Intressebevakningsfullmakt

Hur sköter du löpande ärenden och vem gör det åt dig om din eller din närståendes funktionsförmåga försämras tillfälligt eller bestående? Med en intressebevakningsfullmakt kan du ge tillstånd att sköta dina ärenden.

Så börjar du sköta ärenden

Följ instruktionerna nedan, när Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (nedan DVV) har satt intressebevakningsfullmakten i kraft:

1. Boka tid

Boka tid hos kundtjänsten i banken där fullmaktsgivaren är kund, så att du kan sköta ärenden i enlighet med intressebevakningsfullmakten.

  • I telefon kan vi boka en tid på kontoret, eller om du är kund hos OP, till ett nätmöte. Vi kan också ge handledning i ärenden som gäller intressebevakningsfullmakten. Vi kan ännu inte sköta ärenden som gäller befullmäktigandet i telefon då vi inte kan utföra en tillräckligt stark autentisering av kunden.

    Ta kontakt med kundtjänsten

  • På ett nätmöte kan OP:s kunder flexibelt delta i mötet oberoende av var de befinner sig, särskilt då den intressebevakade är kund hos en bank på annat håll i Finland.

    Kontakta kundtjänsten och boka en tid till nätmöte i den bank där fullmaktsgivaren är kund.

    Du kan delta i nätmöten antingen i tjänsten op.fi eller med hjälp av OP:s mobilapplikation.

    Läs anvisningarna för nätmöten

  • Om du vill träffa vår expert ansikte mot ansikte, kan du boka tid till ett kontor för den andelsbank där fullmaktsgivaren är kund.

    Du kan boka ett möte på kontoret även om du ännu inte är kund hos OP. Om du inte lämnar in handlingarna separat med ett nätmeddelande, kan du ta dem med dig till mötet. Ta alltså intressebevakningsfullmakten och beslutet om fastställande av intressebevakningen med dig.

    När du kommer till kontoret ska du ha med dig ett giltigt identitetsbevis utfärdat av en myndighet i Finland.

    Läs om identitetsbevis som godkänns

2. Skicka handlingarna på förhand

Om du redan är kund hos OP, kan du skicka handlingarna till oss med ett nätmeddelande före mötet.

  • Den befullmäktigade ska lämna beslutet om fastställande av intressebevakningen och intressebevakningsfullmakten till banken.

    Du kan lämna in handlingar med ett nätmeddelande. Skanna in handlingarna eller ta bilder på dem till exempel med telefon eller surfplatta. Om du har bokat en tid på kontoret kan du ta med dig handlingarna till mötet, om du vill.

    Nödvändiga handlingar:

    • intressebevakningsfullmakt
    • Beslutet om fastställande av intressebevakning

    Minneslista för inlämning av handlingar

    • Lämna in handlingarna som pdf- eller jpg-filer.
    • Ta en bild av/skanna in båda sidorna av handlingarna.
    • Kontrollera att handlingarna är rättvända och att texten kan läsas.

3. Förbered dig för mötet

Du ska komma överens med banken för att kunna sköta fullmaktsgivarens bankärenden.

  • Mer detaljerade anvisningar om inlämning av handlingar ges i det föregående skedet. Om du har bokat en tid på kontoret kan du ta med dig handlingarna till mötet, om du vill.

  • Bankkort och nätbankskoder är personliga, och den befullmäktigade får inte använda fullmaktsgivarens koder eller kort. Banken kan bevilja den befullmäktigade egen dispositionsrätt till kontona och vid behov ett separat betalkort. Vi rekommenderar att förändringarna i skötseln av ärenden gås igenom med den befullmäktigade på förhand.

  • Fullmaktsgivaren har fortsättningsvis möjlighet att själv sköta sina ärenden, och det är bra att komma överens om detta med den befullmäktigade på förhand.