Just nu: Bedragare knackar allt oftare på dörren

Bedragare har börjat göra besök hemma särskilt hos äldre människor. Brottslingarnas syfte är att komma över kontoinstrument, som nyckeltalslistor och betalkort, eller att tvinga kunder att göra kontoöverföringar.

Bedragare har länge föredragit bluffsamtal, eftersom de ger bedragaren möjlighet att prata med kunden och försöka förleda kunden att göra betalningar från sitt konto eller överlämna sina bankkoder. För att ett bedrägeri ska lyckas, behövs i allmänhet att kunden medverkar antingen genom att bekräfta betalningar eller göra kontoöverföringar.

I höst har det observerats att bedragare börjat göra besök hemma särskilt hos äldre människor för att komma över deras kontoinstrument och mobila enheter. Då kan brottslingarna använda kundens kort eller nätbankskoder utan kundens medverkan. Det finns också observationer av fall där kunder blivit tvingade att bekräfta kontoöverföringar i samband med besök i hemmet.

Banken har ingen anledning att göra några hembesök hos kunder, om kontomedel blir utsatta för fara. Om du misstänker missbruk, kontakta omedelbart bankens kundtjänst och berätta om situationen. Om den som ringer berättar att hen kommer på hembesök, avvisa förslaget och ta vid behov kontakt med nödcentralen.

Så här försäkrar du dig om att du säkert talar med bankens kundrådgivare

  1. Håll i minnet att din bank aldrig ber om att få din användarkod och ditt lösenord. Banken ber heller aldrig om att få tillgång till dina fysiska kontoinstrument, till exempel betalkortet eller nyckeltalslistan.
  2. Kontrollera de korrekta kundtjänstnumren på din banks webbplats.
  3. Om du använder applikationen OP-mobilen kan du alltid begära att telefonsamtalet kontrolleras i samband med samtalet. Läs anvisningarna om hur du kontrollerar samtal

Bedragare hänvisar till brådska och ekonomisk risk

Bedragare vill skapa panik och en känsla av brådska genom att berätta att dina pengar är i fara på något sätt. Det här kan göra det svårare för dig att bedöma situationen och leda till att du blir lurad.

Kom ihåg de här råden för trygg skötsel av bankärenden:

  • Håll dig lugn och fundera över vad den som ringer egentligen vill, även i situationer som verkar brådskande och överraskande. 
  • Inget bankärende är så brådskande att du inte i en obehaglig eller misstänkt situation skulle kunna lägga på och själv ringa upp bankens kundtjänstnummer. 
  • Banker använder aldrig ett så kallat "säkerhetskonto" dit du ska överföra riskerade pengar i trygghet. Den här metoden nyttjas endast av kriminella då de försöker lura människor att överföra pengar till deras konton.

Om du misstänker att du har blivit offer för ett bedrägeri

Om du behöver hjälp för att utvärdera situationen eller misstänker att du har råkat ut för ett bedrägeri ska du ringa vår kundtjänst 0100 0500 (privatkunder) eller 0100 05151 (företagskunder). Vår kundtjänst håller öppet mån.–fre. kl. 8–16. Vid övriga tider ring OP:s spärrtjänst 0100 0555. Spärrtjänsten är öppen dygnet runt. Anmäl det som hänt också till kundtjänsten när den har öppnat.