Pohjola Försäkring – Uppsägning av försäkring

Det är enkelt att säga upp en försäkring på nätet i tjänsten op.fi. På den här sidan hittar du uppgifter om vad det är skäl för dig att beakta innan du säger upp en försäkring, anvisningar för uppsägning av försäkring och svar på vanliga frågor.

Uppsägning av en försäkring kan inverka på dina förmåner 

Innan du säger upp försäkringar ber vi dig beakta, att du inte nödvändigtvis längre kan teckna en motsvarande försäkring på nytt. Före uppsägningen ska du säkerställa att du inte försvagar ditt försäkringsskydd genom att säga upp en försäkring som är nödvändig för dig.

Observera också att en uppsägning av försäkringen kan inverka i fortsättningen på tidigare inträffade skadors ersättningsbarhet samt på giltigheten, premierna och eventuella koncentreringsförmåner för dina andra försäkringar.

Om du är osäker på vilka följder en uppsägning av försäkringen har, ber vi dig kontakta vår kundtjänst innan skyddet sägs upp. 

Hur inverkar uppsägning av en försäkring på koncentreringsförmånerna?

En uppsägning av en försäkring kan inverka på koncentreringsförmånerna för försäkringarna för ditt hushåll. Förmånerna är tillgängliga om ditt hushåll har försäkringar från minst tre olika försäkringsgrupper. 

Kontrollera inverkan på dina koncentreringsförmåner genom att först välja din åldersgrupp
Ditt hushåll har inte längre rätt till en koncentreringsrabatt på 21 procent för 18–27-åringar eller eventuell tilläggsrabatt på 3 procent för ägarkunder, om du har försäkringar från endast en eller två försäkringsgrupper. Också förhöjningen på 45 procent av ersättningsbeloppet i livförsäkringen faller då bort.
Ditt hushåll har inte längre rätt till en koncentreringsrabatt på 7 procent, eventuell tilläggsrabatt på 3 procent för ägarkunder eller en förhöjning på 45 procent av ersättningsbeloppet i livförsäkringen, om du har försäkringar från endast en eller två försäkringsgrupper.
Ditt hushåll har inte längre rätt till en koncentreringsrabatt på 7 procent, eventuell tilläggsrabatt på 3 procent för ägarkunder eller en förhöjning på 45 procent av ersättningsbeloppet i livförsäkringen, om du har försäkringar från endast en försäkringsgrupp.

 

Läs om hur du kan optimera ditt försäkringsskydd och få tillgång till de bästa koncentreringsförmånerna – samtidigt kan du spara i försäkringspremier 

Om du vill spara är en uppsägning av försäkringen troligtvis inte det lönsammaste alternativet för dig. Med en försäkring kan du trygga ditt hushåll i överraskande situationer, till exempel om du insjuknar eller din egendom skadas.  Läs mer om alternativa sätt att inverka på dina kostnader.

Du kan påverkar dina kostnader genom att justera ditt försäkringsskydd så att det passar din livssituation. Med ett täckande och uppdaterat skydd garderar du dig mot kostnader till följd av skador och betalar endast för försäkringar som är nödvändiga för dig.

Kontrollera din försäkringssituation på sidan Mina försäkringar. Om du vill diskutera ditt försäkringsbehov eller om du har något annat att fråga om, ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

 

Om du betalar din försäkringspremie i en post, får du 2,5 procent rabatt för betalningssättet. Om försäkringsposten på din faktura känns för stor, kan du påverka den genom att dividera premierna i fler delar.

Om din ekonomi är knapp, kan du be om mer betaltid för Pohjola Försäkrings fakturor.

Du kan inverka på premien för försäkringen genom att förstora självrisken i försäkringen. Du kan byta självrisken i kasko- och resgodsförsäkringen för fordon i tjänsten op.fi. Välj den försäkring du vill ha bland dina försäkringar och Ändra försäkringens uppgifter. 

 

I fråga om ändringar i självrisken i övriga försäkringar kan du kontakta vår kundtjänst

Drar du redan nytta av förmåner för preferenskunder? Som preferenskund får du 7 procent rabatt på hem-, egendoms- och personförsäkringar. Dessutom får du en förhöjning på 50 procent på ersättningsbeloppet för livförsäkringen.

När du koncentrerar bank- och försäkringsärendena till OP, kan du använda OP-bonus för försäkringspremier. Du samlar även mer bonus för alla dina försäkringsärenden.
 
Som ägarkund i andelsbanken får du också:
  • en tilläggsrabatt på 3 procent på dina försäkringar
  • en avgiftsfri produktskyddsförsäkring för OP-Visa- och OP Duo-korten
  • en självriskförmån på 250 euro för Mitthem-försäkringen vid skador på grund av brand, naturfenomen och brott

 

 

Uppsägning av försäkring

Hur säger jag upp en försäkring i Pohjola Försäkring?

Uppsägningen av en försäkring ska alltid göras skriftligen, därför kan vi inte säga upp försäkringen i telefontjänsten.

Du kan säga upp försäkringar enkelt i tjänsten op.fi. Välj i formuläret alla försäkringar som du vill säga upp.

Vem kan säga upp en försäkring?

En försäkring kan sägas upp endast av försäkringstagaren eller en person som försäkringstagaren har befullmäktigat genom en fullmakt. Du kan befullmäktiga en annan person att sköta dina försäkringsärenden genom att bevilja hen en elektronisk fullmakt.

Om försäkringen är gemensam med en annan person, behöver vi för en uppsägning av försäkringen en skriftlig begäran av samtliga försäkringstagare. En begäran om att säga upp en försäkring kan sändas med ett meddelande i tjänsten op.fi. 

Om ni har befullmäktigat varandra att sköta era försäkringsärenden med fullmakt, kan vem som helst av er säga upp de gemensamma försäkringarna. 

Ingår det uppsägningstid vid uppsägning av en försäkring? När kan jag säga upp en försäkring?

Du kan säga upp försäkringar i tjänsten op.fi tidigast från innevarande dag eller högst 30 dagar på förhand. Uppsagda försäkringar tas bort från OP:s digitala tjänster senast inom en vecka. Uppsägningen är emellertid i kraft från och med uppsägningsdagen.

Jag sade upp en försäkring, men jag fick inte någon bekräftelse?


Försäkringen syns i OP:s digitala tjänster tills vi har handlagt din begäran om uppsägning. Det tar i allmänhet en vecka att handlägga en begäran om uppsägning. Försäkringen avslutas på den dag som du har valt.

När vi har handlagt uppsägningen sänder vi inom cirka en vecka ett meddelande om upphörande av försäkring beroende på vilket leveranssätt du har valt antingen per post eller elektroniskt till Mitt arkiv.

Jag sade upp en försäkring, men den är fortfarande i kraft?

När vi har handlagt din begäran om uppsägning av försäkring, tas försäkringen bort från OP:s digitala tjänster inom cirka en vecka efter att du har sänt begäran. Försäkringen sägs emellertid upp den dag som du har valt.

När uppsägningen av försäkringen har handlagts sänder vi begäran om uppsägning av försäkring beroende på vilket leveranssätt du har valt antingen per post eller elektroniskt till Mitt arkiv.

Hur kan jag säga upp en försäkring för en avliden anhörig?  

Dödsbodelägarna kan tillsammans säga upp försäkringarna för en avliden anhörig, när de dokument som behövs har lämnats till Pohjola Försäkring. Dödsbodelägarna kan också förvalta en person att sköta dödsboets försäkringsärenden. 

 

Hur uppsägningen av en försäkring inverkar på faktureringen 

Hur krediteras/återbetalas försäkringspremier om jag säger upp en försäkring?

Om du har betalat överflödiga försäkringspremier för en uppsagd försäkring, återbetalar vi premierna på ditt konto cirka två veckor efter att försäkringen har sagts upp. 

Vi ber dig försäkra dig om att ditt kontonummer är uppdaterat, så att vi kan betala in återbetalningen av premien.

Om du har betalat överflödiga försäkringspremier för en uppsagd försäkring, återbetalar vi premierna på ditt konto om cirka två veckor efter att försäkringen har sagts upp. Vi kan också kreditera den överflödiga försäkringspremien från följande försäkringsfaktura i avtalet. 

Vi ber dig försäkra dig om att ditt kontonummer är uppdaterat, så att vi kan betala in återbetalningen av premien.

Jag sade upp en försäkring, men jag fick en faktura?

Om du säger upp en försäkring får du en korrigerad försäkringsfaktura med en ny förfallodag inom två veckor räknat från uppsägningen. Den faktura som du fick tidigare är således obefogad, och du behöver inte betala den. Du kan kontrollera dina obetalda fakturor på sidan Försäkringsfakturor.

 

Byte av försäkringsbolag och uppsägning av försäkringar i ett annat bolag

Jag har bytt försäkringsbolag. Vad ska jag göra med försäkringarna i Pohjola Försäkring?

Hör dig för hos ditt nya försäkringsbolag om de säger upp försäkringarna hos oss för din räkning. Om det nya bolaget inte sköter om uppsägningarna, måste du göra det själv. Du kan välja alla försäkringar som ska sägas upp på samma gång på samma formulär.

En uppsagd försäkring tas bort från OP:s digitala tjänster senast inom en vecka. Uppsägningen är emellertid i kraft från och med uppsägningsdagen.

Vi återbetalar en eventuell överflödig försäkringspremie på det konto som finns i dina kunduppgifter inom två veckor. Vi kan också kreditera den överflödiga premien i följande försäkringsfaktura i avtalet. Försäkra dig om att ditt kontonummer är uppdaterat.

Hur kan jag överföra min försäkring till Pohjola Försäkring?

Det går enkelt att byta försäkringsbolag till Pohjola Försäkring på nätet. 

Du kan byta försäkringsbolag när som helst, även under en pågående försäkringsperiod. Om du redan betalat premierna för den innevarande försäkringsperioden får du dem tillbaka för den återstående försäkringsperioden.

Du kan teckna våra försäkringar genast på nätet i tjänsten op.fi. Om du vill byta flera försäkringar till Pohjola Försäkring, lönar det sig för dig att begära offert på alla dina försäkringar på samma gång.

 

Om du vill diskutera ditt försäkringsbehov eller om du har något annat att fråga om, får du hjälp av vår kundtjänst.

Ring 03030303

Jag bytte min försäkring till Pohjola Försäkring. Vad ska jag göra med mina gamla försäkringar i ett annat bolag?

När du har överfört dina försäkringar till oss, ska du själv säga upp dina föregående försäkringar i det tidigare bolaget. Säg inte upp dina föregående försäkringar förrän det nya försäkringsskyddet är i kraft. 

Som ett undantag sköter vi emellertid överföringar och uppsägningar av försäkringar för fordon i det tidigare bolaget för din räkning.  Du kan läsa mer i punkten Överföring av fordonsförsäkring till Pohjola Försäkring

Det är också skäl för dig att uppge ditt kontonummer till det tidigare bolaget för eventuella premieåterbetalningar.

Jag sade upp försäkringarna i ett annat bolag och överförde dem till Pohjola Försäkring, men försäkringarna syns inte i mina uppgifter

När du tecknar en ny försäkring eller gör ändringar i dina försäkringar, tar det några vardagar innan uppgifterna uppdateras i tjänsten op.fi och OP-mobilen. För försäkringar som har tecknats på nätet sänder vi inte en separat bekräftelse. Försäkringen gäller emellertid från den begynnelsedag som du har valt.

Om det redan har gått mer än en vecka sedan du tecknade den nya försäkringen, men försäkringsskyddet inte syns i dina uppgifter, får du hjälp av vår kundtjänst.

Ring 03030303

 

Uppsägning av fordonsförsäkring

Hur kan jag säga upp trafikförsäkringen? 

Trafikförsäkringen är en lagstadgad försäkring. Du kan säga upp den när du har ställt av fordonet. Uppgifterna om avställningen uppdateras i uppgifterna om fordonet i tjänsten op.fi inom några vardagar. 

Välj bland dina försäkringar den trafikförsäkring som ska sägas upp och Säg upp försäkringen.

En uppsagd försäkring tas bort från op.fi och OP-mobilen senast inom en vecka. Uppsägningen är emellertid i kraft från och med uppsägningsdagen.

Observera att det lönar sig att säga upp försäkringen för ett fordon som har ställts av endast då bilen är avställd för en längre tid.

Jag sålde eller lät skrota ett fordon. Ska fordonsförsäkringen sägas upp?

Vid försäljning av en bil eller något annat fordonställs vanligen frågan om vad man ska göra med försäkringen. Bara Traficom får kännedom om ägarbytet behöver säljaren inte bekymra sig över att försäkringen sägs upp. 

Uppgift om att ett fordon har bytt ägare eller skrotats uppdateras via Traficom till oss automatiskt inom cirka två veckor. Vi avslutar försäkringarna den dag då ägaren byts ut eller fordonet skrotas. Du behöver inte säga upp försäkringar separat.

Du får meddelande om uppsägning av försäkringarna beroende på vilket leveranssätt du har valt antingen per post eller elektroniskt till Mitt arkiv inom några veckor.

Hur kan jag överföra min bilförsäkring till Pohjola Försäkring?

Du kan behändigt byta försäkringen för ditt fordon till Pohjola Försäkring i tjänsten op.fi.

Du kan också begära offert på alla dina försäkringar och koncentrera dina ärenden till Pohjola Försäkring. När du har koncentrerat dina försäkringar till oss är du preferenskund och får rabatter på dina försäkringar.

Jag har ställt av en bil eller ett annat fordon. Vad händer med försäkringen och försäkringspremierna?

När du ställer av ditt fordon, upphör inte din försäkring.
 
För avställningstiden betalar du emellertid endast:
för gällande skydd i kaskoförsäkringen
en engångsavgift på 14 euro för försäkringens skötselkostnader i början av varje ny försäkringsperiod
 
Traficom krediterar fordonsskatten för den tid avställningen varar.
 
Du får kreditering för försäkringspremier automatiskt, när du har ställt av fordonet.
 

Vilka försäkringar eller skydd är i kraft under den tid ett fordon är avställt?

När du ställer av en bil eller något annat fordon, förblir dina trafik- och kaskoförsäkringar i kraft.
 
Brand-, stöld-, skadegörelse-, rätts-, parkerings-, glas-, finansierings-, superinlösnings- och nyvärdesskyddet i kaskoförsäkringen gäller även under avställningen och för dem debiteras en premie.
 
Kollisions-, bilräddnings-, djurkollisions- och avbrottsskyddet är emellertid inte i kraft under avställningen. Ur kollisionsskyddet ersätter vi trots det skador som en storm eller hagelskur har orsakat ditt fordon.
 
Om du har Kamux Kasko, gäller alla skydd under avställningstiden och försäkringspremien debiteras normalt.

Jag ställer på bilen eller ett annat fordon igen. Gäller försäkringen?

När du ställer på fordonet igen i tjänsten op.fi eller via Traficom, fortsätter försäkringsskyddet likadant som före avställningen.

Om du har sagt upp trafikförsäkringen ska du teckna en trafikförsäkring före påställningen. 

Påställningen träder i kraft omedelbart och uppgiften uppdateras i försäkringen inom en vecka. Du får ett nytt försäkringsbrev och en faktura av oss inom några veckor.

Du behöver inte göra en separat anmälan till Traficom.