Sosiaalinen vastuu on yksi vastuullisen yritystoiminnan osa-alue sekä tärkeä osa nykyaikaista liiketoimintaa sekä vastuullisuustyötä. Lue mitä yritysten sosiaalinen vastuu käytännössä tarkoittaa ja mitä hyötyä sitä voi olla yrityksellesi.
Mitä on sosiaalinen vastuu?
Sosiaalisesti vastuullinen yritys noudattaa yritystoiminnassa eettisiä ja kestäviä toimintaperiaatteita sekä kunnioittaa ihmisoikeuksia. Sosiaalisenkin vastuun näkökulmasta on tärkeää tunnistaa yritykselle olennaiset näkökulmat: mitä haitallisia vaikutuksia halutaan lieventää ja estää ja mitä positiivisia vaikutuksia vahvistaa. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei positiivisilla teoilla voi kumota mahdollisia negatiivia vaikutuksia.
Sosiaalinen vastuu ja vastuullisuus yrityksessä
Sosiaalinen vastuu tarkoittaa yritystoiminnan vaikutusta eri sidosryhmiin sosiaalisesta näkökulmasta.
Yritykselle tärkeä voimavara on oma henkilöstö. Työntekijöiden tasa-arvoinen kohtelu ja monimuotoisuus ovat myös modernin ja sosiaalisesti vastuullisen yrityksen tunnusmerkkejä. Se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, miten jokainen on tervetullut työyhteisöön omana itsenään. Lisäksi vastuullinen yritys huomioi huolellisesti työturvallisuuden ja panostaa henkilöstönsä hyvinvointiin.
Vastuullinen yritys varmistaa ihmisoikeuksien toteutumisen myös alihankintaketjuissa. Vastuu voi tarkoittaa myös ympäröivien yhteisöjen sekä heidän elinympäristönsä huomioon ottamista liiketoiminnassa. Keskeinen sidosryhmä on esimerkiksi asiakkaat, joiden osalta yritys huomioi palveluidensa saavutettavuuden ja vaikka toimitilojensa esteettömyyden.
Sosiaalisen vastuun hyödyt yritykselle
Sosiaalinen vastuullisuus tarjoaa yritykselle paljon hyötyjä. Yrityksen sosiaalisen vastuullisuuden toimet luovat parhaimmillaan positiivista vaikutusta yrityksen henkilöstöön ja ympäröivään yhteisöön. Hyvinvoiva henkilöstö on usein myös tuottavampi ja motivoituneempi, mikä vaikuttaa positiivisesti myös yrityksen liiketoimintaan. Yrityksen vastuullisuustyö ja menestyminen vaikuttaa positiivisesti myös ympäristöön ja auttaa myös muita yrityksiä, kuten alihankkijoita ja kumppaneita menestymään.
Sosiaalinen vastuu toimenpiteineen voi parantaa mielikuvaa yrityksestä, jolloin vastuullisesti toimivat yritykset ovat myös houkuttelevampia yhteistyökumppaneita ja erityisesti työnantajia, jotka houkuttelevat helpommin kumppaneita sekä osaavia tekijöitä puoleensa. Yrityksen onnistuminen sosiaalisen vastuun osa-alueella voi parantaa työntekijöiden hyvinvointia ja sitoutumista, asiakastyytyväisyyttä sekä suhteita yrityksen sidosryhmiin. Sosiaalinen vastuullisuus voi pienentää myös yritykseen kohdistuvia riskejä.
Oman yrityksen sosiaalinen vastuu
Pohdi ja kartoita, miten sosiaalinen vastuullisuus toteutuu omassa yrityksessäsi tällä hetkellä? Missä teemoissa on mahdollisuus vahvistaa positiivisia vaikutuksia ja millaisia negatiivisia riskejä tai vaikutuksia tulisi hallita?
Nykytilanteen selvittämiseksi voit toteuttaa yrityksessäsi henkilöstö- tai sidosryhmäkyselyn, joka antaa työntekijöille ja kumppaneille mahdollisuuden ilmaista näkemyksensä ja antaa palautetta yrityksen toiminnasta yleensä sekä sosiaalisen vastuullisuuden alueella. Kyselyn tulokset auttavat yritystä tunnistamaan paremmin mikä sosiaalisen vastuun näkökulmasta on olennaista.
Kartoituksen jälkeen on hyvä asettaa yrityksellesi sosiaalisen vastuun tavoitteet ja määritellä toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi. Henkilökunnan osallistaminen ja sitouttaminen tavoitteisiin sekä toimenpiteisiin auttaa onnistumaan varmemmin sosiaalisen vastuun osa-alueella. Tavoitteista ja toimenpiteistä on hyvä viestiä kumppaneille ja sidosryhmille.