Sosiaalinen vastuu ja vastuullisuus

Sosiaalinen vastuu (S) on yksi vastuullisen yritystoiminnan (ESG) osa-alue sekä tärkeä osa nykyaikaista yritys- ja liiketoimintaa sekä vastuullisuustyötä. Lue mitä yritysten sosiaalinen vastuu käytännössä tarkoittaa ja mitä hyötyä se voi yrityksellesi tuoda?

Mitä on sosiaalinen vastuu?

Sosiaalinen vastuu yrityksessä tarkoittaa yritystoiminnan vaikutusta sitä ympäröiviin yhteisöihin, ympäristöön ja yhteiskuntaan eli mitä vaikutuksia yrityksen toiminnalla on sen henkilöstöön, asiakkaisiin, alihankkijoihin, paikkakunnalle ja sen asukkaille, eri sidosryhmille sekä yhteistyökumppaneille että ympäristölle.

Sosiaalisesti vastuullinen yritys noudattaa yritystoiminnassa eettisiä ja kestäviä toimintaperiaatteita sekä kunnioittaa ihmisoikeuksia. Työntekijöiden tasa-arvoinen kohtelu ja monimuotoisuus ovat myös modernin ja sosiaalisesti vastuullisen yrityksen tunnusmerkkejä.

Sosiaalinen vastuu ja vastuullisuus yrityksessä

Käytännössä sosiaalinen vastuullisuus yrityksessä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yritys toimii ympäristöystävällisesti kierrättäen ja energiankulutusta vähentämällä. Sosiaalisesti vastuullinen yritys edistää työntekijöiden hyvinvointia eri tavoin, muun muassa tarjoamalle terveelliset ja turvalliset työskentelyolosuhteet. Lisäksi sosiaalisesti vastuullinen yritys tarjoaa joustavia työaikoja ja esimerkiksi hybridityömahdollisuuden sekä mahdollisuuden kouluttautua ja kehittää osaamistaan. Sosiaalisesti vastuullinen yritys tukee työntekijöiden työn ja vapaa-ajan tasapainoa tarjoamalla tukea harrastus- ja vapaa-ajan toimintaan. Sosiaalinen vastuu yrityksessä voi näkyä myös lahjoituksina, hyväntekeväisyytenä ja yhteistyönä paikallisten yhdistysten kanssa tai lasten ja vanhusten harrastustoiminnan edistämisenä. 

Sosiaalisen vastuun hyödyt yritykselle 

Sosiaalinen vastuullisuus tarjoaa yritykselle paljon hyötyjä. Yrityksen sosiaalisen vastuullisuuden toimet luovat parhaimmillaan positiivista vaikutusta yrityksen henkilöstöön ja ympäröivään yhteisöön. Hyvinvoiva henkilöstö on usein myös tuottavampi ja motivoituneempi, mikä vaikuttaa positiivisesti myös yrityksen liiketoimintaan. Yrityksen vastuullisuustyö ja menestyminen vaikuttaa positiivisesti myös ympäristöön ja auttaa myös muita yrityksiä, kuten alihankkijoita ja kumppaneita menestymään. 

Sosiaalinen vastuu vastuullisuustekoineen voi parantaa mielikuvaa yrityksestä, jolloin vastuullisesti toimivat yritykset ovat myös houkuttelevampia yhteistyökumppaneita ja erityisesti työnantajia, jotka houkuttelevat helpommin kumppaneita sekä osaavia tekijöitä puoleensa. Yrityksen onnistuminen sosiaalisen vastuun osa-alueella voi parantaa työntekijöiden hyvinvointia ja sitoutumista, asiakastyytyväisyyttä sekä suhteita yrityksen sidosryhmiin. Sosiaalinen vastuullisuus voi pienentää myös yritykseen kohdistuvia riskejä. 

Oman yrityksen sosiaalinen vastuu

Pohdi ja kartoita, miten sosiaalinen vastuullisuus toteutuu omassa yrityksessäsi tällä hetkellä? Mitkä asiat toimivat jo nyt ja missä asioissa löytyy parannettavaa?

Nykytilanteen selvittämiseksi voit toteuttaa yrityksessäsi henkilöstökyselyn, joka antaa työntekijöille mahdollisuuden ilmaista mielipiteensä ja antaa palautetta yrityksen toiminnasta yleensä sekä sosiaalisen vastuullisuuden alueella. Henkilöstökyselyn tulokset auttavat yritystä tunnistamaan paremmin selkeät onnistumiset ja kehityskohteet. 

Kartoituksen jälkeen on hyvä asettaa yrityksellesi sosiaalisen vastuun tavoitteet ja määritellä toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi. Henkilökunnan osallistaminen ja sitouttaminen tavoitteisiin sekä toimenpiteisiin auttaa onnistumaan varmemmin sosiaalisen vastuun osa-alueella. Tavoitteista ja toimenpiteistä on hyvä viestiä kumppaneille ja sidosryhmille.