Rahoitusalan lakko rajoittaa OP:n ja Pohjola Vakuutuksen palvelua 1.2.

Ammattiliitto Pro ry osallistuu poliittiseen työnseisaukseen torstaina 1. helmikuuta. Työnseisaus ulottuu rahoitus- ja vakuutusalalle, joten sen piirissä on myös OP:n henkilökuntaa.

Lakko rajoittaa osuuspankkien konttorien sekä OP:n ja Pohjola Vakuutuksen asiakaspalveluiden aukioloa torstaina 1. helmikuuta 2024. 

  • Useat konttorit ovat lakkopäivänä kiinni. 
  • Henkilöasiakkaiden pankkiasiakaspalvelu numerossa 0100 0500 ja yritysasiakkaiden pankkiasiakaspalvelu 0100 05151 ovat torstaina 1.2. suljettu.  
  • Korttien sulkupalvelu 0100 0555 toimii lakkopäivänä normaalisti. 
  • Suuryritysten maksuliikepalvelu, sopimusasiat ja palveluiden käytön neuvonta numerossa 010 252 7700 on avoinna kello 8.00–16.00. Palvelussa voi olla ruuhkaa sekä tavallista pidemmät odotus- ja vastausajat. 
  • Pohjola Vakuutuksen henkilö- ja yritysasiakkaiden asiakas- ja korvauspalvelu 0303 0303 palvelee arkisin klo 8–17. Palvelussamme saattaa kuitenkin olla ruuhkaa ja osa palveluvalinnoista on kiinni.
  • OP Henkivakuutuksen puhelinpalvelu on suljettu.

Pyrimme lakosta huolimatta varmistamaan, että op.fi-palvelu, OP-mobiili ja pankkiautomaatit toimivat normaalisti. 

Jos olet sopinut torstaille 1. helmikuuta konttoritapaamisen tai puhelinneuvottelun, sinun kannattaa siirtää se jollekin toiselle päivälle. Pahoittelemme lakosta sinulle aiheutuvaa haittaa.

Kysymyksiä ja vastauksia rahoitus- ja vakuutusalan lakosta 1.2.2024

Ovatko osuuspankkien konttorit auki?

Valtaosa konttoreistamme on kiinni. Oman osuuspankkisi aukioloajat voit tarkistaa pankin omilta op.fi-sivuilta. Osuuspankit ottavat yhteyttä asiakkaisiin, joilla on sovittuja tapaamisia lakkopäivälle. Tapaamisten toteuttamisesta sovitaan henkilökohtaisesti. Jos konttorit ovat suljettuina, ei niistä voi nostaa rahaa, tallettaa käteistä eikä maksaa laskuja. Myöskään muita toimeksiantoja ei voida toteuttaa osuuspankkien konttoreissa. 

Tulevatko palkat, eläkkeet tai muut KELA:n etuudet normaalisti tililleni?

Palkat, eläkkeet ja muut etuudet tulevat normaalisti tilille. Eläkkeitä ja muita etuuksia ei voi kuitenkaan nostaa työnseisauksen aikana käteisenä pankkikonttoreista, jos konttori on suljettu. Jos palveluissa esiintyisi häiriöitä, niiden korjaamisessa voi olla viiveitä.

Mistä saa käteistä rahaa?

Käteisautomaatit toimivat normaalisti. Yksittäisissä automaateissa saattaa esiintyä häiriöitä. Käteistä rahaa saa OP:n kortilla myös K-ryhmän ruokakauppojen, Neste-palveluasemien, Tokmannien sekä R-kioskien kassoilta. 

Toimivatko verkkopankki ja mobiilipalvelut?

Sekä yrityksen että henkilöasiakkaan digitaaliset palvelut ja OP-mobiili toimivat normaalisti mahdollisen lakon aikana. Palvelussa voi kuitenkin olla ruuhkaa erityisesti ennen lakkoa ja mahdollisissa häiriötilanteiden korjauksissa voi esiintyä viivettä.

Toimivatko kortit lakon aikana ja voiko niillä maksaa kaupassa? Entä ulkomailla?

Maksukortit toimivat pääsääntöisesti normaalisti kotimaassa ja ulkomailla mahdollisen lakon aikana. Asiakaspalvelussa voi kuitenkin olla ruuhkaa erityisesti ennen lakkoa ja mahdollisissa häiriötilanteiden korjauksissa voi esiintyä viivettä.

Toimivatko yritysten maksuliikepalvelut normaalisti?

Yritysten konekieliset maksuliikepalvelut toimivat normaalisti. 

Muita lakon aikana huomioitavia asioita:

Arvopaperipalvelut

Työtaistelutoimilla ei ole vaikutusta pörssin toimintaan. Toimeksiantoja ei voida toteuttaa pankkikonttoreissa niiden ollessa kiinni. Verkkopankin kautta tulevien toimeksiantojen käsittelyssä sekä selvitystoiminnassa voi esiintyä viivettä.

E-laskupalvelu

Yritysten pankkiin lähettämät e-laskuaineistot välitetään asiakkaille normaalisti.

Ulkomaanmaksut

Ulkomaille lähtevät ja ulkomailta saapuvat maksut pyritään välittämään, mutta toimeksiantojen käsittelyssä voi esiintyä viiveitä.

Palkkojen ja eläkkeiden välitys

Palkat, eläkkeet ja muut etuudet maksetaan saajille maksupäivänä. Työnantajat, eläkeyhtiöt ja Kela tiedottavat erikseen mahdollisista poikkeuksista.

Maksukuoripalvelu

Postin lakon takia maksukuorien toimitus viivästyy. Tämä saattaa aiheuttaa laskujen maksuun useamman päivän viiveen.

Pankkilainat

Lainahakemuksia ei lakon aikana käsitellä. 

Asuntokaupat

Asuntokauppojen tekeminen osuuspankkien konttoreissa ei ole mahdollista, jos konttorit ovat suljettuina. Lakkopäivien läheisyyteen suunnitellut asuntokaupat kannattaa hoitaa ennen lakkoa tai sen päätyttyä. Paikalliset osuuspankit ottavat asiakkaisiin yhteyttä ja sopivat kyseisille päiville tehtyjen ajanvarausten siirtämisestä. Myös kauppahinnan siirtymisessä pankkiryhmästä toiseen voi olla viivästymistä.

Puhelinpalvelu, henkilö- ja yritysasiakkaat

Henkilöasiakkaiden pankkiasiakaspalvelu 0100 0500 on kiinni. Kortteihin ja digitunnuksiin liittyvät sulku- ja turvallisuuspalvelut sekä 24/7h avoinna olevat palvelunumerot palvelevat normaalisti.

Yritysasiakkaiden pankkiasiakaspalvelu 0100 05151 on suljettu. 010 252 7700 (Suuryritysten maksuliikepalvelut, sopimusasiat ja palveluiden käytön neuvonta) on avoinna kello 8.00–16.00. Palvelussa voi esiintyä ruuhkaa ja tavallista pidempää odotus - ja vastausaikaa.  Chatissa Opotti palvelee henkilö- ja yritysasiakkaitamme 24/7.

Saldo- ja korkotodistukset

Asiakkaiden saldo- ja korkotodistuspyyntöjen toimittamisessa voi esiintyä viiveitä.

Sijoitusrahastot

Toimeksiantoja ei voida toteuttaa osuuspankkien konttoreissa, jos ne ovat suljettuina. Muissa kanavissa merkintä- ja lunastustoimeksiannot toteutuvat normaalisti. Rahastojen arvonlaskenta toimii normaalisti.

Sulkupalvelut

Korttien sulkupalvelu toimii normaalisti. Asiakkaan tulee viivytyksettä ilmoittaa kortin katoamisesta sulkupalveluun 0100 0555 (24 h/vrk). Palvelussa voi kuitenkin olla ruuhkaa.

Käteispalvelut konttoreissa

Konttoreissa ei voi nostaa tai tallettaa käteistä, jos ne ovat suljettuina. 

Tunnistuspalvelut

Verkkoasioinnissa käytettävä tunnistautuminen toimii, mutta palvelun toimivuudessa voi olla pankkikohtaisia eroja.

Vakuutukset

Pohjola Vakuutuksen Henkilö- ja yritysasiakkaiden asiakaspalvelun 03030303 puhelinlinjoista osa on suljettu, joten palvelut saattavat ruuhkautua. 

Pohjolan korvauspalvelun 0303 0303 puhelinlinjoista osa on suljettu, joten palvelu saattaa ruuhkautua. Vahingon sattuessa löydät ohjeet korvauksen hakemiseen osoitteesta vahinkoapu.op.fi. 

OP Henkivakuutuksen puhelinlinjat on suljettu.

Suoraveloituksessa olevat vakuutusmaksut pyritään veloittamaan tililtä eräpäivänä, jos tilillä on katetta. Ennakkoon verkkopankkiin syötetyt vakuutusmaksut pyritään maksamaan eräpäivänä, jos tilillä on katetta.

Mikäli vakuutuksen eräpäivä on työtaistelutoimien aikana eikä sitä niinä päivinä voi maksaa konttorissa, vakuutusta ei irtisanota tämän takia.

Lisätietoa yritysasiakkaille

Dokumenttimaksut

Pankki pyrkii hoitamaan dokumenttimaksut työmarkkinatilanteesta huolimatta. Palvelussa voi kuitenkin olla ruuhkaa erityisesti ennen lakkoa ja mahdollisissa häiriötilanteiden korjauksissa voi esiintyä viivettä.

Pikasiirrot

Pikasiirtoja ei pystytä hoitamaan osuuspankkien konttoreissa. Pikasiirtoja on mahdollista tehdä konekielisesti Yrityksen pankkiyhteys (Web Service) -kanavassa tai Kassanhallintapalvelussa. Palvelussa voi kuitenkin olla ruuhkaa ja mahdollisissa häiriötilanteiden korjauksissa voi esiintyä viivettä.

Pääomamarkkinapalvelut

OP Yrityspankki pystyy toimimaan normaalisti kansainvälisillä pääomamarkkinoilla. Valuutta-, rahamarkkina-, joukkolaina-, osake- sekä johdannaiskauppojen vahvistuksissa, selvityksessä, säilytysten hoidossa ja maksuliikkeessä voi esiintyä viiveitä.

Yritysten rahahuoltopalvelut

Rahahuoltopalvelut toimivat normaalisti niillä yrityksille, joiden vaihtorahat toimitetaan ja päiväkassatilitykset noudetaan suoraan yritysten toimipisteistä. Päiväkassatilitykset lasketaan normaaliin tapaan, jos yritys käyttää Avarnin tai Loomiksen säilöpalveluja. Tilattujen vaihtorahojen noutaminen konttoreista ei lakkopäivinä onnistu, jos konttori on suljettu. Käteisen rahan käsittelyyn liittyviä palveluja ei voida lakon aikana tarjota osuuspankkien konttoreissa, sillä ne ovat pääosin suljettuina.