Varoitus: rikolliset kalastelevat OP:n tunnuksia tekstiviesteillä ja sähköposteilla

Rikolliset havittelevat sinun ja muiden asiakkaiden verkkopalvelutunnuksia. Jos saat viestin, jossa ohjataan verkkopankkiin linkin kautta, se on huijaus. Älä klikkaa linkkiä tai tee mitään, mitä sinulta tällaisessa viestissä pyydetään. Kalasteluviestit saattavat olla samassa viestijonossa OP:n omien viestien kanssa.

Verkkorikolliset lähettävät OP:n nimissä tekstiviestejä, joissa kerrotaan esimerkiksi pankkisiirron yrityksestä tai kortilla suoritetusta maksusta. Jälkimmäisessä asiakasta pyydetään tarkistamaan asia, jottei korttia jäädytetä. Linkki johtaa OP:n verkkopankkia muistuttavalle sivulle, jolla kalastellaan asiakkaan pankkitunnuksia ja korttitietoja. 

Tällä hetkellä leviävät etenkin sellaiset viestit, joissa  

  • kerrotaan pankkisiirron yrityksestä
  • kerrotaan kortilla suoritetusta maksusta ja pyydetään tarkistamaan asia, muuten kortti jäädytetään
  • kerrotaan epätavallisesta toiminnasta 
  • kerrotaan soittoyrityksestä
  • pyydetään tarkistamaan online-käyttö ja palauttamaan käyttöoikeus  
  • on mukana kalastelulinkki, joka muistuttaa OP:n omaa verkko-osoitetta, mutta poikkeaa siitä kirjoitusasultaan. 

Vaarantuneilla tunnuksilla rikolliset pyrkivät tekemään petollisia maksuja ja ottamaan käyttöön Mobiiliavaimen.  

Huijausviestit voivat näyttää esimerkiksi tältä:

 

Jos saat tällaisen viestin, älä klikkaa siinä olevaa linkkiä. Verkkorikolliset muuttavat huijausviestien ulkomuotoa usein, joten myös muunlaisia huijausviestejä voi olla liikkeellä. Kalasteluviestit saattavat olla samassa viestijonossa OP:n omien viestien kanssa. 

Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje tunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Puhelinpalvelun ollessa suljettu soita OP:n sulkupalvelunumeroon +3581000555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.  

Näin viestimme eroavat huijauksista  

Emme koskaan lähetä sinulle viestejä, joissa on linkki verkkopankin kirjautumissivulle. Pankki ei myöskään koskaan kysy sinulta tunnuksesi tai korttiesi tietoja viesteillä. Tällaiset viestit ovat huijauksia, eikä sinun pidä klikata niissä olevia linkkejä.  

Edes maksun vastaanottoa tai peruutusta varten sinun ei tarvitse kirjautua linkistä, vahvistaa koodeilla tai luovuttaa tietojasi. Jos sinua pyydetään toimimaan näin, ole yhteydessä pankin asiakaspalveluun.  

Huijarien lähettämät viestit saattavat päätyä puhelimessasi samaan viestiketjuun aitojen viestien kanssa. Huijausviestien sisältö saattaa myös vaihdella nopeasti.  

Muista nämä seitsemän asiaa, kun hoidat pankkiasioita verkossa  

  1. Älä mene verkkopankkiin saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville.  
  2. Tarkista osoite. Varmista aina, että asioit www.op.fi-osoitteessa. Älä syötä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua. 
  3. Pidä tunnukset omana tietonasi. Pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.  
  4. Älä avaa pankin nimissä lähetettyjä sähköpostien tai tekstiviestien liitteitä. Varmista liitteiden aitous oman pankkisi asiakaspalvelusta.  
  5. Jos tuntematon ihminen pyytää päästä asentamaan laitteellesi ohjelman, älä suostu. Asenna tarvitsemasi ohjelmat itse laitteesi sovelluskaupan kautta.  
  6. Älä vahvista tapahtumia, joita et tiedä itse tekeväsi. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään.  
  7. Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää tai verkkopankin kirjautumissivu toimii poikkeavasti (esim. Mobiiliavaimella kirjautuminen ei toimi) ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään muuta.