Mies katsoo poispäin kamerasta kädet niskan takana.

Näin suljet kadonneen, varastetun tai vaarantuneen maksuvälineen

Ilmoita OP Sulkupalveluun kadonneesta, varastetusta tai muuten vaarantuneesta maksukortista tai muusta maksuvälineestä mahdollisimman nopeasti. OP Sulkupalvelu on avoinna ympäri vuorokauden numerossa 0100 0555 (mpm/pvm) ja ulkomailta soitettaessa +358 100 0555 .

Mitä tapahtuu, kun soitat OP Sulkupalveluun?  

OP Sulkupalvelussa vaarantuneet maksuvälineet selvitetään ja suljetaan. Niillä ei voi tämän jälkeen käyttää tileilläsi tai luotoillasi olevia varoja.  

Seuraavat maksuvälineet voidaan sulkea:  

  • Pankki- ja luottokortti  
  • Henkilöasiakkaan ja yritysasiakkaan OP:n tunnukset  
  • Siirto-palvelu  
  • Mobiilimaksut laitteen vaarantuessa esim. Apple Pay ja Google Pay 

Jos kyse ei ole kortin katoamis- tai väärinkäyttötilanteesta, voit irtisanoa kortin itse OP-mobiilissa valitsemalla Lopeta kortti. Irtisanomisen jälkeen et saa uutta korttia tilalle.   

 

Mitä tietoja OP Sulkupalvelussa kysytään?  

Kortin omistajana sinulta kysytään nimeäsi ja henkilötunnustasi. Varaudu vastaamaan kortin katoamiseen liittyviin kysymyksiin:  

  • Mikä kortti tai mitkä kortit ovat kadonneet tai tulleet varastetuiksi?  
  • Onko sinulta kadonnut tai varastettu fyysinen kortti vai kortin tiedot?  
  • Milloin, missä paikassa ja millaisessa tilanteessa kortti tai sen tiedot katosivat?  
  • Jos korttiasi on väärinkäytetty, miten havaitsit sen?  
  • Onko kortin lisäksi kadonnut tai varastettu puhelin, älykello tai tabletti, jossa on käytössä jokin maksuväline, kuten OP-mobiili, Apple Pay tai Google Pay?  
  • Onko mahdollisesti myös OP:n tunnuksesi tai sen osia voinut joutua muiden tietoon? Tällaisia ovat esimerkiksi käyttäjätunnus, salasana, avainlukulista ja Mobiiliavain.  

Jos kortin omistaja ei pysty itse soittamaan OP Sulkupalveluun, voi esimerkiksi hänen läheisensä tai viranomainen sulkea kortin. 

Pankin henkilökunta ei koskaan kysy sinulta maksuvälineiden tunnuksia, kuten OP:n tunnuksia ja salasanaa, kokonaista korttinumeroa tai kortin tunnuslukua. Näitä ei kysytä edes maksuvälinettä suljettaessa.  

 

Mitä kortin tai muun maksuvälineen sulkemisesta seuraa?  

Vaarantuneen maksuvälineesi sulkemisen jälkeen sitä ei voi enää käyttää ja rahasi ovat turvassa. Vaikka uusia maksuja ei voi enää tehdä, tilillä näkyvien katevarausten sekä pienellä viiveellä kirjautuvien ulkomaanmaksujen veloittumista ei voida estää. Niistä voit tehdä reklamaation. 

Maksukortin sulkeminen on lopullista, eikä sitä voi perua. Jos myöhemmin löydät kadonneen kortin, tuhoa se leikkaamalla siru ja magneettijuova kahtia.  

Kortin sulkemisen yhteydessä tilaamme sinulle automaattisesti uuden kortin kadonneen tai varastetun tilalle. Uudessa kortissa on samat ominaisuudet kuin suljetussa kortissa, mutta korttinumero ja tunnusluku vaihtuvat. Saat uuden kortin ja tunnusluvun noin kahden viikon kuluessa aiemman valintasi mukaan joko kotiin tai konttoriin. Kotitoimituksen voi muuttaa turvallisuussyistä konttoritoimitukseen.  

Jos suljettu kortti on ollut käytössä Google Pay tai Apple Pay -sovelluksissa, uudet korttitietosi päivittyvät siihen automaattisesti. Voit siis jatkaa maksusovelluksen käyttöä, vaikka et olisi vielä saanut uutta korttia. 

 

Mitä voit tehdä sulkemisen jälkeen?  

Sulkemalla maksuvälineesi olet tehnyt jo kaiken, mitä voit tehdä turvataksesi tileillä ja luotoilla olevat varat.  

Jos korttisi sulkemisen yhteydessä myös OP:n tunnuksesi suljettiin, et pääse enää kirjautumaan op.fi-palveluun, OP-mobiiliin tai OP-yritysmobiiliin. Hae tällöin uusi OP:n tunnuksesi pankkikonttorista. Osaan konttoreista tulee varata aika etukäteen. Mukaan tarvitset voimassa olevan henkilökortin tai passin, ajokortti ei kelpaa tässä yhteydessä henkilöllisyystodistuksena.  

Varaa aika konttoriin 

Hyväksyttävät henkilöllisyystodistukset

Tee aina rikosilmoitus poliisille varkaustapauksessa tai tilanteessa, jossa tilillä tai laskulla on sinulle tuntemattomia maksutapahtumia. Tämän jälkeen voit tehdä niistä reklamaation. Mahdollinen korvauspäätös tehdään vasta reklamaation käsittelyn yhteydessä. 

Jos näet tapahtumasta vasta katevarauksen, odota sen muuttumista tilitapahtumaksi ennen kuin teet rikosilmoituksen ja reklamaation. Katevarauksia ja jo tehtyjä ulkomaanmaksuja ei valitettavasti voi peruuttaa tai estää, vaikka ne eivät vielä sulkuhetkellä olisi veloittuneet tililtä. Tämä johtuu siitä, että itse maksutapahtuma on hyväksytty kortilla tai OP Tunnuksella ennen maksuvälineen sulkemista.  

Katso ohjeet reklamaation tekemiseen