Miehellä matkapuhelin kädessä.

Epäiletkö joutuneesi huijauksen kohteeksi tai ovatko tietosi päätyneet vääriin käsiin?

Toimi näin, jos epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi tai jos epäilet henkilökohtaisten tietojesi päätyneen vääriin käsiin.

Epäiletkö, että tietojasi on joutunut vääriin käsiin?

1. Ole välittömästi yhteydessä asiakaspalveluumme, jos vääriin käsiin joutuneissa tiedoissa on verkkopankkitunnuksesi, maksukortin numero, tai niiden osa.

Jos asiakaspalvelu ei ole avoinna, sulje tunnuksesi soittamalla OP Sulkupalveluun 0100 0555 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.

Ilmoita asiakaspalveluumme myös, jos henkilöllisyystodistuksesi tai sen kopio on kadonnut.

2. Tee rikosilmoitus, jos epäilet tai tiedät jonkun käyttävän henkilö- tai pankkitietojasi.

3. Seuraa viranomaisilta saamiasi ohjeita.

4. Tarkkaile tili- ja korttitapahtumiasi ja ole yhteydessä pankkiin, jos huomaat tapahtumia, joita et ole itse tehnyt.

5. Suhtaudu varauksella tuntemattomien henkilöiden yhteydenottoihin, tulivat ne sitten puhelimella tai sähköpostilla. Muista, että pankki, poliisi tai mikään muu luotettava taho ei koskaan pyydä sinua kertomaan verkkopankkitunnuksiasi tai salasanojasi.

Ilmoita epäilyttävästä sähköpostista tai verkkosivusta

Jos epäilet saaneesi OP:n nimissä lähetetyn huijaussähköpostin tai saat op.fi-palvelussa normaalista poikkeavan ilmoituksen tai epäilyttävän näkymän, lähetä meille siitä ilmoitus. Ilmoituksen voit lähettää sähköpostilla osoitteeseen tietoturvailmoitukset@op.fi.

Lisää ilmoitukseesi seuraavat tiedot:

  • Oma nimesi, yhteystietosi ja oman osuuspankkisi nimi.
  • Epäilyttävä sähköpostiviesti mieluiten liitetiedostona. Sähköpostiviestin voit yleensä tallentaa valitsemalla Tiedosto-valikossa ”Tallenna nimellä”.  Tallentamasi tiedoston voit lisätä sähköpostin liitteeksi.
  • Jos olet käynyt epäilyttävällä sivustolla ja ottanut siitä esimerkiksi näyttökuvan tai sivun lähdekoodin, voit liittää ne ilmoitukseesi.

Emme vastaa tietoturvailmoitusten sähköpostiin lähetettyihin viesteihin henkilökohtaisesti, vaan saat ilmoituksestasi automaattisen vastausviestin.

Epäiletkö, että olet joutunut identiteettivarkauden uhriksi?

Identiteettivarkautta voi olla syytä epäillä esimerkiksi, jos saat laskuja tavaroista tai palveluista, joita et ole tilannut.

1. Ole välittömästi yhteydessä asiakaspalveluumme, jos vuotaneissa tiedoissa on verkkopankkitunnuksesi tai niiden osa, tai maksukortin numero tai osa siitä.

Jos asiakaspalvelu ei ole avoinna, sulje tunnuksesi soittamalla OP Sulkupalveluun 0100 0555 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.

2. Tee rikosilmoitus poliisille.

3. Jos epäilet jonkun salasanasi joutuneen vääriin käsiin, vaihda se kaikista niistä palveluista, joissa se on sinulla käytössä. Käytä eri palveluissa eri salasanaa.

4. Ota käyttöön kaksivaiheinen tunnistus kaikissa palveluissa, joissa se on mahdollista.

5. Harkitse omaehtoisen luottokiellon tekemistä. Luottokiellolla voit rajoittaa uusien lainojen ottamista nimissäsi. Luottokielto on maksullinen. Saat erillisen tositteen, jolla osoitat luottokelpoisuutesi omaehtoisesta luottokiellosta huolimatta. Muista kuitenkin, että kaikki palveluntarjoajat eivät tarkasta luottotietoja esimerkiksi osamaksusopimuksia tehtäessä.

Muista myös vakuutusturva

Jos joudut rikoksen kohteeksi, muista kotivakuutukseen sisältyvä oikeusturvavakuutus. Ole yhteydessä vakuutusyhtiöösi siinä vaiheessa, kun rikoksen esitutkinta on päättynyt ja asia etenee oikeuskäsittelyyn.

Pohjola Vakuutuksen kotivakuutuksen oikeusturvavakuutus korvaa asianajo- ja oikeudenkäyntikuluja myös identiteettivarkauden sattuessa.

OP-Visa Platinum -korttiin sisältyy myös ID-Turva, joka auttaa selvittämään identiteettivarkauden aiheuttamia haittoja.