Kroatian suuntanumeron lisäksi huijauspuheluita on saatu myös muista ulkomaisista sekä suomalaisista numeroista. Soittaja puhuu hyvää suomen kieltä, voi olla henkilö tai nauhoite ja esittäytyy yleensä pankin virkailijana tai kyberturvallisuuden edustajana.
Puhelussa asiakkaalle saatetaan esimerkiksi uskotella, että hänen tililtään ollaan tekemässä maksua ulkomailla tai hänen nimissään ollaan ottamassa lainaa. Asiakkaan tulisi siksi kiireellisesti estää tämä tai siirtää rahat ”turvatilille” vahvistamalla itse maksu tai luovuttamalla pankkitunnukset soittajalle. Todellisuudessa asiakas tulee vahvistaneeksi rikollisen tekemän maksun ja luovuttaneensa tunnuksensa rikollisen haltuun.
Näin yhtä puhelua on kuvattu: ”Ensin nauhoite kertoi, että tilillä tapahtuu epämääräistä liikettä ja sen selvittämiseksi pyydettiin valitsemaan numero 1, jotta puhelu yhdistetään OP:n turvanumeroon. Kun asiakas teki näin ja puhelu yhdistyi huijarille, häntä pyydettiin tunnistautumaan verkkopankkitunnuksilla, jotta tilisiirrot voidaan estää.”
Miten toimia, jos saat tällaisen puhelun
- Pysy rauhallisena. Huijarit haluavat luoda hätääntymistä ja kiireen tuntua kertomalla, että rahasi ovat jollain tavalla vaarassa ja sinun on toimittava heti.
- Muista, että pankki ei koskaan pyydä sinulta verkkopankkitunnuksia tai salasanaa puhelimessa tai viestillä.
- Pankilla ei ole turvatiliä, jolle asiakas voisi siirtää varat turvaan. Tällaisessa tilanteessa rahat päätyvät aina huijarin tilille. Jos soittaja puhuu turvatilistä, hän on siis huijari. Älä jatka keskustelua, vaan lopeta puhelu.
- Jos käytössäsi on OP-mobiili, voit aina pyytää puhelun varmistamista puhelinsoiton yhteydessä. Lue ohjeet puhelun varmistamiseen
- Jos puhelu vähänkään epäilyttää, lyö luuri korvaan eli lopeta puhelu.
Tee näin, jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin
Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje OP:n tunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Asiakaspalvelumme on avoinna ma–pe klo 8–16. Muina aikoina soita OP:n sulkupalvelunumeroon 0100 0555, joka on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.
Tarkemmat toimintaohjeet ja yhteystiedot väärinkäytöstilanteissa löydät Turvallisuus-sivuiltamme.