OP Uusimaa Viisi vinkkiä turvalliseen pankkiasiointiin OP Uusimaan liiketoimintajohtajalta: ”Näillä keinoilla vältät huijaukset”
Verkkohuijaukset lisääntyvät voimakkaasti Suomessa. Finanssiala ry:n tilaston mukaan viime vuonna suomalaisten pankkien asiakkailta yritettiin huijata peräti 107,2 miljoonaa euroa, kun vuonna 2023 luku oli 76,9 miljoonaa euroa. OP Uusimaan liiketoimintajohtajan mukaan huijausten määrän kasvu näkyy asiakaskohtaamisissa.
Aiemmin väärinkäytösten uhriksi joutui suhteellisesti enemmän ikäihmiset kuin nuorempi osa väestöstä. Nykyään kuka tahansa, iästä tai koulutustasosta riippumatta voi joutua väärinkäytösten kohteeksi.
- Sitä mukaa, kun pankit tehostavat toimintatapojaan vastaamaan verkkohuijausten kasvuun, niin myös rikolliset muokkaavat omaa käyttäytymistään. Trendin siirtyessä yhä enemmän huijauksiin, joissa uhri manipuloidaan tekemään ja vahvistamaan petollinen maksu itse, tarvitaan entistä laajempaa tietoisuustyötä, sanoo OP Uusimaan liiketoimintajohtaja Thomas Salomaa.
Toukokuun alussa järjestettävällä valtakunnallisella Varmuutta verkkoon -viikolla OP Uusimaa tarjoaa opastustapahtumia, joissa neuvotaan asiakkaita hoitamaan pankkiasioita turvallisesti ja sujuvasti verkkoympäristössä. Asiakkaiden asiointikyvyn varmistaminen on tärkeä osa pankin tekemää vastuullisuustyötä.
Tietoisuuden lisääminen avainasemassa huijausten torjunnassa
OP Uusimaan liiketoimintajohtaja Thomas Salomaan mukaan tietoisuuden lisääminen on erityisen tärkeää huijausten torjunnassa, koska monet huijaukset perustuvat uhrin manipulointiin.
- Tällaisia huijauksia on vaikea torjua pelkästään teknisin keinoin, sillä ne hyödyntävät usein ihmisten luottamusta, auktoriteettiuskoa ja hyväuskoisuutta. Pankkitunnusten oikeaoppinen käyttö on kuitenkin edelleen hyvin turvallinen tapa asioida niin pankin omissa kuin kolmannen osapuolen palveluissa, Salomaa toteaa.
Pankit suosittelevat ensisijaisesti heidän tarjoamien mobiilisovellusten käyttöä, sillä niissä asiakas voi varmuudella tietää asioivansa oikean palveluntarjoajan palvelussa.
- Huijaukset kehittyvät ja muuttuvat nopeasti. Siksi on tärkeää, että valmennamme henkilöstöä ja vahvistamme jatkuvasti asiakkaiden kykyä tunnistaa huijaukset, Salomaa jatkaa.
Thomas Salomaan vinkit turvalliseen pankkiasiointiin:
1. Varo huijaussivustoja
Kirjaudu verkkopankkiin kirjoittamalla www.op.fi selaimen hakukenttään ja käyttämällä kirjanmerkkiä. Varo syöttämästä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et ole varma.
2. Pidä tunnukset omana tietonasi
Älä jaa pankkitunnuksiasi muille. Muista, että pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.
3. Ole tarkkana mitä sovelluksia lataat
Huijarit levittävät haittaohjelmia viestien yhteydessä toimitetuilla linkeillä ja ladattavilla tiedostoilla.
4. Lue vahvistuspyynnöt huolella
Vahvista vain ne vahvistuspyynnöt, jotka olet itse käynnistänyt. Jos jokin ei täsmää, älä vahvista pyyntöä.
5. Kysy epäselvissä tilanteissa
Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää tai verkkopankin kirjautumissivu on poikkeava, ole yhteydessä omaan pankkiisi.
Digiopastusta OP Uusimaan konttoreilla ja paikallisissa kirjastoissa:
Ma 5.5.25 klo 10–12 ja 14–16 Myyrmäen kirjasto (Paalutori 3, Vantaa), mukana myös Telian digiopastaja
Ma 5.5.25 klo 14–16 Järvenpään konttori (Helsingintie 18, Järvenpää)
Ti 6.5.25 klo 11–14 Entressen kirjasto (Siltakatu 11, Espoo), mukana myös Telian digiopastaja
Ti 6.5.25 klo 12–14 Itäkeskuksen kirjasto (Turunlinnantie 1, Helsinki), mukana myös Telian digiopastaja
Ke 7.5.25 klo 9–10 Mikonkadun konttori (Mikonkatu 13, Helsinki)
Ke 7.5.25 klo 13–16 Sellon kirjasto (Leppävaarankatu 9, Espoo), mukana myös Telian digiopastaja
To 8.5.25 klo 13–15 Porvoon konttori (Rauhankatu 27, Porvoo), mukana myös Enter ry:n digiopastajat