Är du orolig för datasäkerheten? Läs 10 tips om trygga ärenden på nätet

Den mängd data som samlas in om oss växer ständigt och i vår vardag lämnar vi efter oss små korn av information. Det faktum att information samlas in möjliggör många tjänster som underlättar vardagen, men ibland ger det också anledning till oro: är mina uppgifter säkra och hur kan jag skydda mig? Läs här våra experters tips om hur du sköter ärenden tryggt på nätet och skyddar din data.

Skydd av konfidentiell data och en trygg skötsel av ärenden på nätet består av många olika komponenter, som vi alla kan påverka. Vi arbetar kontinuerligt på att säkerställa att våra kunder kan sköta sina ärenden tryggt – såväl på nätet som på kontoret. Du kan också själv säkra din data genom små gärningar.

1. Låt aldrig någon annan använda dina koder och avslöja aldrig koderna för någon.

 Inte ens banken eller myndigheterna frågar någonsin efter bankkoder. Vi ber inte om kortuppgifter per sms eller e-post.  Vi skickar inte heller länkar till sidor där man måste logga in sig med nätbankskoder eller ge uppgifter om betalkort. Om någon kontaktar dig och frågar efter dina bankkoder eller kortuppgifter, är det skäl att misstänka att någon försöker fiska uppgifter för brottsliga ändamål.

2. Kontrollera att du säkert är på OP:s webbplats när du använder nätbanken.

Skriv alltid själv in nätbankens adress (www.op.fi) i webbläsarens adressfält när du loggar in i nätbanken.  Logga inte in i nätbanken via en sökmotor (t.ex. Bing eller Google).   

Kontrollera webbläsarens adressfält så att du säkert är på rätt adress och att förbindelsen är krypterad. Du hittar en lista över alla tjänster som OP tillhandahåller och anvisningar för att kontrollera certifikatet i tjänsten op.fi. 

Läs anvisningar för hur certifikatet och adressen ska kontrolleras

3. Ge inte din personbeteckning eller andra personuppgifter till okända.

Mata inte in dina uppgifter på webbplatser, om du inte är helt säker på att de är tillförlitliga.

4. Förvara dina koder och lösenord omsorgsfullt.

Spara dem inte i ett lättläst format eller på ett ställe där någon annan kan komma över dem. Läs de bekräftelsemeddelanden som du fått omsorgsfullt, och bekräfta inte transaktioner som du inte själv valt.

5. Se till att programvaran och skyddet i din dator och dina mobilenheter är uppdaterade.

6. Följ dina kontotransaktioner och kreditkortsdebiteringar.

Faktureringsfel kan också ske oavsiktligt och det lönar sig därför att alltid vara noggrann.

7. Fundera ut en lämplig säkerhetsgräns, dvs. bruksgräns för dina betalkort och konton. 

Säkerhetsgränsen är bra när den inte i för hög grad begränsar din användning av kortet eller kontot till vardags, men ändå kan förhindra omfattande missbruk. 

8. Kom också ihåg att behandla uppgifter på papper omsorgsfullt.

Förstör pappersfakturor och andra papper med personuppgifter om dig omsorgsfullt, och lägg dem inte i pappersinsamlingen. Om du har en postlåda, håll den låst.

9. Om du misstänker att uppgifter om dig har hamnat i fel händer, överväg ett frivilligt kreditförbud 

Asiakastieto och Bisnode tillhandahåller avgiftsbelagda tjänster såsom frivilligt kreditförbud eller en uppföljningstjänst för egna uppgifter. Kom ändå ihåg att alla tjänsteleverantörer inte kontrollerar kreditupplysningar till exempel vid ingående av avtal om avbetalning. För vissa tjänsteleverantörer kan du få en köpspärr genom att ta kontakt med tjänsteleverantörens kundtjänst.

10. Kontrollera ditt försäkringsskydd.

Rättsskyddsförsäkringen i den hemförsäkring som ingår i Pohjola Försäkring ersätter advokat- och rättegångskostnader om du råkar ut för en identitetsstöld. I korten OP-Visa Gold och OP-Visa Platinum ingår dessutom ID-skydd, som hjälper till att upptäcka identitetsstölder och utreda olägenheter förorsakade av dem.