Puhelun varmistaminen OP-mobiililla ja OP-yritysmobiililla

Turvallinen tapa varmistaa, että puhelu tulee pankista

OP:n mobiilisovelluksen käyttäjänä voit nyt varmistaa, että sinulle tuleva puhelu on oikeasti osuuspankista. Kun varmistat puhelua, näet OP-mobiilista tai OP-yritysmobiilista sinulle soittavan henkilön etunimen, pankin ja puhelun ajankohdan. Samalla mekin varmennamme, että puhumme oikean asiakkaan kanssa. 

Puhelun varmistus toimii OP:n mobiilisovelluksessa OP:n tunnuksia käytettäessä. Sovelluksen, eli OP-mobiilin tai OP-yritysmobiilin, voi ladata vain puhelimeen tai tablettiin. Tietokoneen nettiselaimella puhelua ei siis voi varmistaa. 

Huolehdi, että käytät sovelluksen uusinta versiota. Voit ladata ja päivittää OP-mobiilin tai OP-yritysmobiilin App Storesta tai Google Play -kaupasta. 

Miten soiton varmistus toimii OP-mobiililla

Puhelun aikana toimihenkilö voi ehdottaa – tai sinä voit pyytää – puhelun varmistamista. Sen jälkeen voit varmistaa puhelun näin:

  1. Pidä puhelu käynnissä ja avaa OP-mobiili. 
  2. Paina Ohjeet ja asetukset, sitten Asiakaspalvelu ja tämän jälkeen Varmista puhelun tiedot.
  3. Nyt näet, kuka soittaa ja mistä osuuspankista. 
  4. Jos soittajan tiedot täsmäävät, vahvista, että asioit puhelimessa OP:n asiakasneuvojan kanssa.  
  5. Palaa käynnissä olevaan puheluun.

Jos olet jo kirjautunut OP-mobiiliin, valitse Muut-kohta ja tämän jälkeen Asiakaspalvelu ja Varmista puhelu. 

Miten soiton varmistus toimii OP-yritysmobiililla

Myös OP-yritysmobiilia käytettäessä puhelun varmistus alkaa niin, että toimihenkilö pyytää tai sinä pyydät soiton varmistamista. Sen jälkeen voit varmistaa puhelun näin:

  1. Pidä puhelu käynnissä ja avaa OP-yritysmobiili. 
  2. Paina vasemman yläkulman valikkoa, sitten Asiakaspalvelu ja tämän jälkeen Varmista puhelun tiedot.
  3. Nyt näet, kuka soittaa ja mistä osuuspankista. 
  4. Jos soittajan tiedot täsmäävät, vahvista puhelu toimihenkilön kanssa.  
  5. Palaa käynnissä olevaan puheluun.

Näin varmistat asioinnin turvallisuuden, kun soitamme sinulle

Kun soitamme sinulle, puhelu koskee tavallisesti lähettämääsi verkkoviestiä tai muuta ajankohtaista asiointiasi. Epäile aina, jos joku puhelun aikana pyytää sinulta verkkopankkitunnuksia, salasanoja tai vaikkapa kortin numeroa. Oikea pankki tai viranomainen ei näitä pyydä. Emme myöskään lähetä sinulle puhelun aikana vahvistettavaksi maksuja, tunnistautumisia tai op.fi-kirjautumisia.

Jos epäilet soittajan olevan huijari, katkaise puhelu ja soita asiakaspalvelumme numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Tavoitat meidät myös verkkoviestillä, chatissa ja OP:n konttoreilla.