Pankkiyhteysvaltuutus
Hoida yrityksesi konekieliseen maksuliikenteeseen liittyvä valtuuttaminen kätevästiHelpompaa maksuliikennettä yrityksellesi
Pankkiyhteysvaltuutuslomake on valtakirja, jolla yritys tai yhteisö voi valtuuttaa aineistonhoitajan hoitamaan yrityksen konekielistä maksuliikennettä yrityksen puolesta Web Services -kanavan kautta. Aineistonhoitaja voi esimerkiksi olla tilitoimisto tai ohjelmistotoimittaja.
Suosittelemme yrityksiä käyttämään pankkiyhteysvaltuutusten toimittamiseen OP:n uusinta valtakirjapohjaa. Tällöin valtakirjan mukaisesti avattuja maksuliikesopimuksia ei tarvitse allekirjoittaa erikseen ja pyydetyt muutokset astuvat voimaan pankkiyhteysvaltuutuksen perusteella.
Ovathan yrityksesi tiedot ajan tasalla?
1. Valtuutuksen voimaanlaitto edellyttää, että yrityksen asiakastiedot ovat päivitetty 12 kuukauden sisällä.
Tarkista ja päivitä yrityksesi asiakastiedot >
2. Lisäksi, jos yrityksesi on verovelvollinen ulkomailla, tulee yrityksen tehdä verotusmaailmoitus.
Näin lähetät pankkiyhteysvaltuutuksen
- Täydennä pankkiyhteysvaltuutuslomakkeelle valtuuttavan sekä valtuutettavan yrityksen tiedot sekä halutut maksuliikepalvelut. Täytä huolellisesti kaikki tarvittavat kohdat haluamiesi palveluiden osalta. Ohjeita valtuutuksen täyttämiseen löydät pankkiyhteysvaltuutuksen toiselta sivulta.
- Allekirjoita pankkiyhteysvaltuutus. Allekirjoituksen tulee olla yrityksen nimenkirjoitusoikeuden mukainen. Muista myös allekirjoittajan nimenselvennys. Allekirjoituksen tulee olla tehty käsin tai vahvaa sähköistä tunnistautumista hyödyntävässä allekirjoituspalvelussa.
- Lähetä pankkiyhteysvaltuutus sähköpostilla osoitteeseen pankkiyhteysvaltuutukset@op.fi . Salatun sähköpostin lähetykseen voit käyttää OP:n Securemail-palvelua osoitteessa securemail.op.fi.
- Pyrimme käsittelemään valtuutuksen mahdollisimman nopeasti tai pyydettynä ajankohtana, mutta aikaisintaan neljän pankkipäivän kuluessa valtuutuksen saapumisesta, jos kaikki tarvittavat tiedot ovat ajan tasalla.
- Saat kuittauksen, kun valtuutus on käsitelty.
Palveluntarjoajan valtuutus OP Maksuliikkeen API-ratkaisuissa
Yritys tai yhteisö voi valtuuttaa palveluntarjoajansa hoitamaan yrityksen konekielistä maksuliikennettä myös OP Maksuliikkeen API-ratkaisujen kautta. Palveluntarjoaja voi esimerkiksi olla tilitoimisto tai ohjelmistotoimittaja. Palveluntarjoajavaltuutus tehdään uuden API-sopimuksen luomisen yhteydessä OP API Admin -sivuilla ja valtuudet voi antaa OP API Admin -sivuilla rekisteröityneelle palveluntarjoajalle.
OP Maksuliikkeen API-ratkaisujen avulla voit tehostaa yrityksesi liiketoimintaa ja rakentaa reaaliaikaisen yhteyden pankkiin helposti. Sekä maksujen lähetys että tilitapahtumakyselyt voidaan rajapintoja hyödyntämällä automatisoida täysin, mikä nopeuttaa yrityksesi prosesseja maksatuksessa ja saatavien seurannassa. OP Maksuliikkeen API-ratkaisut voidaan integroida helposti myös esimerkiksi taloushallinnon ulkopuolelle.