Saavutettavuus digitaalisten palvelujemme kehitystyössä
Tavoitteenamme on, että digitaaliset palvelumme palvelevat yhdenvertaisesti kaikkia asiakkaitamme erityistarpeista, laitteesta tai tilanteesta riippumatta. Saavutettavuus on yksi tärkeimmistä lähtökohdista palvelujemme kehitystyössä ja kaikissa uusissa palveluissamme.
Kehitystyö nykyisten palvelujen parissa on kuitenkin vielä kesken ja palveluissamme on puutteita saavutettavuudessa.
Voit tarkistaa kunkin palvelun saavutettavuusselosteelta, miltä osin palvelu on saavutettava ja mitä puutteita siellä on. Kerromme myös korjausten etenemisestä ja saavutettavuutta parantavista muutoksista selosteella. Toivomme, että annat palautetta, mikäli huomaat puutteita, joita ei vielä selosteelta löydy.
Miten OP Ryhmän digitaalisten palveluiden saavutettavuutta tutkitaan?
- OP Ryhmän palvelujen saavutettavuutta on auditoitu OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevien saavutettavuuden asiantuntijoiden toimesta. Saavutettavuusselosteissa kuvatut puutteet perustuvat näihin havaintoihin.
- Teemme myös itsearviointia ja testaamme palvelujen toimintaa ruudunlukijoilla.
- Selkeästi meille -hanke arvioi op.fi-palvelun kognitiivista saavutettavuutta lokakuussa 2021 ja myönsi op.fi:lle Selkeästi meille -tunnuksen. Arvioinnin mukaan saavutettavuus on huomioitu OP Ryhmän verkkopalveluissa kiitettävän hyvin ja sivuston käyttäminen oli pääosin helppoa. Kehittämiskohteeksi nostettiin hakukone, jonka käyttö osoittautui hankalaksi.
Pyrimme kehittämään palvelujemme saavutettavuutta jatkuvasti tunnistettujen puutteiden perusteella.
Vaihtoehtoiset asiointikanavat
OP Saavutettava täyttää palveluistamme parhaiten saavutettavuusvaatimukset. Voit hoitaa OP Saavutettavalla maksut, siirtää rahaa tililtä toiselle sekä tarkastella tilejäsi, tiliesi saldoja ja tilitapahtumia.
Op.fi-palvelun saavutettavuusselosteet
Op.fi-palvelu (www.op.fi) on OP Ryhmään kuuluvien yritysten verkkosivusto. OP Ryhmään kuuluvat OP Osuuskunta, sen konserniyritykset (kuten OP Yrityspankki Oyj, Pohjola Vakuutus Oy, OP-Henkivakuutus Oy ja OP-Palvelut Oy), OP Osuuskunnan jäsenpankit, Osuuspankkien Keskinäinen Vakuutusyhtiö, OP-Eläkesäätiö, OP-Eläkekassa sekä muut nykyiset ja tulevat yritykset, yhteisöt ja säätiöt, joissa vähintään yksi edellä mainituista yksin tai yhdessä käyttää/käyttävät määräysvaltaa.
Op.fi-palvelun saavutettavuusselosteet on jaoteltu yleisten osien selosteeseen, henkilöasiakkaiden sekä yritysasiakkaiden sivustojen selosteisiin sekä asiointipalvelun selosteisiin. Asiointipalvelujen selosteet löydät kirjautumalla sisään palveluun.
- Yleiset osat ja toiminnallisuudet
- Henkilöasiakkaiden sivuston saavutettavuusseloste
- Yritysasiakkaiden sivuston saavutettavuusseloste
OP Ryhmän mobiilisovellusten saavutettavuusselosteet
- OP-mobiilin saavutettavuusseloste
- OP-yritysmobiilin saavutettavuusseloste
- Pivon saavutettavuusseloste
OP Ryhmän muut palvelut
- OP:n tunnistautumisen saavutettavuusseloste
- OP Verkkomaksun saavutettavuusseloste
- Sähköisen allekirjoituksen saavutettavuusseloste
- OP Saavutettava -palvelun saavutettavuusseloste
- Yrityspalvelutunnusten tilaus
- OP Rahoituksen itsepalvelut
- OP Tililuottomaksaminen
- OP Lasku
- OP Maksuliikkeen API-ratkaisujen OP API Admin -sivuston saavutettavuusseloste
- OP Tilinpäätösaineistopalvelun saavutettavuusseloste
- Plussamaksuaika.fi-palvelun saavutettavuusseloste
- Kuolinpesän digitaalinen asiointi -saavutettavuusseloste
- Pohjola Vakuutuksen Elä se -sivuston saavutettavuusseloste
- OP Etäkokouspalvelun saavutettavuusseloste
- Lainatarjous.op.fi-palvelun saavutettavuusseloste