Coronavirusets inverkan på skötseln av ärenden

Våra kunders och vår personals hälsa är av största vikt för oss, och därför överför vi skötseln av alla ärenden som kan överföras till våra digitala kanaler. Du kan behändigt sköta dina bank- och försäkringsärenden i OP-mobilen och tjänsten op.fi dygnet runt.

Vid våra bankers kassatjänster sker det många kundmöten, och det ska vara så tryggt som möjligt att sköta ärenden i synnerhet för alla som hör till riskgrupperna. Därför är det viktigt att alla kunder som kan använda självbetjäningskanaler, det vill säga nätbanken och betalkort, använder de här tjänsterna i stället för kontorstjänster.

Vänligen observera att vår kundtjänst för närvarande är överbelastad och kötiderna på grund av de speciella omständigheterna är längre än normalt. Om ditt ärende inte är brådskande, rekommenderar vi att du återkommer senare. För att hjälpa dig har vi sammanställt information om våra tjänster under de här speciella omständigheterna. Närmare information finns också på sidan Coronaviruset – frågor och svar. Vänligen läs svaren innan du kontaktar oss. Tack för din förståelse.

Gå till Coronaviruset – frågor och svar

Pohjola Försäkring

Om du undrar om din resenärförsäkring ger ersättning i situationer som anknyter till coronaviruset, ska du läsa våra anvisningar. 

Läs anvisningarna i anslutning till resenärförsäkringen

I Pohjola Skadehjälpen  hittar du anvisningar för alla skadesituationer. Du kan anmäla en skada och ansöka om ersättning i OP-mobilen eller i tjänsten op.fi.

Läs mer om Skadehjälpen

Besparingar och placeringar

Den kraftiga spridningen av coronaviruset har fått börskurserna att fluktuera på olika håll i världen. Också i Finland har viruset förorsakat osäkerhet bland spararna och placerarna. Läs sidan där vi samlat aktuell information om coronavirusets inverkan på marknadsläget.

Ta del av våra experters bedömningar

Kort och betalningar

För betalningar rekommenderar vi kortbetalningar, Pivo eller Siirto-betalningar. Kontanter hanteras av fler handpar och därför är det bäst att använda andra betalningssätt. Du kan betala räkningar som gireringar, e-fakturor eller direktbetalningar utan att besöka kontoret. Du kan också hjälpa personer som hör till riskgruppen genom att ge dem rådet att använda direktbetalning.

Läs mer om hur de som hör till riskgruppen kan sköta sina ärenden

Läs mer om direktbetalning och andra alternativ för att betala räkningar

Lån

Vi erbjuder våra privatkunder och sme-företagskunder möjlighet att skjuta upp kreditbetalningen, om coronapandemin har påverkat kreditbetalningsförmågan. Om du behöver ekonomiska lättnader på grund av coronapandemin, kan du avgiftsfritt ansöka om amorteringsfrihet för bolån för högst 12 månader.

Som privatkund kan du ansöka om ändring av betalningsplanen i tjänsten op.fi. På grund av de rådande omständigheterna är behandlingen av ansökningar just nu överbelastad. Vi behandlar ansökningarna i den ordning de kommer in, och när en ansökan om amorteringsfrihet har behandlats informerar vi om det med ett meddelande.

Läs mer om amorteringsfrihet för privatkunde

Som sme-företagskund kan du ansöka om ändring av betalningsplanen för ditt lån genom att kontakta din andelsbank. För företag bedöms ändringar i betalningstiderna alltid från fall till fall och genom att i stor utsträckning utnyttja Finnveras borgen. 

Läs mer om amorteringsfrihet för företagskunder

Vi tar inte ut någon separat avgift för ändringar av betalningsplaner. Vi rekommenderar att kunderna endast ansöker om amorteringsfrihet då det behövs. Observera att om kunderna ansöker om amorteringsfrihet för säkerhets skull blir både köerna och behandlingstiderna längre i vår lånetjänst.