Näin tunnistat pankin nimissä lähetetyn huijausviestin

Rahaliikenteen perässä verkkoon ovat siirtyneet myös rikolliset. Toimivin lääke nettihuijauksia vastaan on tieto. Vietämme kansainvälistä Fraud Awareness Weekiä 15.–21. marraskuuta, jolloin kerromme verkkohuijauksista tehostetusti netissä ja paikallisissa osuuspankeissa.

Verkkohuijarit saattavat yrittää kalastella sinulta tietoja. Kun tunnistat huijausviestien yleisimmät piirteet, osaat varoa entistä paremmin huijauksia. Usein huijaus…

Herättää pelkoa ja huolta. Rikollinen saattaa uskotella sinulle, että petos on havaittu, tili estetty tai kortti lukittu. Tällainen huolestuttaa kaikkia, jotka suhtautuvat vakavasti rahoihinsa. Hätääntynyttä ihmistä on helpompi huijata.

Luo kiirettä. Viestissä saatetaan kehottaa toimimaan nopeasti. Älä ikinä toimi nopeasti, jos saat tällaisen viestin. 

Vihjaa, että saatat menettää rahaa, postia tai tärkeää tietoa. Huijari voi väittää, että sinulle on tulossa rahasiirto tai esimerkiksi nettikaupan lähetys. Huijaus jatkuu niin, että sinua kehotetaan kirjautumaan verkkopankkiin tai antamaan henkilötietoja. Älä tee mitään, mitä tällaisessa viestissä pyydetään. 

Rikkoo oikeinkirjoitussääntöjä. Erikoiset merkit, lyöntivirheet ja oudot lauserakenteet viittaavat usein – eivät toki aina – huijaukseen. Yksittäinen kirjoitusvirhe ei tietenkään tarkoita, että lähettäjä on rikollinen. Arvioi viestiä kokonaisuutena. 

Ohjaa verkkopankin kirjautumissivulle. Pankki ei koskaan ohjaa sinua kirjautumaan verkkopankkiin linkin kautta. Jos jossain on linkki kirjautumiseen, älä klikkaa sitä. 

Jos saat huijausviestin, älä klikkaa siinä olevaa linkkiä. Ilmoita viestistä meille ja poista viesti. 

Muista nämä seitsemän asiaa, kun hoidat pankkiasioita verkossa

  1. Älä mene verkkopankkiin saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville. 
  2. Tarkista osoite. Varmista aina, että asioit www.op.fi-osoitteessa. Älä syötä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.
  3. Pidä tunnukset omana tietonasi. Pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.
  4. Älä avaa pankin nimissä lähetettyjä sähköpostien tai tekstiviestien liitteitä. Varmista liitteiden aitous oman pankkisi asiakaspalvelusta. 
  5. Jos tuntematon ihminen pyytää sinua asentamaan laitteellesi ohjelman, älä tee niin. Asenna tarvitsemasi ohjelmat itse laitteesi sovelluskaupan kautta. 
  6. Älä vahvista tapahtumia, joita et tiedä itse tekeväsi. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään. 
  7. Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää, ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään muuta.