Pohjola Vakuutus: Suomalaiset haaveilevat nyt suursiivouksesta ja tavaroiden karsimisesta

Pohjola Vakuutuksen teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset haaveilevat nyt arkisista asioista. Suursiivouksen lisäksi haaveillaan mökkilomasta sekä jonkin konkreettisen asian tekemisestä läheisten kanssa.

Pohjola Vakuutus teetti tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten tämän vuoden bucket-listoja eli sitä, mistä suomalaiset haaveilevat nyt. Yli 70 prosenttia suomalaisten tämän vuoden haaveista liittyy hyvinvointiin ja parempaan elämään. Lähes yhtä paljon haaveillaan elämästä nautiskelusta (70 prosenttia) ja kotimaan matkailusta (67 prosenttia). Vain puolet haaveista liittyy ulkomaan matkailuun ja neljännes extreme-kokemuksiin.

Tutkimuksen mukaan suursiivouksesta tai tavaroiden karsimisesta haaveilee 32 prosenttia vastaajista, mökkilomasta 29 prosenttia ja läheisten kanssa yhdessä tekemisestä 28 prosenttia. Erityisesti naiset ja opiskelijat haaveilivat suursiivouksesta tai tavaroiden karsimisesta, kun taas miesten ykköshaaveena on keikalla tai konsertissa käyminen. Myös mökkiloma löytyy kaikkien vastaajaryhmien listan kärjestä.

Suomalaisten bucket-listoilta löytyy hyvin maltillisia ja aika arkisiakin unelmia. Kunhan koronarokotteet etenevät ja elämä normalisoituu, suomalaiset pääsevät toteuttamaan unelmiaan vapaammin. Haluamme rohkaista ihmisiä unelmoimaan nyt isommin ja rohkeammin, kertoo Pohjola Vakuutuksen korvauspalveluiden johtaja Sari Styrman.

Aalto-yliopiston tutkija, hyvinvoinnin psykologian dosentti Frank Martela on kursseillaan pyytänyt opiskelijoita kirjoittamaan unelmistaan, ja tulokset ovat olleet saman suuntaisia. Opiskelijoiden haaveet liittyvät usein perheeseen tai omaan kotiin.

Media nostaa esiin henkilöitä, joilla haave tai visio on jotain suurta ja erilaista. Kuitenkin suurin osa suomalaisista haaveilee aika tavallisista asioista. Myös se, että jopa 57 prosenttia Pohjola Vakuutuksen kyselyyn vastanneista uskoo toteuttavansa kaikki haaveensa, kertoo hyvin tavoitettavissa olevista asioista, Martela toteaa tutkimustuloksista.

Haaveiden toteutumisen esteenä on lähes puolella vastaajista raha. Myös oma laiskuus ja epävarma maailman tilanne koetaan esteenä unelmien toteuttamiselle.

Korona-aika ei välttämättä ole vaikuttanut suuresti suomalaisten haaveisiin. Koronapandemian estämät haaveet eivät nousseet tässä tutkimuksessa erityisesti esiin. Vasta neljäntenä listalla ovat keikat ja konsertit, joiden toteutuminen ei ole ollut mahdollista korona-aikana, Martela sanoo.

Kun vastaajilta kysyttiin minkä haaveen he aikoivat todennäköisimmin toteuttaa, listan kärjessä ovat haaveet urheilutapahtumaan osallistumisesta ja siitä suoriutumisesta, kirjojen lukemisesta, hyväntekeväisyyslahjoituksesta sekä matkustamisesta jollain muulla tavalla kuin lentäen. Vain 70 prosenttia suursiivouksesta haaveilevista aikoo todella siivota haaveensa mukaan. Mökkiloman aikoo toteuttaa 72 prosenttia vastaajista ja perheen jäsenten kanssa yhdessä puuhailun 80 prosenttia.

Todennäköisimmin toteutettavat haaveet ovat harrastuksia ja aiheita, joihin henkilöt ovat myös hyvin sitoutuneita, Martela summaa.

Lisätiedot medialle:
OP:n viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi

Tiedot perustuvat tammikuussa 2021 Norstat Finlandin kuluttajapaneelissa toteutettuun kyselytutkimukseen, johon vastasi 1 050 täysi-ikäistä suomalaista. Tutkimusaineisto on väestöä edustava iän, sukupuolen sekä asuinalueen suhteen. Tutkimuksen virhemarginaali on enimmillään +/- 3,2 %-yksikköä. Tutkimus toteutettiin Pohjola Vakuutuksen toimeksiannosta, tutkimusasetelmasta ja aineiston analyysistä vastasi asiakasymmärrys- ja business design -toimisto frankly.