Kesän aikana useat suomalaiset ovat joutuneet uuden, moniosaisen pankkihuijauksen kohteeksi.
Huijaus alkaa usein viranomaisen tai palveluntarjoajan nimissä lähetetyn kalasteluviestin välityksellä. Viesti ei välttämättä liity pankkiasiointiin, mutta sisältää kehotteen klikata mukana tulevaa linkkiä.
Linkki johtaa valesivustolle, jossa asiakkaan tulee tunnistautua verkkopankkitunnuksilla asioinnin jatkamiseksi. Kun asiakas on antanut tunnuksensa sivulle, ne päätyvät rikollisten haltuun.
”Turvatili” vie aina säästösi
Kun huijari on saanut asiakkaan tunnukset, hän kirjautuu niillä verkkopankkiin. Siellä hän luo tilille valmiin maksupohjan, jota hyödynnetään huijauksen toisessa vaiheessa.
Seuraavaksi huijari soittaa asiakkaalle ja esiintyy pankin edustajana. Hän kertoo, että sivusto, jolle asiakas syötti tunnukset, on kalastelu- eli huijaussivusto. Huijari kertoo, että tunnukset ovat vaarantuneet.
Tämän jälkeen huijari pyytää asiakasta kirjautumaan verkkopankkiin ja hyväksymään huijarin aiemmin luoman maksupohjan, jotta varat saadaan siirrettyä “turvatilille”. Asiakas vahvistaa maksun itse ja tulee siirtäneeksi varat huijarille.
On syytä korostaa, että ”turvatilejä” ei ole olemassa. Turvatileistä puhuvat vain verkkohuijarit.
Kuinka tunnistat huijauspuhelun
Huijareiden tärkein työkalu on manipulointi. He pyrkivät vaikuttamaan asiakkaaseen niin, että tämä tekee omien etujensa vastaisia päätöksiä.
Turvatilihuijauksessa asiakas saattaa muistaa tekemänsä kirjautumisen ja hätääntyä tästä. Hän saattaa myös alkaa luottaa huijariin, joka osaa vakuuttavasti kertoa huijauksesta. Vaikutelmaa tehostaa se, että toinen puoli tarinasta on totta: asiakas todella on antanut tunnuksensa huijaussivulle.
Huijaus vaatii yleensä asiakkaalta aktiivisia toimia, ja siksi soittajan motiivit kannattaa arvioida tarkasti. Suhtaudu epäilevästi kaikkiin puheluihin, joissa sinua painostetaan toimimaan nopeasti. Mikään pankkiasia ei todellisuudessa ole niin kiireellinen, etteikö siihen voisi ottaa harkinta-aikaa.
Mitä sinun kannattaa muistaa
- Turvatileistä puhuvat vain huijarit.
- Pankki ei koskaan soita sinulle ja pyydä tekemään toimenpiteitä varojen pelastamiseksi.
- Jos saat puhelun pankin tai viranomaisen nimissä, suhtaudu siihen aina epäillen.
- Tunnistat huijauspuhelun siitä, että soittaja vaatii kiireellisiä toimia ja väittää, että niiden laiminlyönnillä on vakavia seurauksia. Myös turvatileistä puhuminen on huijauksen merkki.
- Älä koskaan kerro pankkitunnuksiasi kenellekään.
- Lue kaikki ilmoitukset huolella ja vahvista vain sellaisia toimia, jotka olet itse käynnistänyt.
- Voit pyytää pankin nimissä tulevan puhelun vahvistamista OP-mobiilissa.
- Älä klikkaa viestillä saamiasi tuntemattomia linkkejä. Linkit saattavat ohjata huijaussivuille, joilla kalastellaan tunnuksia.
- Jos epäilet huijausta, lopeta puhelu ja soita pankin asiakaspalveluun.
Tee näin, jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin
Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje OP:n tunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Asiakaspalvelumme on avoinna ma-pe klo 8–16. Muina aikoina soita OP:n sulkupalvelunumeroon 0100 0555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun, kun se aukeaa.