OP Ryhmän digitaalisten palvelujen saavutettavuus

Tämä sivu tarjoaa yleistä tietoa saavutettavuudesta OP Ryhmän digitaalisissa palveluissa sekä kokoaa palveluiden saavutettavuusselosteet.

Saavutettavuus digitaalisten palvelujemme kehitystyössä

Tavoitteenamme on, että digitaaliset palvelumme palvelevat yhdenvertaisesti kaikkia asiakkaitamme erityistarpeista, laitteesta tai tilanteesta riippumatta. Saavutettavuus on yksi tärkeimmistä lähtökohdista palvelujemme kehitystyössä ja kaikissa uusissa palveluissamme.

Kehitystyö nykyisten palvelujen parissa on kuitenkin vielä kesken ja palveluissamme on puutteita saavutettavuudessa. 

Voit tarkistaa kunkin palvelun saavutettavuusselosteelta, miltä osin palvelu on saavutettava ja mitä puutteita siellä on. Kerromme myös korjausten etenemisestä ja saavutettavuutta parantavista muutoksista selosteella. Toivomme, että annat palautetta, mikäli huomaat puutteita, joita ei vielä selosteelta löydy.

Miten OP Ryhmän digitaalisten palveluiden saavutettavuutta tutkitaan?

  • OP Ryhmän palvelujen saavutettavuutta on auditoitu OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevien saavutettavuuden asiantuntijoiden toimesta. Saavutettavuusselosteissa kuvatut puutteet perustuvat näihin havaintoihin.
  • Teemme myös itsearviointia ja testaamme palvelujen toimintaa ruudunlukijoilla.
  • Selkeästi meille -hanke arvioi op.fi-palvelun kognitiivista saavutettavuutta lokakuussa 2021 ja myönsi op.fi:lle Selkeästi meille -tunnuksen. Arvioinnin mukaan saavutettavuus on huomioitu OP Ryhmän verkkopalveluissa kiitettävän hyvin ja sivuston käyttäminen oli pääosin helppoa.  Kehittämiskohteeksi nostettiin hakukone, jonka käyttö osoittautui hankalaksi.

Pyrimme kehittämään palvelujemme saavutettavuutta jatkuvasti tunnistettujen puutteiden perusteella.

Vaihtoehtoiset asiointikanavat

OP Saavutettava täyttää palveluistamme parhaiten saavutettavuusvaatimukset. Voit hoitaa OP Saavutettavalla maksut, siirtää rahaa tililtä toiselle sekä tarkastella tilejäsi, tiliesi saldoja ja tilitapahtumia.

Jos et saa hoidettua asiaasi digitaalisissa palveluissamme, voit soittaa OP:n asiakaspalveluun tai asioida osuuspankissa.

Op.fi-palvelun saavutettavuusselosteet

Op.fi-palvelu (www.op.fi) on OP Ryhmään kuuluvien yritysten verkkosivusto. OP Ryhmään kuuluvat OP Osuuskunta, sen konserniyritykset (kuten OP Yrityspankki Oyj, Pohjola Vakuutus Oy, OP-Henkivakuutus Oy ja OP-Palvelut Oy), OP Osuuskunnan jäsenpankit, Osuuspankkien Keskinäinen Vakuutusyhtiö, OP-Eläkesäätiö, OP-Eläkekassa sekä muut nykyiset ja tulevat yritykset, yhteisöt ja säätiöt, joissa vähintään yksi edellä mainituista yksin tai yhdessä käyttää/käyttävät määräysvaltaa.

Op.fi-palvelun saavutettavuusselosteet on jaoteltu yleisten osien selosteeseen, henkilöasiakkaiden sekä yritysasiakkaiden sivustojen selosteisiin sekä asiointipalvelun selosteisiin. Asiointipalvelujen selosteet löydät kirjautumalla sisään palveluun.

OP Ryhmän mobiilisovellusten saavutettavuusselosteet

OP Ryhmän muut palvelut

OP Ryhmän sisältöjen saavutettavuus muissa palveluissa

Saavutettavuuspalaute

Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta. 

Etkö pääse kirjautumaan tai onko palveluissamme jokin muu tekninen ongelma?

Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely

Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.

Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.

Valvontaviranomainen

Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi. 

Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. 

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Op.fi sai syksyllä 2021 Selkeästi meille -hankkeen Tämä palvelu on selkeästi meille -tunnuksen