OP Ryhmän digitaalisten palvelujen saavutettavuus

Tämä sivu tarjoaa yleistä tietoa saavutettavuudesta OP Ryhmän digitaalisissa palveluissa sekä kokoaa palveluiden saavutettavuusselosteet.

Teemme parhaillaan kehitystyötä OP:n digitaalisten palveluiden parissa niiden saavutettavuuden parantamiseksi. Tavoitteenamme on, että digitaaliset palvelumme palvelevat yhdenvertaisesti kaikkia asiakkaitamme erityistarpeista, laitteesta tai tilanteesta riippumatta. Jatkossa saavutettavuus on yksi tärkeimmistä lähtökohdista palvelujemme kehitystyössä ja kaikissa uusissa palveluissamme.

Kehitystyö nykyisten palvelujen parissa on kuitenkin vielä kesken ja palveluissamme on puutteita saavutettavuudessa. Parhaiten saavutettavuusvaatimukset täyttää OP Saavutettava, jossa voit hoitaa päivittäisiä raha-asioita, tilien hallintaa sekä käyttää maksamisen palveluja.

Voit tarkistaa kunkin palvelun saavutettavuusselosteelta, miltä osin palvelu on saavutettava ja mitä puutteita siellä on. Kerromme myös korjausten etenemisestä ja saavutettavuutta parantavista muutoksista selosteella. Toivomme, että annat palautetta, mikäli huomaat puutteita, joita ei vielä selosteelta löydy.

OP Ryhmän digitaalisten palvelujen saavutettavuusselosteet

Ensimmäisen siirtymäajan päättyessä eli 23.9.2020 mennessä julkaisemme selosteet tunnistamisen palveluista, verkkomaksupainikkeesta sekä lakisääteisistä vakuutuksista. Selosteita täydennetään tälle sivulle syksyn 2020 aikana niin, että 1.1.2021 alkaen selosteet kattavat koko op.fi-sivuston sekä OP:n sosiaalisen median kanavat.

Op.fi-palvelun saavutettavuusselosteet

Op.fi-palvelun saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat. Lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures) ja VoiceOver-lukuohjelmistolla.

OP Ryhmän muut palvelut

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000