OP Ryhmä palkkaa 300 uutta IT-alan ammattilaista – ”Työperäisen maahanmuuton edistäminen on tärkeä osa tulevia rekrytointejamme”

OP Ryhmä rekrytoi IT-alan kansainvälisiä huippuosaajia kehittämään tulevaisuuden finanssipalveluita. Lisäksi OP edistää Suomen kannalta kriittisten tulevaisuuden toimialojen osaamista ryhtymällä Sisu-koodikoulun perustajakumppaniksi.

OP Ryhmä palkkaa 300 uutta IT-ammattilaista Helsinkiin ja Ouluun. Rekrytoinnit ovat osa pitkän aikavälin investointeja muun muassa tekoälyosaamiseen, datan hyödyntämiseen ja pilvipalveluihin.

– Uudistuvan teknologian ja esimerkiksi tekoälyn rooli finanssialan toimintaympäristön nopeassa muutoksessa on valtava. OP Ryhmä haluaa olla alan vastuullinen suunnannäyttäjä, siksi panostamme IT-osaamiseen. Rekrytoinnit ja IT-osaamisen kehittäminen takaavat sen, että voimme jatkossakin tarjota asiakkaillemme parhaat mahdolliset palvelut ja pitää huolta kilpailukyvystämme strategiamme mukaisesti, sanoo OP Ryhmän pääjohtaja Timo Ritakallio.

IT-osaamisen kehittämiseksi OP Ryhmä aloittaa yhteistyön Sisu-koodikoulun kanssa ja ryhtyy koulun perustajakumppaniksi. OP:n ja Sisu-koodikoulun tavoitteena on vahvistaa kotimaista IT-osaamista ja houkutella Suomeen lisää kansainvälisiä tulevaisuuden tekijöitä.

– Työperäisen maahanmuuton edistäminen on tärkeä osa tulevia rekrytointejamme. Tarvitsemme tulevaisuudessa lisää kansainvälisiä IT-alan ammattilaisia Suomeen, jotta saamme kaiken hyödyn irti teknologian tarjoamista mahdollisuuksista, Ritakallio sanoo.

OP Ryhmä on yksi Suomen suurimpia ohjelmistotaloja sekä IT-alan työllistäjiä. OP Ryhmän lähes 13 000 työntekijästä noin 1 100 työskentelee kehittämisen ja teknologian organisaatiossa. Yhteensä joko suoraan tai kumppanuuksien kautta OP Ryhmä työllistää lähes 4 900 teknologia-alan ammattilaista. Vuoden 2022 lopussa OP Ryhmä työllisti ihmisiä 38 eri kansallisuudesta.

OP Ryhmässä houkuttelevia urapolkuja lääkkeeksi IT-työvoimapulaan

Suomea koskevan IT-alan työvoimapulan selättämiseksi tarvitaan useita erilaisia ratkaisuja. OP panostaa opiskelijoiden ja alanvaihtajien uramahdollisuuksiin, jotta mahdollisimman monelle osaajalle olisi tarjolla sujuva polku tulevaisuuden työelämässä.

– On tärkeää, että alalle suuntautuvilla ihmisillä on edessään oman osaamisen ja kehittymisen kannalta mielekkäitä urapolkuja. Ylläpidämme kehittäjämyönteistä ilmapiiriä, jotta esimerkiksi koodareilla on mahdollisuus keskittyä koodaamiseen, sanoo OP Ryhmän teknologia- ja kehitysjohtaja Kasimir Hirn.

Uusien rekrytointien lisäksi OP kehittää nykyisen henkilöstön osaamista vastaamaan paremmin tulevaisuuden edellytyksiä.

– Tarjoamme henkilöstöllemme mahdollisuuksia kouluttautua heidän tarpeidensa mukaisesti ja työaikaa oman osaamisen kehittämiseen. Lisäksi sisäinen liikkuvuus mahdollistaa asiantuntemuksen leviämisen eri puolille organisaatiota, Hirn sanoo.

Lisätiedot medialle:

OP Ryhmän viestintä, p. 010 252 8719, viestinta@op.fi