Intressebevakning

Ska du bli intressebevakare för din närstående? Läs här om hur du får intressebevakningen i kraft hos OP.

Så börjar du sköta ärenden hos OP

När en domstol eller förmyndarmyndigheten (Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, DVV) satt intressebevakningen i kraft, följ instruktionerna nedan:

1. Boka tid

Boka tid hos kundtjänsten i banken där den intressebevakade är kund, så att du kan sköta ärenden i enlighet med intressebevakningsfullmakten.

  • I telefon kan vi boka en tid på kontoret, eller om du är kund hos OP, till ett nätmöte. Vi kan också ge handledning i ärenden som gäller intressebevakning. Vi kan ännu inte sköta ärenden som gäller intressebevakning i telefon då vi inte kan utföra en tillräckligt stark autentisering av kunden.

    Ta kontakt med kundtjänsten

  • På ett nätmöte kan OP:s kunder flexibelt delta i mötet oberoende av var de befinner sig, särskilt då den intressebevakade är kund hos en bank på annat håll i Finland.

    Kontakta kundtjänsten och boka en tid till nätmöte i den bank där den intressebevakade är kund.

    Du kan delta i nätmöten antingen i tjänsten op.fi eller med hjälp av OP:s mobilapplikation.

    Läs anvisningarna för nätmöten

  • Om du vill träffa vår expert ansikte mot ansikte, kan du boka tid till ett kontor för den andelsbank där den intressebevakade är kund. Du kan boka ett möte på kontoret även om du ännu inte är kund hos OP.

    Om du inte lämnar in handlingarna separat med ett nätmeddelande, kan du ta dem med dig till mötet. Ta alltså beslutet om intressebevakning med dig.

    När du kommer till kontoret ska du ha med dig ett giltigt identitetsbevis utfärdat av en myndighet i Finland.

    Läs om identitetsbevis som godkänns

2. Skicka beslutet om intressebevakning på förhand

Om du redan är kund hos OP, kan du skicka beslutet om intressebevakning till oss med ett nätmeddelande före mötet.

  • Intressebevakaren ska lämna en redogörelse för det erhållna beslutet om intressebevakning och för dess omfattning till banken.

    Du kan lämna in handlingar som gäller intressebevakning med ett nätmeddelande. Skanna in handlingarna eller ta bilder på dem till exempel med telefon eller surfplatta. Om du har bokat en tid på kontoret kan du ta med dig handlingarna till mötet, om du vill.

    Nödvändiga handlingar:

    • Det fastställda beslutet om intressebevakning

    Minneslista för inlämning av handlingar

    • Lämna in handlingarna som pdf- eller jpg-filer.
    • Ta en bild av/skanna in båda sidorna av handlingarna.
    • Kontrollera att handlingarna är rättvända och att texten kan läsas.

3. Förbered dig för mötet

Som intressebevakare beslutar du om skötseln av ärenden. Med hjälp av dessa instruktioner går första mötet smidigt.

  • Mer detaljerade anvisningar för inlämning av handlingar ges i det föregående skedet. Om du har bokat en tid på kontoret kan du ta med dig handlingarna till mötet, om du vill.

  • Intressebevakaren beslutar i huvudsak om bankärenden som gäller den intressebevakades ekonomi och förmögenhet, exempelvis om hanteringen av kontot och användningen av medel. Du kan således planera på förhand hur du vill sköta dessa ärenden. På mötet kan vi precisera detaljerna utgående från dina tankar.

    Bankkort och nätbankskoder är personliga, och intressebevakaren får inte direkt använda fullmaktsgivarens koder eller kort. Banken kan bevilja den befullmäktigade egen dispositionsrätt till kontona och vid behov ett separat betalkort.

  • Om den intressebevakade har möjlighet att sköta ärenden också själv, är det bra att berätta om dem för den intressebevakade på förhand.