‍Pankkiasiointi OP Hämeessä läheisen kuoleman jälkeen

Läheisen kuolema aiheuttaa omaisille surun lisäksi myös monia velvollisuuksia, joita haluamme osaltamme helpottaa. Löydät tältä sivulta neuvoja, kuinka OP Hämeessä palvelemme kuolinpesäasiakkaitamme pankki- ja vakuutusasioinnissa. Op.fi/kuolinpesa -sivustolta löydät myös yleiset ohjeet, joiden avulla pääset alkuun kuolinpesän pankkiasioiden hoidossa.

Ennen perunkirjoitusta

Ennen perunkirjoitusta voi kuka tahansa maksaa vainajan tililtä vainajalle kuuluvia laskuja. Laskuihin luokitellaan kohtuulliset hautajais- ja perunkirjoituskustannukset sekä pesän hoidosta, hallinnosta ja selvityksestä johtuvat laskut, jotka on osoitettu kuolinpesälle. 

Maksa kuolinpesän laskuja ja toimita asiakirjat meille verkossa. Voit kirjautua palveluumme yleisimmillä suomalaisilla verkkopankkitunnuksilla. Asiakirjoja sekä laskuja voit lähettää verkon kautta, vaikka et itse olisi osakkaana kuolinpesässä.

Näin toimitat kuolinpesän asiakirjat ja laskut verkossa

Perunkirjoitus

Perunkirjoituksessa tehdään perukirja, joka on kuolinpesän omaisuus- ja osakasluettelo. Perunkirjoitus tulee toimittaa 3 kuukauden kuluessa kuolinpäivästä, määräaikaan saa tarvittaessa jatkoaikaa verottajalta. 

OP Hämeen lakipalveluissa voitte halutessanne hoitaa perunkirjoituksen sekä siihen läheisesti liittyvät toimenpiteet, kuten testamentin tiedoksi antamisen, osituksen ja perinnönjaon. Pankin lakipalveluiden juristit ja lakipalveluasiantuntijat hoitavat perunkirjoituksen ammattitaidolla ja kattavasti, sisältäen asiakirjojen hankkimisen ja perintöverotukseen liittyvän neuvonnan. 

Toimeksiannosta veloitetaan palveluhinnaston mukainen palkkio, jonka maksamiseen voi käyttää vainajan tai osakkaan OP-bonuksia. Voit olla yhteydessä lakipalveluasiantuntijoihimme puhelimitse numeroon 010 254 9160, 010 254 9146 tai 010 256 7302 (arkisin klo 10–16.30). 

Perunkirjoitus

Perunkirjoituksen jälkeen – asiakirjojen toimitus sekä valtakirja kuolinpesän asioiden hoitoon

Kuolinpesän asioiden hoitamiseksi on hyvä laatia valtakirja kaikkien osakkaiden kesken, jos kaikki osakkaat eivät asioi yhdessä konttorilla. Valtakirjassa määrittelette yhdessä, kenelle haluatte antaa oikeuden toimia kuolinpesän puolesta ja millä laajuudella. Valtakirja tulee voimaan, kun olemme tarkastaneet perukirjan, joten toimitattehan valtakirjan viimeistään perukirjan toimittamisen yhteydessä. Suosittelemme, että hyödynnätte valtakirjan tekemisessä osuuspankin omaa valtakirjapohjaa.

Tarkastamme perukirjan, kun kaikki perunkirjoitukseen liittyvät asiakirjat on toimitettu. Toimita kopio perukirjasta liitteineen sekä valtakirja kätevästi verkossa.

Näin toimitat kuolinpesän asiakirjat verkossa 

Mikäli et asioi verkossa, toimita kopio perukirjasta liitteineen konttoriimme.

Tarkista palveluaikamme 

Lue lisää ja tulosta valtakirjapohja, jolla kuolinpesän asioita voi hoitaa.

Valtakirja kuolinpesän pankkiasioiden hoitoon 

Apua puhelimitse OP Hämeen kuolinpesäasiakkuuksissa

Mikäli tarvitset opastusta kuolinpesän pankkiasioinnissa, voit olla yhteydessä verkkoviestillä tai puhelimitse. OP Hämeen kuolinpesäasioiden asiantuntijoihin saat yhteyden suoraan numerosta 010 254 9999 (avoinna arkisin klo 10–16).

Kokosimme asiakkaidemme tueksi myös muistilistan kuolinpesän asioista huolehtivalle:

Muistilista kuolinpesän asioista huolehtivalle (pdf)