OP Uusimaa OP Uusimaan muutosneuvottelut päättyivät

OP Uusimaan muutosneuvottelut pankin organisaation ja toiminnan uudistamiseksi ovat päättyneet. OP Uusimaan hallitus on kokouksessaan 10.11.2025 vahvistanut pankin uuden organisaation sekä toiminnan uudistamiseksi suunnitellut toimenpiteet.

Julkaistu11.11.2025 klo 09.33

OP Uusimaa tiedotti 30.9. muutosneuvotteluista, joiden myötä haetaan muutosta pankin organisaatioon ja toimintatapoihin. Muutoksen tavoitteena on poistaa päällekkäistä tekemistä sekä sujuvoittaa ja tehostaa päätöksentekoa, johtamista ja arjen toimintaa. 

Muutosneuvottelut koskivat koko OP Uusimaan henkilöstöä Uudellamaalla, noin 1 100 työntekijää. Neuvottelujen alkaessa arvioitiin, että neuvottelut voivat johtaa enimmillään 70 tehtävän lakkaamiseen, ja samalla 20 uuden tehtävän avautumiseen. Muutosneuvottelujen seurauksena tehtäviä on lakkaamassa yhteensä 68. Osalle lakkaavissa tehtävissä työskenteleville voidaan tarjota uutta tehtävää uudessa organisaatiossa. Irtisanomisuhan alla on 56 henkilöä. 

- OP Uusimaa hakee strategiansa mukaisesti laaja-alaista ja kannattavaa kasvua. Organisaation ja toiminnan uudistamisen myötä varmistamme parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen sekä pankin menestyksen tulevina vuosina, OP Uusimaan toimitusjohtaja Olli Lehtilä

Uusi organisaatio aloittaa 1.2.2026

OP Uusimaan uusi organisaatio aloittaa toimintansa 1. helmikuuta 2026. Pankin organisaatiossa näkyy entistä vahvemmin asiakkaan asioiden sujuva hoitaminen, alueellinen läsnäolo ja paikallinen saatavuus. Asiakkuuksista vastaa jatkossa kolme liiketoimintaa: Henkilöasiakkuudet, Yritys- ja yhteisöasiakkuudet ja Varainhoitoasiakkuudet.

Myös OP Uusimaan johtoryhmä uudistuu. Johtoryhmään kuuluu 1.2.2026 alkaen:  

Toimitusjohtaja Olli Lehtilä
Liiketoimintajohtaja Riikka Kangas, Henkilöasiakkuudet
Liiketoimintajohtaja Hannu Ujula, Yritys- ja yhteisöasiakkuudet
Liiketoimintajohtaja Markus Malviniemi, Varainhoitoasiakkuudet
Varatoimitusjohtaja Jussi Huttunen, Talous, luottohallinto ja lakiasiat
Liiketoimintajohtaja Tiina Mäkelä, Asiakaspalvelu, laatu ja kehittäminen
Viestintä- ja markkinointijohtaja Hanna Korhonen, Viestintä, markkinointi ja vastuullisuus
Henkilöstöjohtaja Maija Laaksonen, Henkilö ja osaaminen
Riskienhallinta- ja compliancejohtaja Eero Joensuu, Riskienhallinta ja compliance

Käydyt muutosneuvottelut evät koske OP Uusimaan Asiakaspalveluorganisaation henkilöstöä Kuopiossa eikä OP Koti Uusimaan henkilöstöä