Avgiftsfri distansveterinär till din tjänst
Vi har inlett samarbete med distansveterinärtjänsten FirstVet. Då du oroar dig för ditt sällskapsdjurs hälsa, behöver du nödvändigtvis inte fara med patienten till kliniken och köa. Med tjänsten FirstVet får du virtuellt hem till dig en veterinär genom ett videosamtal – under samma dag.
Om ditt sällskapsdjur har OPs hund- eller kattförsäkring, i vilken ingår vårdkostnadsförsäkring, har du under ett kalenderår tillgång till 3 avgiftsfria FirstVet-distanskonsultationer för varje sällskapsdjur du försäkrat. Förmånen gäller till slutet av 2018. Vi utvecklar tjänsten enligt kundernas behov, varvid behovet av den avgiftsfria distanskonsultationen bedöms för ett år åt gången.
FirstVet fungerar genom en avgiftsfri app som kan laddas ned i en smartapparat. Då du laddat ned appen i din apparat kan du boka en tid till distansveterinären. Under mottagningen får du en bedömning om ditt sällskapsdjurs hälsotillstånd och vid behov styrning till fortsatt vård. Om några åtgärder inte behövs, får du tydliga anvisningar för hemvård.
Direktersättningstjänst hos våra samarbetsparter
Om ditt sällskapsdjur insjuknar eller skadas och behöver vård, kan du direkt anlita en veterinärklinik som vi samarbetar med. Vår samarbetspart ger ditt sällskapsdjur den vård det behöver och du behöver inte göra en skadeanmälan i efterskott. Våra samarbetsparter sköter ersättningsansökan på dina vägnar på platsen. Av den vård som ersätts ur försäkringen betalar du på kliniken endast din självrisk, och resten fakturerar kliniken av OP. Vår första veterinärklinik som vi samarbetar med är Omaeläinklinikka och direktersättningstjänsten är tillgänglig på Omaeläinklinikkas verksamhetsställen under vardagar kl. 9–19.
Då du besöker kliniken ska du ta med din försäkrings avtalsbeteckning, som du ser exempelvis i ditt försäkringsbrev. Mer detaljerade anvisningar om hur du anlitar en veterinärklinik som vi samarbetar med och var den närmaste finns ser du i OP Skadehjälpen.