Welcome to the meeting

You’ll need these in the meeting

Check the time and place of the meeting from the confirmation message you received by e-mail: whether it is at an OP branch, by telephone or online.

Then please read our instructions in order for the meeting to proceed as smoothly as possible.

Edunvalvontavaltakirja on asiakirja, jolla henkilö voi itse ennakolta määrätä, kuka hänen asioitaan hoitaa siinä ti-lanteessa, että hän itse tulee sairauden tai heikentyneen terveydentilan vuoksi kykenemättömäksi huolehtimaan asioistaan. Edunvalvontavaltuutuksella valtuutettu henkilö voidaan oikeuttaa edustamaan valtuutuksen antajaa tämän omaisuutta koskevissa asioissa ja henkilökohtaisissa asioissa. Valtakirjan voi tehdä 18 vuotta täyttänyt henkilö, joka kykenee ymmärtämään valtakirjan merkityksen.

Valtuuttaja määrää valtakirjassa ainakin yhden valtuutetun hoitamaan asioitaan. Lisäksi on mahdollista määrätä myös toissijaisia valtuutettuja ja varavaltuutettuja. Valtuutettuna voi toimia yhtä hyvin sukulainen kuin kuka tahansa muukin läheinen henkilö. Sukulaiset tai läheiset henkilöt voivat kuitenkin olla esteellisiä toimimaan valtakirjan nojalla tietyissä tilanteissa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi:

  • kuolinpesän asioissa valtuuttajan edustaminen, jos valtuutettu on myös itse kuolinpesän osakas
  • lahjoituksen tekeminen valtuutetun omille lapsille tai sisarustensa lapsille, vaikka valtakirjassa olisikin määräys lahjojen antamisesta esimerkiksi lapsenlapsille
  • luopuminen lesken puolesta hallintaoikeudesta puolisoiden yhteisenä kotina käyttämään asuntoon, jos valtuutettu on myös ensiksi kuolleen puolison kuolinpesän osakas.

Mieti sen vuoksi jo etukäteen mahdollinen esteetön varavaltuutettu. Esteettömän varavaltuutetun tulee lähtö-kohtaisesti olla joku muu henkilö kuin sukulainen tai sukulaisen puoliso. Esteetön varavaltuutettu ei ole välttämätön, mutta hänet määräämällä voit varmistaa, että valtakirjaa voidaan käyttää myös edellä mainittujen esimerkkien kaltaisissa tilanteissa.

Neuvottelua varten tarvitset valtuutettavien henkilöiden (varsinainen valtuutettu, mahdolliset toissijaiset valtuutetut, varavaltuutetut ja esteettömät varavaltuutetut) koko nimet ja henkilötunnukset. Tarvitsemme myös tiedon siitä, onko sinulla omistuksessasi kiinteää omaisuutta. Lisäksi kannattaa pohtia onko suunnitelmissa sellaisia lahjoituksia tai ennakkoperintöjä, jotka olisi syytä huomioida valtakirjassa.

Keskustele valtuutettavien henkilöiden kanssa asiasta jo ennen neuvottelua. Valtuutettavien henkilöiden ei tarvitse olla neuvottelussa läsnä.

Asiakirjan laadinnasta veloitetaan voimassaolevan hinnaston mukainen palkkio. Mikäli neuvottelussa päädytään siihen, ettei asiakirjojen laatiminen ole tarpeellista tai ajankohtaista, laskutetaan tapaaminen käytetyn työajan perusteella voimassaolevan tuntihinnan mukaisesti.

 

Consider this before the meeting

Please prepare for the meeting by checking and, if needed, completing your customer information on OP's online service for small corporate and institutional customers. This way your meeting will go quicker.

The confirmation message tells you how you will meet a specialist

Take out the above information or documents needed for the meeting, related to the issues you want to discuss. Our specialist will call you at the time of the meeting. If you have an OP-mobile app, you can ensure that the call you are receiving is really from an OP cooperative bank.

You can join an online meeting either in the op.fi service or OP’s mobile app.

Participation on op.fi

  1. Open op.fi in your web browser and log in with your OP user ID.
  2. Go to Asiakaspalvelu (Customer Service) and select Verkkoneuvottelu (Online meetings).
  3. Follow the instructions on the meeting page and keep it open in the background when joining the online meeting.

 

Participation through OP’s mobile app

  1. Make sure that you have the Teams meeting app on your device. If you don’t have the app yet, download it from your device’s app store well in advance of your meeting.
  2. Log in to OP’s mobile app with your OP user ID.
  3. After logging in, open the More menu and select Customer service.
  4. In the Customer service menu, select Online meetings. Choose Join the meeting by the online meeting that is about to start.
  5. Follow the instructions on the meeting view and keep it open in the background when joining the online meeting.

Take your valid personal ID document, issued by the Finnish authorities, with you to the branch.

  • An ID card issued after 1 March 1999, or a passport or diplomatic passport. 
  • A driving licence issued to a Finnish citizen after 1 October 1990 will serve as an ID document in matters other than those related to entering into an OP digital services agreement or activating a user ID.

 

Editing and cancelling an appointment

You can edit and cancel your appointment on the Your appointments page. On OP-mobile you can find appointments under More/Customer service.

If needed, please contact our customer service.

If you booked an appointment without logging in, you will need an appointment code which you can see in the confirmation message sent to you. Please note that you can’t cancel the meeting by SMS.

Go to op.fi:

https://www.op.fi/home-page