Mistä tunnistaa huijauspuhelun?

Huijarit soittavat runsaasti puheluita myös pankkien ja viranomaisten nimissä. Soittaja voi kuulostaa hyvin vakuuttavalta ja ammattimaiselta, mutta tietyt merkit paljastavat, että linjoilla on huijari. Jos epäilet saaneesi huijauspuhelun, katkaise puhelu välittömästi. Älä tee mitään, mitä soittaja sinulta pyytää.

Muista, että pankki tai viranomainen ei koskaan kysy sinulta pankkitunnuksiasi tai maksukorttisi tietoja puhelimessa.

1. Tuntematon numero

Jos saat puhelun tuntemattomasta tai epäilyttävästä numerosta, ole varovainen. Tarkista pankkien ja muiden yritysten yhteystiedot niiden virallisilta nettisivuilta.

2. Kiireen tai uhkan tunne

Huijarit tyypillisesti uskottelevat, että rahasi tai henkilötietosi ovat jollain tavalla vaarassa. Samalla he ohjeistavat sinua toimimaan nopeasti, esimerkiksi siirtämään rahasi turvaan tai kertomaan pankkitietojasi, jotta tilanne saataisiin ratkaistua.  

3. Pankkitunnusten tai henkilötietojen kysyminen

Pankki, viranomainen tai mikään muu luotettava taho ei koskaan pyydä sinua kertomaan puhelimessa ääneen pankkitunnuksia, salasanoja tai henkilötunnusta.

4. Pyyntö siirtää rahasi ”turvatilille”

Pankit tai viranomaiset eivät käytä turvatilejä, jonne voisit siirtää rahasi puhelussa annettujen ohjeiden avulla. Kyseessä on huijaus ja rikollisen oma tili.

Pankki ei koskaan pyydä sinua siirtämään varoja itse turvaan. Jos pankki epäilee väärinkäytöstä, se voi rajoittaa maksuliikennettä ilman asiakkaalta vaadittavia toimia.

5. Kehotus peruuttaa maksu

Huijarit voivat väittää, että tililtäsi tai kortiltasi on veloitettu maksu, joka sinun tulisi peruuttaa oman turvallisuutesi vuoksi. Älä reagoi tällaisiin pyyntöihin, koska ne ovat aina huijauksia. Kun maksu on jo lähtenyt, sitä ei voi peruuttaa.

6. Pyyntö vahvistaa maksu puhelun aikana

Pankki ei koskaan pyydä sinua vahvistamaan maksuja puhelun aikana. Pankin asiakaspalvelija ei myöskään suutu tai yritä painostaa sinua, jos kieltäydyt ja haluat lopettaa puhelun.

Luethan sinulle saapuvat vahvistusviestit aina tarkasti. Jos vahvistusviestin tiedot eivät vastaa sitä, mitä olet itse tekemässä, älä vahvista mitään.

7. Kehotus asentaa ohjelma tai sovellus

Joskus huijari voi kehottaa sinua lataamaan puhelimeesi tai tietokoneellesi ohjelman linkin tai liitetiedoston kautta. Älä toimi näin. Linkkien ja liitetiedostojen kautta huijari voi asentaa laitteellesi haittaohjelman, jonka avulla hän voi saada haltuunsa laitteesi ja päästä verkkopankkiisi.

8. Suuret ja yllättävät lupaukset

Yllättävä arpajaisvoitto tai uskomattoman hyvä sijoituskohde? Ole varuillasi, jos sinulle lupaillaan jotain, mikä tuntuu liian hyvältä ollakseen totta. Suuret lupaukset ovat huijareiden keino manipuloida ihmisiä.

Jos soittaja kertoo olevansa OP:lta, toimi näin

OP:n mobiilisovelluksen käyttäjänä voit tunnistautua asiakaspalveluun puhelun aikana ja siten varmistaa, että puhut puhelimessa oikeasti osuuspankin, Pohjola Vakuutuksen tai OP-Henkivakuutuksen asiantuntijan kanssa.

Kun tunnistaudut, näet OP-mobiilista tai OP-yritysmobiilista kuka sinulle soittaa ja mistä. Samalla mekin varmennamme, että puhumme oikean asiakkaan kanssa.