Parturi leikkaamassa asiakkaan hiuksia keskittyneesti.

Risker och försäkringar i skönhetsvårdsbranschen – bekanta dig med försäkringar för din bransch genom exempel

En ny eller lite erfarnare företagare i skönhetsvårdsbranschen kan ha svårt att skapa sig en bild av vilka försäkringar som behövs och hur de tillämpas i olika situationer. På den här sidan hittar du försäkringar som hör till skönhetsvårdsbranschen och risker en företagare i skönhetsvårdsbranschen kan stöta på i sitt arbete.


Sjukkostnads- och olycksfallsförsäkring

De som arbetar i skönhetsvårdsbranschen måste dagligen hantera många slags preparat som hör till hår och kosmetik, så som salvor, hårpreparat och tvättmedel. På grund av det här exponeras företagaren och de anställda dagligen för ett brett spektrum olika kemikalier som kan förorsaka irritationssymptom eller rentav allergier. Undersökningar visar att upp till 70 % av alla frisörer lider av arbetsrelaterat eksem på händerna (källa: Arbetshälsoinstitutet). 

De mest typiska yrkessjukdomarna i hårbranschen är irritativ kontaktdermatit och allergisk kontaktdermatit. Utöver de här är även arbetsrelaterade irritationssymptom i luftvägarna ganska vanliga, och de kan i värsta fall leda till exempelvis astma. Bland dem som arbetar som frisörer förekommer astma två gånger oftare än hos befolkningen i medeltal och deras risk att insjukna i luftrörskatarr är den dubbla jämfört med den övriga befolkningen. 

I frisörsbranschen är de vanligaste olycksfallen halk- eller snubbelolyckor, där vanligen knän, vrister, axlar och handleder skadas.

Exempel: Arbetsrelaterad astma

En person har arbetat som kosmetolog i två år då hen börjar uppvisa symptom. Först börjar ögonen svida, sedan börjar näsan rinna och till sist känner sig kosmetologen drabbad av en förkylning som räcker året om. Kosmetologen lägger ändå märke till att symptomen försvinner helt under sommarlovet. Hen tänker att det säkert handlade om en utdragen förkylning. Under hösten återkommer ändå samma symptom, så kosmetologen beslutar att gå på allergitest för att reda ut vad det handlar om.

Allergitestet lyckas inte reda ut orsaken till symptomen, så kosmetologen ber läkaren om en remiss för vidare undersökningar. Hen skickas till Helsingfors universitets centralsjukhus för mer omfattande allergiundersökningar. I undersökningarna framkommer att kosmetologen har allergiserats för snabblimmet som används vid ögonfransförlängningar och för föreningen som används vid färgning av ögonfransar och ögonbryn. Till följd av detta slutar hen helt utföra ögonfransförlängningar och blir igen symptomfri. 

Kosmetologen är ute på en morgonlöprunda när hen får sitt första andnödsanfall. Det här bekymrar ändå inte hen. En vecka senare får kosmetologen ändå ett till likadant anfall och beslutar skrämd av det här att uppsöka en läkare. Hos läkaren misstänks mykoplasma och en antibiotikakur ordineras. Efter kurens slut återkommer symptomen igen och inte heller varken den andra eller tredje kuren leder till någon lindring. Till sist skickas kosmetologen till en läkare där hen diagnostiseras med astma. 

I ovannämnda fall skulle olycksfallsförsäkringen ersätta läkarundersökningarna och kostnaderna för läkarbesök och medicinering som hör till vården av astma.

Exempel: Olycksfall på en arbetsresa

Det är en solig morgon i mars. Vintern håller nästan på att vika undan och temperaturen ute är omväxlande på bägge sidor om nollstrecket. Vädret ute är vackert, så frisörföretagaren besluter sig för att promenera till jobbet från sin bostad i centrum. 

Före ankomsten till frisörsalongen går frisörföretagaren till ett kafé för att hämta en take-away cappuccino. Frisörsalongen hägrar redan runt hörnet då frisörföretagaren utan att lägga märke till det stiger på en fläck med svart is på trottoaren och halkar ordentligt. Frisörföretagaren försöker genast stiga upp, men benen bär inte eftersom vristen är mycket sjuk. Frisörföretagaren beställer en taxi för att åka till läkaren och får där reda på att vristen är ordentligt ur led. Läkaren skriver ut smärtstillande läkemedel för några dagar till frisörföretagaren, som med tejpad vrist beger sig hemåt. Efter händelsen går frisörföretagaren med läkarremiss på två fysioterapibehandlingar för sin vrist.

I exemplet ovan skulle arbetsolycksfallsförsäkringen ersätta taxiresorna, smärtstillande läkemedel, läkarbesök och fysioterapin.

Företagsettan

Den mest lämpliga lösningen för att försäkra egendom och verksamhet i skönhetsvårdsbranschen är Företagsettan Det är fråga om en paketförsäkring som innehåller sak-, avbrotts-, ansvars- och rättsskyddsförsäkring. Premien bestäms utifrån företagets omsättning. Läs nedan mer om försäkringarna som ingår i Företagsettan.

Sakförsäkring

I affärer i skönhetsvårdsbranschen finns ofta ett brett spektrum dyra preparat som hör till hår och kosmetik, till exempel salvor, oljor och tvättmedel. Utöver de här preparaten kan dessutom till exempel högklassiga hårklippningsapparater höra till friser-barberarsalongers egendom. Med Företagsettan försäkras fast egendom som hör till företagets verksamhetsbransch och ingår i omsättningen som premien bestäms utifrån.

Avbrottsförsäkring

Verksamheten i en affär i skönhetsvårdsbranschen kan plötsligt avbrytas till exempel till följd av en eldsvåda, läckageskada eller annan sakskada. Avbrottsförsäkringen skyddar i dessa situationer. Avbrottsförsäkringen ersätter en ekonomisk skada som förorsakas av avbrott i affärsrörelsen (förlust av avbrottsförsäkringsbidrag).

Exempel: Eldsvåda i skönhetssalong

Kosmetologföretagaren har en skönhetssalong för vilken hen hyr en affärslokal i centrum av staden. Hen har i salongen kosmetiska preparat, möbler, pengar och grönväxter. Kosmetologföretagaren kommer på måndagen på jobb i vanlig ordning, men när hen närmar sig märker hen att hela affärslokalen är mörk och att endast aska återstår inuti. Det uppdagas att det under veckoslutet har inträffat en eldsvåda som har förstört alla saker i byggnaden.

I ovannämnda exempel ersätter sakförsäkringen egendomsskadorna och avbrottsförsäkringen ersätter förlusten av avbrottsförsäkringsbidrag för den tid verksamheten är avbruten.

Ansvarsförsäkring för verksamhet

Ansvarsförsäkringen för verksamhet ersätter person- och sakskador som förorsakats till en annan part till följd av ditt företags verksamhet.

Exempel: En kunds skalp skadas

Frisörföretagaren besöks av en stamkund som vill ha en permanent. Frisörföretagaren rullar håret och fördelar permanentmedlet jämnt. Frisörföretagaren låter medlet verka i de 15 minuter som fordras och återvänder sedan till kunden. Frisörföretagaren är precis i färd med att föra kunden för mellansköljning då hens telefon ringer. På tråden är en som bokat tid och nu önskar annullera sin bokning. Samtalet drar ut på tiden eftersom kunden glömt vilken dag bokningen gällde.

Slutligen hittar frisörföretagaren tiden som ska annulleras och återgår till arbetet med permanenten. När permanenten är klar framkommer det dock att kundens skalp har skadats. Frisörföretagaren blir ersättningsansvarig för det här.

I ovannämnda exempel skulle ansvarsförsäkringen för verksamhet ersätta kunden för skadan som förorsakades av den skadade skalpen enligt villkoren.

Avbrottsförsäkring vid arbetsoförmåga

Mot en tilläggspremie kan Företagsettan-försäkringspaketet utvidgas med ett skydd vid avbrott till följd av arbetsoförmåga. En fast anställd vid företaget eller företagaren själv kan insjukna eller råka ut för en olycka som leder till att den drabbade blir arbetsoförmögen. Detta kan leda till att affärsverksamheten minskar eller helt stannar av, vilket förorsakar ekonomisk skada (förlust av avbrottsförsäkringsbidrag).

Exempel: En arbetstagare blir sjuk

En barberarföretagare har en långvarig anställd. I frisörsalongen pågår årets mest brådskande säsong och så gott som samtliga lediga tider är bokade en och en halv månad framåt. Följande dag kommer den långvariga anställda till arbetet med ett sjukledighetsintyg. Hos hen har precis konstaterats en långvarig depression och därför blir hen omedelbart sjukledig i ett par månader. 

Barberarföretagaren ligger risigt till eftersom kalendern är fullbokad och hens enda anställda fattas. Till all tur är det fredag, under veckoslutet finns det överlopps tid att få fram en vikarie. Barberarföretagaren ringer alla bekanta från barberarskolan och lyckas hitta en kompetent vikarie före måndagen. 

I ovannämnda situation skulle avbrottsförsäkringen vid arbetsoförmåga ersätta de extra kostnader som förorsakades av att anställa en vikarie för att minska förlusten av avbrottsförsäkringsbidrag.

FöPL-Försäkring

Vid insjuknande kan en företagare i skönhetsvårdsbranschen ansöka om dagpenningsförmån från Fpa. Då hen har en FöPL-försäkring kan hen få den redan efter en sjukdag. Dagpenningens belopp beror på FöPL-arbetsinkomstens belopp.

De som arbetar i skönhetsvårdsbranschen besväras av sjukdomar i stöd- och rörelseorganen. Oftast uppstår smärta i nedre delen av ryggen, nacken, axlarna och händerna/handlederna. Till exempel de som arbetar som barberare-frisörer och kosmetologer lider av ryggbesvär mer än genomsnittet av de som arbetar i andra branscher. Det är också oroväckande att de som arbetar som barberare-frisörer enligt en undersökning löpte en 67 % risk att drabbas av sjukdomar i stöd- och rörelseorganen, medan risken hos andra löntagare var 30 %. (Källa: OSH Professionals)

Utifrån uppgifterna ovan kan man konstatera att företagare som arbetar i skönhetsvårdsbranschen löper en förhållandevis hög risk att lida av en sjukdom i stöd- och rörelseorganen i något skede under sin karriär. Precis i sådana här situationer kan FöPL-försäkringens FöPL-dagpenning, som 2020 höjdes mest just utifrån arbetsoförmåga till följd av sjukdom i stöd- och rörelseorganen, komma till nytta (källa: Fpa).

Företagare inom skönhetsvårdsbranschen – begär pris med en offertförfrågan

Oavsett om du är en ny eller lite mer erfaren företagare inom skönhetsvårdsbranschen är vi alltid beredda att hjälpa till med att kartlägga försäkringsbehoven och att välja lämpliga försäkringar. Kontakta oss genom offertförfrågan nedan så hjälper våra experter dig finna de lämpligaste försäkringarna för ditt företag inom skönhetsvårdsbranschen.

Försäkringen beviljas av Pohjola Försäkring Ab. Skadorna ersätts enligt lagen och försäkringsvillkoren. FöPL- och ArPL-försäkringen beviljas av Ömsesidiga Pensionsförsäkringsbolaget Ilmarinen.