Juuri nyt: Huijauspuheluja nauhoitetulla turvallisuustiedotteella OP Pohjolan nimissä

Olemme saaneet asiakkailtamme runsaasti ilmoituksia huijauspuheluista, jotka saapuvat ulkomaisista numeroista. Puhelu alkaa nauhoitetulla turvallisuustiedotteella. Puhelussa kerrotaan luvattomista tilisiirroista tai luvattomasta kirjautumisesta tuntemattomalla laitteella.

Puheluita on saapunut myös suomalaisista numeroista. Nauhoitteessa puhutaan hyvää suomen kieltä ja puhelun väitetään tulevan OP Pohjolan kyberturvallisuuden tai petostorjunnan yksiköstä. Nauhoitteella pyydetään valitsemaan esim. numero 0, jotta puhelu yhdistetään OP Pohjolan kyberturvallisuus-, petostorjunta- tai turvallisuusosastolle.

Asiakkaita on pyydetty vahvistamaan henkilöllisyys tai puhelun aitous kertomalla OP:n käyttäjätunnus puhelun aikana. Tämän jälkeen huijari kertoo lähettävänsä puhelun varmistuksesta vahvistuksen OP-mobiiliin, mutta todellisuudessa mobiiliin saapuu vahvistuspyyntö huijarin kirjautumisesta op.fi-sivustolle. Tässä vaiheessa huijari pääsee sisään asiakkaan verkkopankkiin.

Asiakkaille saatetaan uskotella, joko että tilille on murtauduttu tuntemattomalla laitteella tai että tililtä ollaan samalla hetkellä tekemässä maksua ulkomaille. Joissain puheluissa väitetään, että asiakkaan nimissään ollaan ottamassa lainaa. Huijari uskottelee esimerkiksi, että tilille tulee tehdä virusskannaus, että rahat tulee siirtää kiireellisesti ”turvatilille” vahvistamalla itse maksu tai luovuttamalla pankkitunnukset soittajalle. Todellisuudessa asiakas vahvistaa rikollisen tekemän maksun ja luovuttaa tunnuksensa rikollisen haltuun.

Näin yhtä puhelua on kuvattu: ”Ensin nauhoite kertoi, että ’Tämä on kiireellinen tietoturvailmoitus OP-pankilta’ ja että tililleni yritetään tunkeutua luvatta. Sen selvittämiseksi pyydettiin valitsemaan numero 0, jotta OP:n petostorjunnan tiimi voisi ottaa yhteyttä. Painoin numeroa 0 ja puhelu katkesi. Tämän jälkeen minulle soitettiin ja kerrottiin, että tililleni on murtauduttu ulkomailta käsin. Eivät osanneet kertoa paljonko rahaa on lähdössä tililtä, mutta halusivat käyttäjätunnuksen, jotta voivat tehdä tililleni virusskannauksen. Huijari kertoi, etteivät koskaan kysy PIN-koodia puhelussa. Minulle sanottiin, että jos he eivät saa tehtyä virusskannausta, tilini suljetaan 3-7 vuorokauden ajaksi ja että hekin voivat saada potkut.”

Kuinka tunnistaa huijauspuhelun?

Huijarit pyrkivät luomaan tilanteen, jossa kiire ja pelko taloudellisista menetyksistä syrjäyttävät harkitun päätöksenteon. Taustalla toimivat ammattirikolliset, joiden päivittäinen työ on manipuloida ihmisiä. Suhtaudu epäilevästi kaikkiin puheluihin, joissa sinua painostetaan toimimaan nopeasti. Mikään aito pankkiasia ei ole niin kiireellinen, etteikö siihen voisi ottaa harkinta-aikaa ja palata asiaan.

  • Pankki ei koskaan soita asiakkaalle ja pyydä tekemään toimenpiteitä varojen pelastamiseksi.   
  • Mikäli saat puhelun pankin tai viranomaisen nimissä, suhtaudu siihen aina terveellä epäilyllä. Huijauspuhelun tunnistaa siitä, että soittaja vaatii kiireellisiä toimia ja väittää, että niiden laiminlyönnillä on vakavia seurauksia.  
  • Älä koskaan kerro tunnuksiasi tai vahvista puhelimeen saapuneita ilmoituksia toisen pyynnöstä.   
  • Lue kaikki ilmoitukset huolella ja vahvista vain sellaisia toimia, jotka olet itse käynnistänyt.   
  • Voit pyytää puhelun vahvistamista OP-mobiilissa. Puhelun varmistus tapahtuu OP-mobiilissa asiakkaan itse valitsemasta kohdasta Ohjeet ja asetukset - Asiakaspalvelu - Tunnistaudu asiakaspalveluun.  
  • Ole tarkkana, ettet vahvista puhelun sijaan huijarin op.fi-palveluun kirjautumista tai maksua.
  • Jos epäilet huijausta, katkaise puhelu ja arvioi tilanne soittamalla pankin asiakaspalveluun.  

Tee näin, jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin 

Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje OP:n tunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Asiakaspalvelumme on avoinna ma-pe klo 8–16. Muina aikoina soita OP:n sulkupalvelunumeroon 0100 0555, joka on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.