OP: Vain 17 prosenttia suomalaisista elää budjettinsa mukaan – miehet arvioivat talousosaamisensa paremmaksi kuin naiset omansa

Suomalaista 17 prosenttia kertoo laativansa budjetin, jota myös seuraa tarkkaan, mutta yli puolella ei ole minkäänlaista suunnitelmaa taloutensa pyörittämiseen. Suomalaisista erityisesti miehet arvioivat tuntevansa hyvin talouden peruskäsitteitä. Vaikeassa taloustilanteessa talousosaaminen on tärkeää.

Suomalaiset eivät ole kovin suunnitelmallisia taloutensa suhteen, kertoo OP Ryhmän Taloustutkimuksella teettämä tutkimus. 46 prosenttia suomalaisista kertoo laativansa taloudelleen budjetin, mutta vain 17 prosenttia seuraa sen toteutumista. 29 prosenttia laatii budjetin, mutta ei seuraa sen toteutumista.

– Usein tavallisen kansalaisen taloustilanne voi mutkistua yllättävien mutta kertaluontoisten menojen takia. Viime vuosina olemme nähneet, että yllättävät menot voivat ollakin jatkuvia. Hintojen ja korkojen nousu nakertavat taloutta, jolloin suunnitelmallisuus auttaisi varmistamaan, että voi tehdä niitä asioita, joita on aiemminkin tehnyt. Pankissa näemme, että iso osa suomalaisista elää vielä nollakorkojen maailmassa, kun korkoa ei ole tarkastettu nousseiden korkojen tasolle, joten nyt olisi hyvä hetki laatia budjetti, sanoo OP Ryhmän vähittäispankin johtaja Harri Nummela.

Naiset ovat selvästi miehiä aktiivisempia suunnittelijoita, sillä heistä viidennes kertoo tekevänsä budjetin ja noudattavan. Miehillä osuus on 11 prosenttia. 18-24-vuotiaat nuoret ovat kaikkein innokkaimpia budjetin suunnittelijoita, mutta laiskimpia seuraajia. Tarkimmat budjetoijat ja budjettinsa seuraajat löytyvät eläkeläisistä.

– Tutkimuksemme perusteella niukkuus ajaa tarkkaan budjettikuriin, sillä tarkka budjetin seuraaminen on yleisempää pienituloisissa. Tämä on ymmärrettävää, mutta erityisesti näissä taloudellisissa tilanteissa myös suurituloisemman kannattaa miettiä tulojaan ja menojaan. Se ei tarkoita automaattisesti menojen vähentämistä, mutta auttaa ymmärtämään omaa taloustilannettaan paremmin siltä varalta, että tulot putoaisivat tai menot nousisivat.

Miehet uskovat talousosaamiseensa

Miesten ja naisten roolit vaihtuvat, kun tarkastellaan, miten suomalaiset arvioivat ymmärtävänsä nyt talouteen paljon vaikuttavia ilmiöitä. Viidennes suomalaisista arvioi ymmärtävänsä erittäin hyvin inflaation, eli hintojen nousun. Miehillä osuus on 27 prosenttia ja naisille 14 prosenttia.

Ero nousee vielä suuremmaksi asuntolainan koron muodostumisen ymmärtämisessä, sillä miehistä 37 prosenttia arvioi ymmärtävänsä asian erittäin hyvin, kun naisilla osuus on vajaa viidennes.

– Tutkimusten mukaan miehet yleensä arvioivat itse osaamisensa paremmaksi talousasioissa ja monissa muissakin asioissa. Huolestuttavaa tuloksissa on se, että nuoret arvioivat osaavansa huonoiten taloustermejä. Vaikka esimerkiksi asuntolaina korkoineen ei ole heille välttämättä ajankohtainen, he ovat hiljattain käyneet peruskoulun, jossa taloutta opetetaan, Nummela sanoo.

OP Ryhmän tammikuussa 2023 toteutettuun kyselytutkimukseen vastasi verkkopaneelissa 18–79-vuotiaita suomalaista (n=2628) valtakunnallisesti edustavasti. Tutkimukseen vastanneiden määrä vaihtelee kysymyksittäin. Tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy OP Ryhmän toimeksiannosta. Vastausten virhemarginaali on enimmillään +/- 2,0 prosenttiyksikköä.