Palkkailmoitus_kuva

Palkkailmoitus työtapaturma- ja ammattitautivakuutukseen

Saamme palkkatiedot työtapaturma- ja ammattitautivakuutusta varten kansallisesta tulorekisteristä, jonne työnantajien on ilmoitettava palkkatiedot. Tee meille palkkailmoitus op.fi-palvelussa ainoastaan erityisryhmien palkoista.

Kansallisen tulorekisterin käyttöönoton myötä työtapaturma- ja ammattitautivakuutusten perinteinen palkkailmoitusmenettely poistui käytöstä, koska vakuutusyhtiöt saavat palkkatiedot suoraan tulorekisteristä.

Missä teen palkkailmoituksen erityisryhmistä ja mitä tietoja ilmoitan?

Erityisryhmien osalta voit tehdä palkkailmoituksen kirjautumalla op.fi-palveluun. Palkkailmoituspalvelu löytyy Vakuutukset ja vahingot -sivulta.

Paperisen palkkailmoituslomakkeen voit tarvittaessa pyytää sähköpostitse osoitteesta palkkailmoitukset@pohjola.fi.
 
Ilmoita erityisryhmistä nämä tiedot
 
  • Peruskoulun yläasteen, ammattioppilaitoksen ja lukion oppilaista sekä yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijoista ilmoitetaan opiskelijoiden lukumäärä vakuutuskaudella.
  • Työvoimakoulutukseen osallistuvista ilmoitetaan oppilaiden lukumäärä ja yhden henkilön keskimääräinen kurssipäivien lukumäärä vuodessa.
  • Omaishoitajista ja perhehoitajista ilmoitetaan keskimääräinen henkilölukumäärä.
  • Kuntouttavaan tai vammaisten työtoimintaan osallistuneiden sekä hoitolaitoshoidokkien ja vankien osalta ilmoitetaan kustakin henkilöryhmästä erikseen henkilöiden lukumäärä. Lisäksi ilmoitetaan yhden henkilön keskimääräinen työpäivien lukumäärä vuodessa. Jos työskentely perustuu työsuhteeseen, palkat on ilmoitettava tulorekisteriin.

Mistä löydän tasauslaskennan tiedot?

Kun olemme saaneet palkkatiedot ja tasauslaskenta on tehty, lähetämme tasauslaskut valitsemasi laskutustavan mukaisesti joko postilla tai verkkolaskuna.
 
Palkkailmoituskäsittelyn jälkeen tasauslaskennan asiakirjat löytyvät myös op.fi-palvelusta työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen asiapapereista.
 

Miten voin korjata vakuutuksen tietoja tasauslaskennan jälkeen?

Jos huomaat tulorekisteriin ilmoittamissasi tiedoissa virheitä tai olet muuttanut palkkatietoja tasauslaskennan jälkeen, tee korjaukset suoraan tulorekisteriin. Ilmoita korjauksesta meille op.fi-palvelussa viestillä, jolloin haemme korjatut tiedot tulorekisteristä.
 
2018 alkaneiden vakuutusten osalta voit ilmoittaa korjatut tiedot joko op.fi-palvelussa tai pyytämällä palkkailmoituslomakkeen sähköpostilla: palkkailmoitukset@pohjola.fi.