Pohjolan OP Vastuullisuus

Muuta evästeasetuksiasi

Rakennamme yhdessä kestävää huomista ja toiveikkaampaa tulevaisuutta pohjoiseen

Vastuullisuus lähtee Pohjolan OP:n perustehtävästä ja arvoista. Tekemistämme ohjaa vastuullisuusohjelma.

Pohjolan OP:n perustehtävänä on edistää omistaja-asiakkaidensa ja toimintaympäristönsä kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Pankin menestys luo vakautta ja vaurautta, josta hyötyvät sekä asiakkaat että koko yhteisö.

Päivittäistä arkeamme ohjaavat lisäksi vahvat arvomme: ihmisläheisyys, vastuullisuus ja yhdessä menestyminen.

Vastuullisuusohjelma ohjaa toimintaamme

Vastuullisuus näkyy isoina ja pieninä arjen tekoina, jotka kuuluvat jokaisen osuuspankkilaisen päivään, päätöksiin ja toimintaan. Integroimme vastuullisuuden kaikkeen liiketoimintaamme ja sen riskinottoon.

Pohjolan OP:n vastuullisuusohjelma luotiin osana strategiaprosessia ESG:n (Environmental, Social ja Governance) mukaisesti valtakunnallisen OP Pohjolan vastuullisuusohjelmaan pohjautuen. Vastuullisuusohjelma kattaa näin ympäristön, sosiaalisen vastuun ja hallintotapaan liittyviä koko OP Pohjolalle keskeisiä teemoja. Päivitämme ohjelmaa tarpeen mukaan vuosittain ja raportoimme sen vaikutukset.

Pohjolan OP:n vastuullisuusohjelma 2025 purkaa pääteemat käytännönläheisiksi paikallisiksi tekemisiksi ja seurattaviksi mittareiksi.

OP on raportoinut vuodesta 2011 lähtien vastuullisesta toiminnastaan kansainvälisen Global Reporting Initiative -ohjeiston (GRI) mukaisesti.

Tutustu myös OP Pohjolan kokoamaan valtakunnalliseen vastuullisuusraporttiin tästä.

Vastuullisuus on tekoja pohjoiseen

Vastuullisuus Pohjolan OP:lla on hyviä tekoja pohjoiseen. Se näkyy siinä, miten huomioimme läheisemme ja ne yhteisöt joissa – ja joista elämme. Se näkyy tavassamme tehdä työtä ja siinä miten kohtelemme ympäristöä.

Pohjolan OP mm.

  • tukee alueen yleishyödyllisiä yhdistyksiä ja seuroja, kuten urheiluseuroja ja kulttuuritoimijoita,
  • tarjoaa kesätyö- ja harjoittelupaikkoja nuorille,
  • rahoittaa paikallisia yrityksiä, minkä turvin ne ovat voineet laajentaa toimintaansa, tehdä investointeja ja luoda työpaikkoja,
  • järjestää senioreille digiopastusta ja nuorille opetusta taloustaitojen parantamiseen,
  • kohtaa asiakkaitaan ympäristöä ja aikaa säästävien etäyhteyksien avulla ja
  • pitää yllä henkilökunnan tietosuojaan ja vastuullisuuteen liittyvää osaamista

Omistaja-asiakkaana vaikutat pankin vastuullisuustekojen valintaan


Omistaja-asiakkaamme pääsevät vuosittain vaikuttamaan pankin vastuullisuustekojen valintaan Kaikkien aikojen tekoja -kyselyn kautta. Vuonna 2025 valtakunnallisesti Kaikkien aikojen tekoja -kyselyyn saatiin yhteensä yli 65 000 vastausta. Näistä ennätykselliset 3 845 oli Pohjolan OP:n omistaja-asiakkaiden vastauksia. Kiitos kaikille vastaajille! He nostivat tärkeimmiksi teemoiksi

  • lasten ja nuorten harrastustoiminnan tukemisen
  • senioreiden ja muiden erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden opastamisen turvallisessa pankkiasioinnissa
  • alueen nuorten työllistymisen tukeminen

Tukeudumme omistaja-asiakkaillemme tärkeisiin teemoihin esimerkiksi tehdessämme sponsori- ja kumppanuussopimuksia ja päättäessämme pankin lahjoituksista.

Seuraavan kerran omistaja-asiakkaamme pääsevät vastaamaan ja vaikuttamaan paikallisiin tekoihin Kaikkien aikojen tekoja -kyselyn kautta vuonna 2026 osoitteessa op-media.fi

Tutustu tekoihimme