Anna palautetta

Anna palautetta

  • Välitä kiitoksesi.
  • Jaa kehitysideasi.
  • Kerro missä on parantamisen varaa.

Ilmoita teknisestä ongelmasta

  • Virheet ja häiriöt palveluissa

Anna palautetta saavutettavuudesta

Tutustu ensin saavutettavuusselosteeseen ja anna tarvittaessa palautetta.



Lisätietoa palautteen käsittelystä

Palautelomakkeella voi antaa asiakaspalautetta sekä palveluun kirjautuneena että kirjautumattomana. Jos palautteen antaja ei ole kirjautunut eikä anna yhteystietojaan palautteen käsittelemiseksi, asiakaspalaute on anonyymiä.

Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä, osoitetta, puhelinnumeroa ja sähköpostiosoitetta, jotka asiakas voi halutessaan antaa. Jos palautteen antaja on kirjautunut, palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan henkilötunnus tai Y-tunnus sekä nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Jos asiakas toivoo yhteydenottoa puhelimitse, tallennetaan myös asiakkaan puhelinnumero.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Kun annat palautetta omaan osuuspankkiisi, asiaasi selvittää ensisijaisesti oma pankkisi. Puhelin- tai verkkopalvelussa annetun palautteen vastaanottaa valtakunnallinen asiakaspalvelumme. Palautteesta riippuen osuuspankkisi tai asiakaspalvelumme vastaa palautteeseesi heti tai välittää sen eteenpäin selvitettäväksi.

Palautteen käsittelyaika riippuu palautteen sisällöstä. Pyrimme vastaamaan palautteisiin mahdollisimman pian, noin kolmen pankkipäivän sisällä.

Pankki, varallisuudenhoito ja kiinteistönvälitys

Ota ensin yhteyttä yleisen palautelomakkeen avulla. Mikäli olet edelleen tyytymätön saamaasi palveluun, voit ottaa yhteyttä omaan osuuspankkiisi tai muuhun sinua palvelleeseen OP:n palveluntarjoajaan. Jos asia ei ratkea pankin tai muun OP:n palveluntarjoajan kanssa, katso ohjeet kohdasta Muutoksenhaku.

Vakuutus

Jos olet tyytymätön korvauspäätökseen tai haluat siitä lisäselvitystä, ota ensimmäiseksi yhteyttä päätöksen antaneeseen henkilöön. Ohjeet löydät kohdasta Muutoksenhaku. Muissa tapauksissa ota ensin yhteyttä yleisen palautelomakkeen avulla.

Pankki, varallisuudenhoito ja kiinteistönvälitys

OP:n asiakasasiamies käsittelee pankki- ja varallisuudenhoidon palveluihin sekä kiinteistönvälityksen palveluihin liittyvät oikaisupyynnöt aiemmista käsittelijöistä riippumattomasti.

Asiakasasiamies tutkii, onko asiakasvalitukseesi annettu vastaus lain, sopimusehtojen, oikeuskäytännön ja hyvän pankki-, vakuutus- tai välitystavan mukainen. Ammattimaista sijoitustoimintaa koskevien reklamaatiopäätösten käsittely ei kuulu asiakasasiamiespalvelun piiriin.

Vakuutus

Jos olet tyytymätön korvauspäätökseen tai muuhun vakuutusta koskevaan päätökseen tai haluat siitä lisäselvitystä, ota ensimmäiseksi yhteyttä päätöksen antaneeseen henkilöön. Hänen kanssaan voit keskustella päätöksestä, sen perusteista ja jatkotoimenpiteistä. Kun käytte asiaa yhdessä läpi, saattaa tulla ilmi sellaista uutta tietoa, jonka perusteella päätös muuttuu. Henkilön yhteystiedot löydät saamastasi päätöksestä.

Vahinkovakuutuksiin liittyvissä asioissa voit kääntyä OP:n asiakasasiamiesten puoleen, jos et ole tyytyväinen saamaasi ratkaisuun.

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta (FINE)

Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan päätehtävänä on finanssialan asiakkaille annettava neuvonta ja selvittelyapu. Toimiston palvelut ovat maksuttomia.

Kuluttajariitalautakunta

Kuluttajariitalautakunta antaa ratkaisusuosituksia kuluttajien ja yritysten välisiin riitoihin. Kuluttajariitalautakunnalla ei ole yleisneuvontapalvelua, vaan se käsittelee vain kirjallisia valituksia. Lautakuntaan valittaminen on maksutonta.

Ennen kuin voit viedä asiasi kuluttajariitalautakunnalle, sinun on otettava yhteyttä maistraattien Kuluttajaneuvontaan.

Riidanratkaisusivusto

Mikäli sinulla on ongelmia verkossa ostamasi tuotteen tai palvelun kanssa, voit hakea asialle ratkaisua riidanratkaisusivuston kautta tuomioistuimeen sijaan. Sivustolla sinun tulee valita riidanratkaisuelin, jonka käsiteltäväksi valitus annetaan. Suomessa riidanratkaisuelimiä ovat yllämainitut Vakuutus- ja rahoitusneuvonta (FINE) ja kuluttajariitalautakunta, joihin voit olla myös suoraan yhteydessä.