OP:n tutkimus: 59 prosenttia suomalaisista kertoo hintojen nousun vaikuttaneen omaan kuluttamiseensa – eniten tingitty ruoka- ja päivittäisostoksista

Alkuvuoden aikana kiihtynyt inflaatio on vaikuttanut merkittävästi suomalaisten omaan talouteen ja rahankäyttöön, selviää OP:n teettämästä kyselytutkimuksesta. Suurin osa vastaajista on huolissaan hintojen noususta, ja 42 prosenttia uskoo oman taloustilanteensa huonontuvan tänä vuonna.

Kyselyyn vastanneista suomalaisista 59 prosenttia kertoo hintojen nousun eli inflaation vaikuttaneen omaan kuluttamiseensa tänä vuonna. Vähiten hintojen nousu on vaikuttanut 65–79-vuotiaisiin ja eniten 15–24-vuotiaisiin, joista 65 prosenttia sanoo hintojen nousulla olleen vaikutuksia omaan kuluttamiseen.

Kyselyn mukaan suomalaiset ovat tänä vuonna tinkineet eniten ruoka- ja päivittäisostoksista, ravintoloissa ja kahviloissa käymisestä, matkustamisesta sekä polttoaineesta. Polttoaineiden hinnannousu on vaikuttanut monen liikkumistapaan: 59 prosenttia kyselyyn vastanneista autoilijoista kertoo vähentäneensä tarpeetonta ajelua. Lisäksi lähes joka viides kertoo lisänneensä pyöräilyä ja kävelyä.

– Erityisesti alle 34-vuotiaat ovat tänä vuonna tinkineet ruoka- ja päivittäisostoksista. Monelle nuorelle ei ole vielä kertynyt omaa varallisuutta, eikä palkkatuloja aina ole, joten välttämättömille ostoksille etsitään edullisempia vaihtoehtoja. Kyselyn mukaan naiset ovat tinkineet ja säästäneet selkeästi miehiä enemmän esimerkiksi ruoka- ja päivittäisostoksista sekä ravintoloissa käymisestä, kertoo OP:n arjen talouden palveluista vastaava johtaja Masa Peura.

Lähes puolet kyselyyn vastanneista ovat siirtäneet taloutensa suurimpia hankintoja hintojen nousun seurauksena, ja 51 prosenttia vastaajista on vaihtanut alkuvuonna edullisempiin tuotteisiin.

Vaikka hintojen nousu ei näkyisi vielä omassa taloudessa, se aiheuttaa monelle huolta. Lähes kaikki vastaajat (92 prosenttia) ovat huolestuneita hintojen noususta. Myös korkojen nousu mietityttää, sillä 59 prosenttia on huolestunut asumiseen liittyvien kulujen kasvamisesta hintojen ja korkojen nousun seurauksena.

Lähes puolet uskoo oman taloustilanteensa huonontuvan tänä vuonna

Kyselyn mukaan vain harva uskoo oman taloustilanteensa parantuvan tänä vuonna. Vastaajista 42 prosenttia uskoo oman taloustilanteensa huonontuvan ja 48 prosenttia uskoo sen pysyvän samana. Lähes joka neljäs vastaajista sanoo, että heidän rahansa eivät hintojen nousun vuoksi riitä elämiseen.

– Kyselyn mukaan erityisesti työssäkäyvät 35–49-vuotiaat uskovat taloustilanteensa huonevan tänä vuonna. Tätä selittää osaltaan se, että palkkojen nousu on tänä vuonna ollut maltillista. Kannustankin jokaista seuraamaan omaa arjen rahankäyttöään esimerkiksi mobiilipankista ja listaamaan, mihin rahaa menee eniten. Listalla voi olla yllättäviäkin asioita, vinkkaa Peura.

OP toteuttaa 5.9.–19.12. kaikille avoimen ja maksuttoman säästöhaasteen, jonka tavoitteena on auttaa selviämään arjessa, kun hinnat ja lainojen korot nousevat. Säästöhaasteen aikana OP jakaa ohjeita, joiden avulla on helpompi säästää ja pitää oma talous tasapainossa. Lue lisää osoitteessa op.fi/saastohaaste.

Kyselytutkimukseen vastasi verkkopaneelissa kesä–heinäkuussa 16–79-vuotiaita suomalaisia (n=1096) valtakunnallisesti edustavasti. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP:n toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään +/- 3,2 prosenttiyksikköä.