Våra tre försvarslinjer

 

Inom OP Pohjola har hanteringen av penningtvätt- och sanktionsriskerna organiserats enligt principen om tre försvarslinjer.

 

Det är viktigt för oss att vi känner våra kunder

 

Bankerna måste ha tillräckliga uppgifter om arten och omfattningen av kundernas verksamhet, om kundens finansiella ställning samt grunderna för användningen av tjänster. Vi frågar våra kunder olika person- och kunduppgifter när kundrelationen inleds och uppdaterar dem regelbundet till exempel när kunden tar i bruk nya tjänster. 

Genom att be om uppgifter och redogörelser kan banken identifiera grunderna för kundens normala transaktioner samt upptäcka och reda ut avvikande agerande. På så sätt uppfyller vi de krav som bestämmelserna om förhindrande av penningtvätt och av finansiering av terrorism ställer och samtidigt ger vi bättre betjäning till våra kunder.

Läs mer: 

Kundkännedom - Varför frågar banken?

Kundkontroll av företagskunder

OP Pohjolas praxis för kundidentifiering och bekämpning av ekonomisk brottslighet (på engelska)

 

Termer som gäller bekämpning av ekobrott