ohjelmilta.
Toimi näin: Suojaa kaikki laitteesi ajantasaisella virustorjuntaohjelmalla ja palomuurilla. Päivitä myös laitteidesi käyttöjärjestelmät ja sovellukset säännöllisesti, jotta ne säilyvät turvallisina. Käytä aina vahvoja salasanoja ja ota käyttöön kaksivaiheinen tunnistautuminen, jos se on mahdollista.
9. Varmista, että OP:lta saapuva puhelu on aito
Huijarit soittavat puheluita myös OP:n nimissä. Siksi on tärkeää varmistaa, että puhut oikeasti asiantuntijamme kanssa.
Toimi näin: Jos soittaja kertoo olevansa OP:lta, pyydä, että voit tunnistautua asiakaspalveluun laitteellasi olevan OP:n mobiilisovelluksen kautta. Jos tunnistautuminen mobiilisovelluksessa ei ole mahdollista, sulje puhelu välittömästi. Soita sen jälkeen asiakaspalveluumme 0100 0500 (pvm/mpm) ja kerro tapahtuneesta.
Emme koskaan pyydä sinua tunnistautumaan puhelun aikana linkkien kautta tai kysymällä pankkitunnuksiasi.
Lue lisää puhelun varmistamisesta
10. Opi tunnistamaan yleiset huijaustavat
Kun tunnistat yleisimmät huijauskeinot, osaat välttää ne ja pysyt turvassa.
Toimi näin: Tutustu keinoihin, joilla huijarit yrittävät saada tietoonsa ihmisten pankki- ja henkilötietoja puhelimitse, viesteillä ja netissä. Löydät tietoa ja ohjeita huijausten tunnistamiseen sivultamme. Lisäksi varoitamme ajankohtaisista huijauksista verkkosivuillamme ja OP-mobiilissa.
11. Tunnistaudu OP-mobiiliin sormenjäljen tai kasvojen avulla
Biometriset tunnisteet, kuten sormenjälki tai kasvojenpiirteet, tarjoavat lisäturvaa OP-mobiilin käyttäjille. Ne varmistavat, että vain sinä pääset käsiksi tileihisi ja tietoihisi.
Toimi näin: Kirjaudu OP-mobiiliin. Valitse Asiakkuus – Asetukset - Kirjaudu biometrisellä tunnisteella. Seuraa ohjeita, joiden avulla saat käyttöösi tunnistautumisen kasvojenpiirteiden tai sormenjäljen avulla OP-mobiiliin.