Varmista oikeat tiedot
Varmista, että olet syöttänyt oikein kortin tiedot eli kortin numeron, voimassaoloajan ja turvakoodin. Turvakoodi (CVV tai CVC) on numerosarja, jossa on kolme numeroa.
Yhdistelmäkorteissa on debit- ja credit-maksuille omat tietonsa. Varmista, että syötät oikeat tiedot sen mukaan, maksatko ostoksesi suoraan pankkitililtä vai käytätkö maksamiseen luottokorttia. Kortti lukkiutuu, jos syötät maksukortin tiedot useasti väärin. Lue miten avaat lukkiutuneen kortin kohdasta "Kortti on lukittu".
Ennen vuotta 2023 käyttöön otetuissa OP:n yhdistelmäkorteissa luottokortin numero eli credit-numero on kortin etupuolella. Luottokortin kolminumeroinen CVC-turvakoodi on kortin kääntöpuolella allekirjoituskentän vieressä.
Pankkikortin numero eli debit-numero on kortin kääntöpuolella. Heti sen perässä on pankkikortin kolminumeroinen CVC-turvakoodi.
Vuoden 2023 jälkeen käyttöön otetuissa OP:n yhdistelmäkorteissa sekä luottokortin credit-numero, pankkikortin debit-numero että molempien turvakoodit ovat kortin kääntöpuolella selkeästi merkittyinä.
Turvakoodista käytetään myös nimitystä CVV ja secure code.
Tarkista turvarajat
Kun maksat verkossa ja sovelluksissa, turvarajat voivat estää kortin käytön. Tarkista kortin turvarajat ja muuta niitä helposti OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa.Kirjaudu op.fi-palveluun ja tarkista turvarajat
Myös korttiin liitetyn tilin käyttörajoitus voi estää kortin käytön, jos olet esimerkiksi tehnyt tililtä suuren maksun tai tilisiirron samana päivänä. Kirjaudu op.fi-palveluun ja tarkista tilin käyttörajoitukset
Tarkista selaimen asetukset
Epäonnistuiko tunnistautuminen verkkomaksun yhteydessä? Tarkista, että Visa Secure tai Mastercard Identity Check -varmennus onnistuu. Joskus selaimen turva-asetukset, kuten ponnahdusikkunoiden esto tai kolmannen osapuolen evästeet, voivat estää maksutapahtuman verkossa. Varmista selaimen asetuksista, että sinulla on nämä sallittuna ostoksen ajan. Tarkista tuetut selaimet. Selaimen tai sovelluksen koko välimuistin tyhjennys voi myös auttaa mahdollisissa ongelmatilanteissa.
Onhan sinulla OP:n tunnukset?
Jos käytät korttia verkossa tai sovelluksissa, tarvitset oston vahvistukseen OP:n tunnukset sekä Mobiiliavaimen tai avainlukulistan. Ostoissa, jotka tehdään sovelluksissa (esimerkiksi VR Matkalla, Wolt tai pelikonsoli) voi yleensä tunnistautua vain mobiiliavaimella. Jos vahvistus tehdään avainluvulla, tulee OP:n tunnus- ja digisopimuksessasi olla oikea maksun lisävahvistusnumero. Lisävahvistusnumeron lisäys onnistuu op.fi-palvelussa ja poisto tai muutokset OP:n asiakaspalvelussa tai konttorissa. Numeron pystyt tarkastamaan op.fi-palvelusta oman nimesi alta – Tunnusten hallinta – Lisävahvistuksen puhelinnumero – Tarkista lisävahvistusnumero. Lisätietoa OP:n tunnuksista ja verkkomaksamisesta.
Tarkista ostotapahtumat
Jos ostostapahtuma keskeytyi, voit tarkastaa kortin tapahtumista näkyykö maksu tilin tai luoton katevarauksissa. Ottamalla käyttöön ilmoitukset OP-mobiilissa saat ilmoituksen maksun onnistumisesta tai epäonnistumisesta. Lisätietoa OP-mobiilin ilmoitusten käyttöönotosta.