Kortti ei toimi – mitä voin tehdä?

Kun OP:n kortti ei toimi, voit useimmiten ratkaista ongelman itse.

Tarkista asetukset

  • Tarkista onko kortti voimassa. Voimassaoloajan näet kortin etupuolella (kk/vv).
  • Tarkista kortin turvarajat OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa Omat kortit -sivulla. Lue ohjeet turvarajojen muuttamiseen
  • Myös korttiin liitetyn tilin käyttöraja voi estää kortin käytön, jos olet esimerkiksi tehnyt tililtä suuren maksun tai tilisiirron samana päivänä. Tarkista tilin käyttörajat op.fi-palvelusta tilin tiedoista
  • Tarkista, että kortilla tai siihen liitetyllä tilillä on tarpeeksi käyttövaraa. Voit tarkistaa kortin saldon OP-mobiilissa, op.fi-palvelussa tai Pivossa.

Jos kyseessä on luottokortti, tarkista myös

  • Onko luottokortin luottoraja täyttynyt? Korota luottorajaa OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa Omat kortit -sivulla. Kirjaudu op.fi-palveluun korottaaksesi luottorajaa
  • Maksamatta jäänyt lasku voi estää luottokortin käytön. Jos luottokorttilaskusi tulee sinulle e-laskuna, näet laskut op.fi-palvelun e-laskuarkistossa. Kirjaudu op.fi-palveluun tarkistaaksesi saapuneet e-laskut
  • Oletko maksanut laskun, mutta se ei näy vielä kortin tapahtumissa tai käyttövarassa? Maksettu lasku näkyy luottokortin käyttövarassa noin 1–2 pankkipäivän viiveellä.

Eikö ongelma ratkennut? Katso myös nämä.

 

Millaisessa tilanteessa ongelma ilmenee?

Onko kortti uusi ja käytät sitä ensimmäistä kertaa? Aktivoi lähimaksu käyttöön maksamalla ensimmäinen ostos tunnusluvulla eli PIN-koodilla maksupäätteessä. Yhdistelmäkortilla ensimmäinen maksu tulee tehdä debit-puolella.

Jos lähimaksu ei toimi, varmista, että ostostesi summa ei ylitä lähimaksun 50 euron ylärajaa. Alle 50 euron ostoksiin ei tarvita tunnuslukua tai allekirjoitusta.

Väärinkäytösten välttämiseksi tunnuslukua kysytään lähimaksun yhteydessä satunnaisesti myös myöhemmin. Jos laite pyytää turvasyistä tunnuslukua, toimi laitteen ohjeiden mukaan.

Maksa ostokset lähimaksun sijaan välillä tunnusluvulla, vaikka käyttäisit korttia aina vain pieniin ostoksiin. Kortilla voi tehdä vain tietyn määrän lähimaksuja putkeen, minkä jälkeen lähimaksu ei toimi. Jotta lähimaksujen määrä nollautuu, tulee ostokset maksaa lähimaksun sijaan syöttämällä kortti suoraan maksupäätteeseen.

Jos kortti ei toimi kaupan kassalla, saattaa maksupäätteessä olla tilapäinen yhteysongelma. Yritä hetken kuluttua uudelleen tai jos mahdollista, kokeile toista korttia.

Yrititkö maksaa lähimaksulla? Turvallisuussyistä maksun yhteydessä kysytään välillä tunnuslukua eli PIN-koodia. Jos tunnusluku on unohtunut, tilaa uusi op.fi-palvelusta

Kortti lukkiutuu, jos näppäilet tunnusluvun väärin useita kertoja. Maksupäätteellä lukittuneen tunnusluvun saa auki kirjautumalla Otto-automaatilla. Lue miten avaat lukkiutuneen kortin

Sirussa saattaa olla pölyä. Puhdista siru pyyhkäisemällä sitä kevyesti esimerkiksi paidan hihaan. Kokeile uudestaan tai jos mahdollista, kokeile toista korttia.

Varmista, että olet syöttänyt kortin tiedot (kortin numero, voimassaoloaika ja turvakoodi) oikein. Turvakoodi eli CVC-numero on kolme numeroa käsittävä numerosarja kortin kääntöpuolella. Voimassaoloaika on kortin etupuolella muodossa kk/vv.

Yhdistelmäkorteissa on debit- ja credit-maksuille omat tietonsa. Varmista, että syötät oikeat tiedot sen mukaan, maksatko ostoksesi suoraan pankkitililtä vai korttiluotolta. Kortti lukkiutuu, jos syötät maksukortin tiedot useasti väärin. Lue miten avaat lukkiutuneen kortin

OP:n yhdistelmäkorteissa luottokortin numero (credit) on kortin etupuolella. 

Luottokortin turvakoodi eli CVC on kortin kääntöpuolella allekirjoituskentän perässä.

Pankkikortin numero (debit) on kortin kääntöpuolella vasemmassa alareunassa. Heti numerosarjan perässä on pankkikortin turvakoodi eli CVC.

Jos sinulla on uusi maksukortti, päivitä maksutapahtuman yhteydessä uuden kortin tiedot verkkopalveluun. Verkkopalvelu voi tunnistaa aiemmin asioineen asiakkaan ja käyttää automaattisesti vanhan kortin tietoja.

Verkkomaksamisen turvaraja voi estää kortin käytön. Tarkista kortin turvarajat ja muuta niitä helposti OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. Kirjaudu op.fi-palveluun ja tarkista turvarajat

Myös korttiin liitetyn tilin käyttöraja voi estää kortin käytön, jos olet esimerkiksi tehnyt tililtä suuren maksun tai tilisiirron samana päivänä. Kirjaudu op.fi-palveluun ja tarkista tilin käyttöraja

Epäonnistuiko tunnistautuminen verkkomaksun yhteydessä? Tarkista, että Visa Secure tai Mastercard Identity Check -varmennus onnistuu. Joskus selaimen turva-asetukset, kuten ponnahdusikkunoiden esto, voivat estää maksutapahtuman verkossa. Varmista selaimen asetuksista, että sinulla on ponnahdusikkunat sallittuna ostoksen ajan.

Päiväkohtainen käteisnostojen turvaraja voi estää kortin käytön. Tarkista ja muuta käteisnoston rajaa helposti OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. Kirjaudu op.fi-palveluun

Myös korttiin liitetyn tilin käyttöraja voi estää kortin käytön, jos olet esimerkiksi tehnyt tililtä suuren maksun tai tilisiirron samana päivänä. Kirjaudu op.fi-palveluun ja tarkista tilin käyttöraja

Kortin tunnusluku eli PIN-koodi ei toimi. Otto-automaatilla lukkiutuneen tunnusluvun avaaminen vaatii yhteydenottoa asiakaspalveluun. Lue miten avaat lukkiutuneen kortin

Otto-automaatilla voi nostaa 20–1 000 euroa kerralla. Muilla automaateilla voi olla eri nostorajoitukset, myös ulkomailla.

Kortissa tai automaatissa voi olla likaa. Puhdista siru pyyhkäisemällä sitä kevyesti esimerkiksi paidan hihaan. Kokeile uudestaan tai jos mahdollista, kokeile toista korttia. 

Onko kortin kuukausittainen talletusraja täynnä? Talletusautomaatilla voit tallettaa enintään 1 000 euroa kuukaudessa OP:n kortille.

Talletuksia voi tehdä kortin debit-puolelle. Talletusta ei ole mahdollista tehdä luottokortille tai yhdistelmäkortin credit-puolelle.

Kortti lukkiutuu, jos syötät TalletusOtto-automaatilla kortin tunnusluvun eli PIN-koodin väärin useita kertoja. Lue miten avaat lukkiutuneen kortin

Varmista, että käytät oikeaa tunnuslukua eli PIN-koodia. Vuosiuusitussa tai uusintatilatussa kortissa on sama tunnusluku kuin edellisessä kortissasi, jos et ole erikseen tilannut uutta koodia. Jos vanha korttisi on rikkoutunut, kadonnut tai suljettu, sinulle lähetetään uuden kortin lisäksi uusi tunnusluku.

Kortin tunnusluku lukkiutui maksupäätteellä tai bensa-automaatilla. Avaa lukkiutunut pankkikortin tai luottokortin tunnusluku kirjautumalla kortilla Otto-automaatilla.

Kortin tunnusluku lukkiutui Otto-automaatilla tai TalletusOtto-automaatilla. Otto-pisteellä lukkiutuneen tunnusluvun avaaminen vaatii yhteydenottoa asiakaspalveluun.

Lue miten avaat lukkiutuneen kortin

Kortti lukkiutuu, jos näppäilet tunnusluvun eli PIN-koodin väärin useita kertoja. Lue miten avaat lukkiutuneen kortin

Unohtuneen tai kadonneen tunnusluvun tilalle voit tilata uuden helposti op.fi-palvelusta. Saat uuden tunnusluvun postissa noin kolmessa pankkipäivässä. Kirjaudu sisään, valitse kortti, johon tarvitset uuden tunnusluvun ja tee tunnusluvun tilaus. Kirjaudu op.fi-palveluun

Maksukortti lukkiutuu, jos syötät tunnusluvun eli PIN-koodin väärin useita kertoja. Lue miten avaat lukkiutuneen kortin

Jos olet unohtanut tai kadottanut tunnuslukusi, voit tilata uuden helposti kirjautumalla op.fi-palveluun. Kirjaudu op.fi-palveluun

Aktivoi uusi tai vuosiuusittu kortti maksamalla ensimmäinen ostos maksupäätteellä tunnuslukua eli PIN-koodia käyttämällä. Näin myös kortin lähimaksuominaisuus aktivoituu. Tee yhdistelmäkortilla ensimmäinen maksutapahtuma kortin debit-puolella.

Varmista, että käytät oikeaa tunnuslukua. Vuosiuusitussa tai uusintatilatussa kortissa on sama tunnusluku kuin edellisessä kortissasi, jos et ole erikseen tilannut uutta koodia. Jos vanha korttisi on rikkoutunut, kadonnut tai suljettu, sinulle lähetetään uuden kortin lisäksi uusi tunnusluku.

Jos asioit verkossa, päivitä maksutapahtuman yhteydessä uuden kortin tiedot. Verkkopalvelu voi tunnistaa aiemmin asioineen asiakkaan ja käyttää automaattisesti vanhan kortin tietoja. 

Lukittu kortti ei toimi ennen kortin uudelleenavausta. Kortti voi olla lukittu joko debit- tai credit-puolella tai molemmilla niistä. Molemmat tulee avata erikseen. 

Voit tarkistaa Otto-automaatilla tai verkkomaksussa syntyneen lukituksen op.fi-palvelun Omat kortit -sivulta.

OP-Visa Electron ja OP-Mastercard-kortit häviävät verkkopankista väliaikaisesti, kun ne lukkiutuvat Otto-automaatilla tai verkkomaksussa. Ne palautuvat normaalisti käytettäväksi lukituksen poiston jälkeen.

Sen sijaan maksupäätteellä lukkiutuneen kortin lukitus ei näy Omat kortit -sivulla. Maksupäätelukituksen tunnistaa useimmiten esimerkiksi kaupan kassalla maksupäätteen virheilmoituksesta.

Maksupäätteellä lukittu kortti

Kortti lukkiutuu, kun tunnusluku eli PIN-koodi näppäillään väärin useita kertoja maksupäätteellä.

Avaa maksupäätteellä lukittu tunnusluku Otto-automaatilla. Syötä kortti Otto-automaattiin ja suorita jokin tapahtuma – esimerkiksi saldokysely tai käteisnosto. Seuraa automaatin ohjeita. Kortin lukitus avautuu vasta kun tapahtuma on suoritettu kokonaan loppuun. Lukkiutunut kortti voidaan avata ainoastaan Otto-automaatilla. Vierasautomaatit eivät avaa maksupäätelukitusta. Tarkista lähimmän Otto-automaatin sijainti

Otto-automaatilla lukittu kortti

Otto-automaatilla lukkiutuneen kortin avaaminen vaatii yhteydenottoa OP:n asiakaspalveluun. Kirjaudu op.fi-palveluun ja lähetä viesti asiakaspalveluun

Voit myös soittaa asiakaspalveluun. Ota pankkitunnukset ja avainlukulista esiin tunnistautumista varten. Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelun yhteystiedot

Verkossa lukittu kortti

Kortti lukkiutuu, kun kortin turvakoodi eli CVC-numero syötetään väärin useita kertoja. CVC-numero on kolme numeroa käsittävä numerosarja kortin kääntöpuolella. Debit- ja credit maksuille on omat CVC-numeronsa. 

Verkkomaksun yhteydessä lukkiutuneen kortin avaaminen vaatii yhteydenottoa asiakaspalveluun. Kirjaudu op.fi-palveluun ja lähetä viesti asiakaspalveluun

Voit myös soittaa asiakaspalveluun. Ota pankkitunnukset ja avainlukulista esiin tunnistautumista varten. Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelun yhteystiedot

Talletusautomaatilla lukittu kortti

Kortti lukkiutuu, jos syötät TalletusOtto-automaatilla kortin tunnusluvun eli PIN-koodin väärin useita kertoja. TalletusOtto-automaatilla lukkiutuneen kortin avaaminen vaatii yhteydenottoa OP:n asiakaspalveluun. Kirjaudu op.fi-palveluun ja lähetä viesti asiakaspalveluun

Voit myös soittaa asiakaspalveluun. Ota pankkitunnukset ja avainlukulista esiin tunnistautumista varten. Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelun yhteystiedot

Luottokortti on lukittu

Kortti on voinut lukkiutua maksamattoman laskun takia. Maksa lasku. Kortti toimii viimeistään kahden (2) pankkipäivän kuluttua. 

Kortti on voinut lukkiutua, jos korttiin liitetyn tilin saldo on miinuksella. Korjaa tilin saldo. Kortti toimii viimeistään kahden (2) pankkipäivän kuluttua.

Varmista, että Visa tai Mastercard ovat hyväksyttyjä maksuvälineitä. Hyväksyttyjen maksuvälineiden logot näet usein kassalla. Huomaa, että Visa Electron ei toimi esimerkiksi lentokoneessa tai kaikilla pankkiautomaateilla.

Tarkista kortin turvarajat ja muuta niitä helposti OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa. Kirjaudu op.fi-palveluun

Myös korttiin liitetyllä tilillä voi olla käyttöraja, joka rajoittaa kortin käyttöä. Esimerkiksi tilisiirto toiselle tilille lasketaan tilin käytöksi. Tarkista tilin käyttöraja op.fi-palvelussa 

Maksulaitteen tilapäinen yhteysongelma voi estää maksun. Yritä hetken kuluttua uudelleen tai kokeile toista korttia.

Toisinaan ratkaisu voi olla käyttää kokonaan toista korttia. Erityisesti ulkomailla matkustaessa toinen maksukortti on suositeltava varotoimenpide yllättävien tilanteiden varalta. Tutustu kortteihimme ja valitse itsellesi sopivin varakortti 

Jos korttiin liitetyn tilin tai jonkin muun tilin saldo on miinuksella, kortti voi kadota op.fi-palvelun Omat kortit -sivulta ja OP-mobiilista väliaikaisesti. Tällöin korttia ei pysty käyttämään. Kortti palautuu käytettäväksi, kun tilillä on jälleen käyttövaraa.

Kortti ei näy op.fi-palvelussa tai OP-mobiilissa, jos se on suljettu. Esimerkiksi kadonneeksi ilmoitettu kortti voidaan sulkea.

OP-Visa Electron ja OP-Mastercard-kortit häviävät verkkopankista väliaikaisesti, kun ne lukkiutuvat Otto-automaatilla tai verkkomaksussa. Ne palautuvat normaalisti käytettäväksi, kun lukitus poistetaan. Lue miten avaat lukkiutuneen kortin

Kortti on rikki, jos siru tai magneettijuova on vaurioitunut tai kortti ei reagoi mihinkään. Tilaa vaurioituneen kortin tilalle uusi kortti op.fi-palvelusta kortin tiedoista. Kirjaudu op.fi-palveluun 

Jos kortti ei ole fyysisesti rikki, testaa kortin toimivuutta useissa eri tilanteissa, kuten kaupan kassalla ja Otto-automaatilla. Näin on helpompi selvittää, mistä kortin lukitus johtuu. Jos kortti ei toimi yrityksistä huolimatta, ota yhteyttä asiakaspalveluun verkkoviestillä tai soittamalla.

Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelun yhteystiedot 

Jos et ole vielä saanut uutta korttia tai sen tunnuslukua, voit maksaa ostoksesi maksusovellus Pivolla. Uusi korttisi näkyy Pivossa jo ennen kuin saat fyysisen kortin käyttöösi. Pivolla voit maksaa uudella kortillasi kaupan kassalla, sovelluksissa ja verkossa. Lue lisää Pivolla maksamisesta 

Korttiongelmiin on hyvä varautua etukäteen. Lompakossa kannattaa pitää mukana varakortti, joka palvelee toisen kortin kadotessa tai vioittuessa.

 

Onko korttisi kadonnut? Lue ohjeet.

Jos korttisi katoaa tai varastetaan, sulje kortti soittamalla OP Sulkupalveluun (24h)

Etkö löytänyt apua ongelmaasi?

Ei hätää! Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin ratkaistaan ongelma yhdessä. Laita muistiin virheilmoitus, jonka sait maksupäätteellä tai verkkokaupan sivulla.

Puhelun alussa pyydämme sinua tunnistautumaan OP:n tunnuksillasi. Ota esiin myös avainlukulista.

Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelun yhteystiedot

Yritysasiakkaiden asiakaspalvelun yhteystiedot

Korttia koskeviin ongelmiin saat kätevästi ja jonottamatta apua myös chatissa. Parhaiten pystymme auttamaan sinua, jos tunnistaudut palveluun OP:n verkkopalvelutunnuksilla.

Kuinka voin varautua mahdollisiin korttiongelmiin?

Joskus kortin ongelmat eivät ratkea hetkessä. Helpoin tapa päästä pälkähästä on omistaa toinen maksukortti, joka palvelee, jos toinen kortti katoaa tai vioittuu. Varakortti pelastaa myös, kun toisen kortin tunnusluku unohtuu tai kortti lukkiutuu.

Tutustu kortteihimme ja valitse itsellesi sopivin varakortti

Jos odotat uuden maksukortin saapumista, voit käyttää maksusovellus Pivoa ostostesi maksamiseen. Uusi korttisi näkyy Pivossa jo ennen kuin saat fyysisen kortin käyttöösi. Lue lisää Pivolla maksamisesta

Ota käyttöösi myös OP-mobiili ja mobiiliavain. Niiden avulla pystyt ratkomaan korttiongelmaa missä tahansa oletkin.