Tunnukset yritysten digitaalisiin palveluihin
Yrityskäyttäjien tunnistusvälineet
Kun yritykselläsi on digitaalisen asioinnin sopimus, voit hoitaa yrityksesi pankki- ja vakuutusasioita joko omalla henkilöasiakkaan OP Tunnuksella tai henkilökohtaisella OP Yrityspalvelutunnuksella.
- OP Tunnuksella hoidat sekä henkilökohtaisia että yrityksesi pankki- ja vakuutusasioita. Valitset asiointiroolin kirjautumisen yhteydessä. Voit hakea OP Tunnuksen käyttöösi lähimmästä osuuspankin konttorista.
- OP Yrityspalvelutunnuksella hoidat vain yrityksesi pankki- ja vakuutusasioita käyttöoikeuksiesi mukaisesti. Voit tilata yrityspalvelutunnuksen verkossa tai hakea sen osuuspankin konttorista. Huomaa, että tarvitset vain yhden tunnuksen, vaikka hoitaisit useamman yrityksen tai yhdistyksen asioita.
- Jos sinulla on käytössäsi molemmat tunnukset, näet OP Tunnuksella vain omat henkilökohtaiset palvelusi ja yrityksesi asioita pystyt hoitamaan vain OP Yrityspalvelutunnuksella.
OP:n tunnus koostuu käyttäjätunnuksesta, salasanasta, avainlukulistasta sekä lisävahvistusnumerosta. Lisäksi tunnukseen kannattaa aktivoida Mobiiliavain, jolloin tunnistaudut ja vahvistat tapahtumat ilman avainlukulistaa.
Tilaa OP Yrityspalvelutunnus verkossa
Voit tilata OP Yrityspalvelutunnuksen kätevästi verkossa. Yrityspalvelutunnuksen avulla voit ottaa käyttöön Mobiiliavaimen OP-yritysmobiilissa, kirjautua op.fi-palveluun ja Myyjäliikkeen rahoituspalveluun. Lisäksi voit käyttää Yrityspalvelutunnuksia verkkomaksamiseen ja tunnistautua puhelinpalvelussa. OP Yrityspalvelutunnukset eivät ole vahvat sähköiset tunnukset, ne eivät kelpaa kolmannen osapuolen palveluihin tunnistautumiseen tai sähköisessä allekirjoituspalvelussa allekirjoittamiseen.
|
Huomaathan, että OP Yrityspalvelutunnuksella voit hoitaa vain yrityksesi asioita ja henkilökohtaiseen asiointiin tarvitset OP Tunnuksen. Jos haluat hoitaa samoilla tunnuksilla sekä henkilökohtaisia että yrityksesi asioita, hae OP Yrityspalvelutunnuksen sijaan osuuspankin konttorista käyttöösi OP Tunnus. |
OP Yrityspalvelutunnuksen hakemisen vaiheet:
- Tee hakemus op.fi-palvelussa. Voit tunnistautua hakemukselle OP:n tai muiden pankkien myöntämillä tunnuksilla.
- Saat tunnukset postitse noin viikon kuluessa. Postitamme Yrityspalvelutunnuksen kotiosoitteeseesi kahdessa erässä.
- Saat tekstiviestin, kun tunnus on tehty ja laitettu postiin.
Jos olet käyttänyt henkilökohtaista OP Tunnusta yrityksen asioiden hoitoon, et voi tämän ilmoituksen jälkeen enää käyttää sitä yritysten digitaalisiin palveluihin. Odota, että saat uuden Yrityspalvelutunnuksen ja aloita palveluiden käyttö sillä.
Jos tarvitset tunnuksen nopeammin, voit hakea sen lähimmästä osuuspankin konttorista. - Kun kirjaudut uudella tunnuksella ensimmäisen kerran op.fi-palveluun, joudut vaihtamaan salasanasi.
Tunnistusmenetelmät
Mobiiliavain on ensisijainen tunnistustapa palveluissamme. Suosittelemme, että otat sen käyttöösi. Sen avulla kirjaudut ja vahvistat maksuja sekä tapahtumia OP:n mobiilisovelluksissa ja op.fi-palvelussa sekä muissa digipalveluissa ilman avainlukulistaa.
Op.fi-palvelussa voit edelleen valita tunnistustavaksi myös avainlukulistan. Silloin tarvitset tunnistautumiseen käyttäjätunnuksen ja salasanan lisäksi puhelimen, johon voit vastaanottaa pankilta lisävahvistusviestit.
Jotta voit käyttää Mobiiliavainta sekä vastaanottaa vahvistustekstiviestejä, lisävahvistusnumerosi pitää olla ajan tasalla. Lisävahvistusnumero on käyttäjätunnukseesi liitetty käytössäsi oleva puhelinnumero. Tarkistathan, että lisävahvistusnumerosi on oikein.
Lue lisää lisävahvistusnumerosta
OP:n tunnusten sulkeminen
Jos epäilet tunnuksesi joutuneen vääriin käsiin, sulje se heti.
Jos haluat sulkea Yrityspalvelutunnuksen, soita yritysasiakkaiden puhelinpalveluun 0100 05151 (ma–pe 8–16). Muina ajankohtina soita OP Sulkupalveluun 0100 0555 (24/7).
Jos haluat sulkea henkilöasiakkaan tunnuksen, soita OP Sulkupalveluun 0100 0555 (24/7).
Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä saat Osuuspankin ja OP Yrityspankki Oy:n asiakasrekisterien tietosuojaselosteista.