Juuri nyt: Huijareiden tekemät kotikäynnit yleistyneet

Huijarit ovat alkaneet tehdä kotikäyntejä erityisesti iäkkäiden ihmisten koteihin saadakseen haltuunsa tilinkäyttövälineitä, kuten avainlukulistoja ja maksukortteja, tai pakottaakseen asiakkaita suorittamaan tilisiirtoja.

Huijauspuhelut ovat pitkään olleet huijareiden suosiossa, sillä niillä huijari saa puheyhteyden asiakkaaseen ja mahdollisuuden manipuloida tätä tekemään maksuja tililtä tai luovuttamaan tunnuksia. Huijauksen onnistuminen vaatii yleensä asiakkaan osallisuutta, joko maksujen vahvistamiseen tai tilisiirtojen tekemiseen.

Syksyn aikana on havaittu, että huijarit ovat ryhtyneet tekemään kotikäyntejä erityisesti iäkkäämpien ihmisten koteihin saadakseen haltuunsa tilinkäyttövälineet ja mobiililaitteen. Näin he voivat käyttää korttia tai verkkopankkitunnuksia ilman asiakkaan osallisuutta. Havaintoja on myös siitä, että asiakkaita on pakotettu vahvistamaan tilisiirtoja kotikäynnin yhteydessä.

Tilanteessa, jossa tilivarat ovat vaarantuneet, pankilla ei ole mitään syytä tehdä kotikäyntiä. Jos epäilet väärinkäytöstä, ole välittömästi yhteydessä pankin asiakaspalveluun ja kerro tilanteesta. Jos soittaja kertoo tulevansa kotikäynnille, kieltäydy ja ota tarvittaessa yhteys hätäkeskukseen.

Näin varmistat, että puhut varmasti pankin asiakaspalvelijan kanssa 

  1. Muista, ettei pankkisi koskaan pyydä sinulta käyttäjätunnusta ja salasanaa tai pyydä saada haltuunsa fyysisiä tilinkäyttövälineitä kuten maksukorttia tai avainlukulistaa.
  2. Tarkista oikeat asiakaspalvelunumerot pankkisi kotisivuilta. 
  3. Jos käytössäsi on OP-mobiili-sovellus, voit aina pyytää puhelun varmistamista puhelinsoiton yhteydessä. Lue ohjeet puhelun varmistamiseen

Huijarit vetoavat kiireeseen ja taloudelliseen uhkaan 

Huijarit pyrkivät aiheuttamaan paniikkia ja kiireen tuntua kertomalla, että rahasi ovat jollain tavalla vaarassa. Tämä voi vaikeuttaa tilanteen arviointia ja johtaa huijatuksi tulemiseen. 

Muista nämä neuvot turvalliseen pankkiasiointiin: 

  • Pysy rauhallisena ja pohdi soittajan tarkoitusperää myös tilanteissa, jotka vaikuttavat kiireellisiltä ja yllättäviltä. 
  • Mikään pankkiasia ei ole niin kiireellinen, etteikö epämiellyttävässä tai epäilyttävässä tilanteessa voisi katkaista puhelua ja soittaa itse pankin asiakaspalvelunumeroon. 
  • Pankit eivät koskaan käytä niin sanottua ”turvatiliä”, jonne vaarantuneita varoja voisi siirtää turvaan. Tätä keinoa hyödyntävät ainoastaan rikolliset, kun he yrittävät huijata ihmisten rahat omille tileilleen. 

Jos epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi 

Kun tarvitset apua tilanteen arviointiin tai epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi, soita asiakaspalveluumme 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Asiakaspalvelumme on avoinna ma-pe klo 8–16. Muina aikoina soita OP:n sulkupalvelunumeroon 0100 0555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.