Mies ja 2 laitetta

Tunnistautuminen

Maksupalvelulain muutosten myötä tarve vahvalle tunnistautumiselle yleistyy. Mobiiliavain täyttää maksupalvelulain vaatimukset ja on ensisijainen tunnistustapa palveluissamme. Suosittelemme, että otat sen käyttöösi.

Mobiiliavain – aina mukanasi älypuhelimessasi tai tabletissasi

Mobiiliavain on tunnistustapa, joka kulkee aina mukanasi älypuhelimessa tai tabletissa. Sen avulla kirjaudut ja vahvistat maksuja sekä tapahtumia OP-mobiilissa ja op.fi-palvelussa. Lisäksi voit tunnistautua soittaessasi henkilöasiakkaidemme asiakaspalveluun, sekä tunnistautua muihin palveluihin kuten OmaVeroon, Kelaan ja maksaessasi verkko-ostoksia.

OP-mobiili ja Mobiiliavain otetaan vain kerran käyttöön yhdelle laitteelle, älypuhelimeen tai tablettiin. Tämän jälkeen voit käyttää OP-mobiili-sovelluksesta löytyvää Mobiiliavainta tunnistautumiseen kaikissa tunnistautumista vaativissa palveluissa.

Voit edelleen tunnistautua myös avainlukulistalla

Jos haluat edelleen asioida avainlukulistalla palveluissamme, valitset silloin tunnistautuessasi tunnistustavaksi avainlukulistan. Silloin tarvitset tunnistautumiseen tunnuksiesi lisäksi puhelimen, johon voit vastaanottaa pankilta tekstiviestejä.

Avainlukulistalla asioidessasi käytössäsi on siis oltava laite, johon voit vastaanottaa tekstiviestejä. Viestien vastaanottaminen on sinulle maksutonta. Pankin lähettämät vahvistustekstiviestit lähetetään aina numerosta +358 40 711 8180 ja viestien allekirjoittajana on OP.

Tarkista lisävahvistusnumerosi

Mobiiliavainta käyttääksesi sekä vastaanottaaksesi vahvistustekstiviestejä, tulee lisävahvistusnumerosi olla ajan tasalla. Lisävahvistusnumero on käyttäjätunnukseesi liitetty käytössäsi oleva puhelinnumero. Tarkistathan, että lisävahvistusnumerosi on oikein.

Näin tarkistat tietosi op.fi-palvelussa:

  • Henkilöasiakkaat: Oma profiili > Omat tietoni
  • Yritysasiakkaat: Asetukset > Vahvistaminen ja laitteet > Lisävahvistusnumeron hallinta

Jos sinulta puuttuu lisävahvistusnumero, voit täydentää sen helposti op.fi-palvelussa tai käymällä konttorissa. Jos tiedoissasi näkyy väärä lisävahvistusnumero, ota yhteys puhelinpalveluun tai konttoriin.

Eikö sinulla ole puhelinta?

Mikäli sinulla ei ole puhelinta, ole yhteydessä omaan osuuspankkiisi sopiaksesi sinulle sopivimmasta asiointitavasta.

Uusia palveluita tiliesi hallinnointiin ja maksujen suorittamiseen

Maksupalvelulain muutosten myötä voit tarkastella tilitietojasi ja suorittaa maksuja myös muissa, kuin oman pankkisi palveluissa. Tämän mahdollistaa uusi maksupalvelulaki, joka velvoittaa pankit avaamaan tili- ja maksutiedot ulkopuolisille palveluntarjoajille.

Muuttuva lainsäädäntö asettaa uudenlaisia vaatimuksia tunnistus- ja vahvistusvälineille käsittäen tili -ja korttitietojen katselun sekä maksujen käynnistämisen. Muutoksen taustalla on asiakkaan ja asiakastietojen sekä maksamisen turvallisuuden takaaminen. Lainsäädäntö vaatii nk. vahvaa tunnistamista pääsääntöisesti aina, kun käytetään tilitieto- ja maksupalveluita.

Muutos johtuu pankkeja velvoittavasta regulaatiosta. Maksupalvelulain uudistus, joka perustuu PSD2 direktiiviin, tähtää turvalliseen asiointiin, eikä pelkkä avainlukulista enää täytä lain vaatimuksia. Maksupalvelulain uudistus koskee kaikkia Suomessa toimivia pankkeja.

Mietityttääkö Mobiiliavain? Kokosimme usein kysyttyjä kysymyksiä Mobiiliavaimesta ja sen käytöstä.