OP kehottaa yrittäjiä olemaan rohkeasti yhteydessä omaan pankkiin: Lyhennysvapaata ja rahoitusneuvontaa saa veloituksetta

Hallitus kertoi perjantaina 20.3.2020 lisätalousarviosta sekä mittavista yritystuki- ja yritysrahoitustoimista. Pk-yritysasiakkaat voivat saada OP:lta koronakriisin aikana lyhennysvapaata lainoista aina kuuteen kuukauteen saakka. Poikkeuksellisessa tilanteessa yritysten kannattaa olla pankkiin yhteydessä mahdollisimman pian, jotta taloudellinen varautuminen aloitetaan ajoissa.

Koronakriisi vaikuttaa suomalaisiin yrityksiin toistaiseksi eri tavoin: suuryritykset seuraavat tilannetta verraten rauhallisesti ja jatkavat sopeuttamistoimiaan, mutta monelle pk-yritykselle kriisi on jo akuutti.

– Kaikkien yritysten, joiden talouteen koronapandemia vaikuttaa merkittävästi, kannattaa olla pankkiin yhteydessä mahdollisimman pian. Hallituksen tänään julkistamat tukitoimet ovat tervetulleita suomalaisten yritysten kannalta. Suomen suurimpana yritysten rahoittajana kannamme vastuumme pk- ja suuryritysten taloudellisesta tilanteesta, ja jatkamme työtä suomalaisten yritysten rahoituksen varmistamiseksi, sanoo OP Yrityspankin toimitusjohtaja Katja Keitaanniemi.

OP tarjoaa yritysasiakkailleen mahdollisuuden lyhennysvapaaseen veloituksetta, ja hakemuksia on tullut joitakin tuhansia. Pk-yrityksille selkein apukeino on lyhyellä tähtäimellä juuri lyhennysvapaan hakeminen. Lyhennysvapaahakemusmäärän ennakoidaan kasvavan, mikäli pandemia pitkittyy tai rajoituksia liikkumiselle tulee lisää.

Monella yrityksellä käyttöpääoma hupenee, kun kiinteät kulut juoksevat mutta tulot laskevat. Hakemuksen lisäkäyttöpääomasta voi tehdä verkossa tai olemalla yhteydessä omaan osuuspankkiinsa. Ennen kuin yritys on yhteydessä pankkiin, kannattaa varmistaa, että yrityksen likviditeettianalyysi on ajan tasalla, mikä helpottaa neuvottelua huomattavasti. Neuvotteluissa käydään läpi yrityksen maksuvalmiutta ja kassan tilannetta.

- Yritämme auttaa yrityksiä sopeuttamaan kulujaan ja toimintaansa tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Kaikkien yhteinen tavoite on, että elinkelpoiset yritykset selviytyvät tästä tilanteesta. Suomi ja OP ovat vahvasti yrittäjien ja yritysten asialla, Keitaanniemi tiivistää.