Varoitus: käytetyn tavaran kauppapaikoilla huijareita liikkeellä

Rikolliset kalastelevat asiakkaiden verkkopalvelu- ja pankkikorttitietoja lukuisilla eri tavoilla. Olemme viime viikkoina saaneet useampia ilmoituksia tilanteista, joissa asiakas on ollut myymässä tuotetta Tori.fi-palvelussa ja ostaja on yrittänyt saada myyjän luovuttamaan verkkopalvelutunnuksensa tai pankkikorttinsa tiedot esimerkiksi ”kuriiripalvelun” verkkosivuille.

Myös Tori.fi-palvelu varoittaa vastaavista huijauksista seuraavasti: ”Torilla ei ole omaa maksujärjestelmää tai kuriiri- tai kuljetuspalvelua. Jos sinua kaupanteon yhteydessä pyydetään vahvistamaan maksu linkin kautta, antamaan maksutietosi tai sinut ohjataan Torin maksusivustolle, älä suorita maksua vaan ota yhteys Tori-tukeen.” 

Muistathan, että vastaavia huijauksia esiintyy myös muilla käytetyn tavaran kauppapaikoilla. Älä luovuta mitään pankkitietojasi tuntemattomalta taholta saadun linkin kautta.

Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje verkkopankkitunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Puhelinpalvelun ollessa suljettu soita OP:n sulkupalvelunumeroon +3581000555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua. 

Muista nämä seitsemän asiaa, kun hoidat pankkiasioita verkossa

  1. Älä mene verkkopankkiin saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville. 
  2. Tarkista osoite. Varmista aina, että asioit www.op.fi-osoitteessa. Älä syötä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.
  3. Pidä tunnukset omana tietonasi. Pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.
  4. Älä avaa pankin nimissä lähetettyjä sähköpostien tai tekstiviestien liitteitä. Varmista liitteiden aitous oman pankkisi asiakaspalvelusta. 
  5. Jos tuntematon ihminen pyytää sinua asentamaan laitteellesi ohjelman, älä tee niin. Asenna tarvitsemasi ohjelmat itse laitteesi sovelluskaupan kautta. 
  6. Älä vahvista tapahtumia, joita et tiedä itse tekeväsi. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään. 
  7. Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää, ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään muuta.