Huijauspuhelut ovat yleistyneet kesällä. Puheluissa huijarit esiintyvät pankin edustajana ja pyrkivät saamaan asiakkaan luovuttamaan pankkitunnukset tai tekemään siirtoja huijareille.
– Tällä hetkellä on käynnissä useita petoskampanjoita, joissa uhrin varat pyritään siirtämään väitetylle 'turvatilille'. Tässä huijaustyypissä rikollinen pyrkii vaikuttamaan uhriin hyödyntämällä kiireen ja hädän tunteita. Huijauksia on monenlaisia, mutta juuri nyt niitä tehdään erityisesti puhelimitse. Asiakkaalle soitetaan pankin nimissä ja varoitetaan tililtä lähtevästä suuresta maksusta. Tämän jälkeen asiakas manipuloidaan luovuttamaan pankkitunnukset ja huijataan hyväksymään huijareiden tekemät siirrot, sanoo OP Ryhmän väärinkäytösten hallinnan päällikkö Kim Sirén.
Toisessa tyypillisessä huijauksessa asiakas saa tekstiviestin viranomaiselta, kuten poliisilta tai Traficomilta. Huijarien lähettämä viesti ohjaa asiakkaan kirjautumaan pankkitunnuksilla väärennetylle sivustolle, jolloin rikolliset saavat pankkitunnukset. Tämän jälkeen asiakkaalle soitetaan ja kerrotaan, että asiakas on joutunut huijauksen kohteeksi ja hänet manipuloidaan hyväksymään tilisiirrot.
– Huijarit puhuvat puheluissa hyvää suomea, mikä lisää huijauksen uskottavuutta. Huijari voi olla oikea henkilö tai ääni voi tulla alkuun nauhoitteelta.
Myös yritysten varat voivat olla vaarassa
Huijarit pyrkivät pääsemään käsiksi kaikkiin asiakkaan käytössä oleviin tileihin. Tällöin myös yrityksen varat voivat olla vaarassa, jos asiakkaalla on käyttöoikeus tileihin.
– Huijauspuheluiden määrä on korkea, mutta on myös mahdollista, että puheluita pyritään kohdistamaan henkilöille, joilla tiedetään olevan varallisuutta. Tällöin yrittäjät voivat joutua kohteeksi.
Sirén muistuttaa, että mahdolliseen huijauspuheluun kannattaa suhtautua rauhallisesti ja pitää mielessä perusasiat.
– Pankki ei koskaan pyydä verkkopankkitunnuksia tai salasanaa puhelimessa tai viestillä. Pankilla ei ole turvatiliä, jolle asiakas voisi siirtää varat turvaan. Tällaisessa tilanteessa rahat päätyvät aina huijarin tilille. Katkaise puhelu, jos epäilet vähänkään kyseessä olevan huijaus.
Miten toimia, jos epäilee joutuneensa huijauspuhelun kohteeksi
- Pysy rauhallisena. Huijarit haluavat luoda hätääntymistä ja kiireen tuntua kertomalla, että rahasi ovat jollain tavalla vaarassa ja sinun on toimittava heti.
- Pankki ei koskaan pyydä sinulta verkkopankkitunnuksia tai salasanaa puhelimessa tai viestillä.
- Pankilla ei ole olemassa turvatiliä, jonne asiakas voisi siirtää varat turvaan. Tällaisessa tilanteessa rahat päätyvät aina huijarin tilille.
- Tarkista oikeat asiakaspalvelunumerot pankkisi kotisivuilta.
- Jos käytössäsi on OP-mobiili-sovellus, voit aina pyytää puhelun varmistamista puhelinsoiton yhteydessä.
- Ole yhteydessä omaan pankkiisi, jos tarvitset lisätukea ja aina, jos olet joutunut huijauksen uhriksi