OP Keski-Pohjanmaan Kokkolan konttorissa on alkanut suunnitelmien mukaisesti remontti, jossa konttorirakennus remontoidaan läpikotaisin. Syksyn edetessä remontoinnin äänet tulevat kuulumaan ja näkymään niin sisätiloissa kuin kävelykadullakin, OP:n mäessä. Remontin mittavuutta kuvaa aikaskaala - suunnitelmien mukaan uudistus vie vuoden 2026 loppupuolelle saakka.
– Konttorikiinteistö tullaan saattamaan ajan tasalle sekä teknisesti että asiakaspalvelu- ja työntekijäkokemuksenkin osalta. Samassa yhteydessä kehitetään Rantakadun puolella Kassatalona tunnettua asuin- ja liikekiinteistöä pankin omistamien tilojen osalta. Uudistuksen suunnittelussa ja toteutuksessa otetaan laajasti huomioon kestävän kehityksen periaatteet mahdollisuuksien mukaan, kertoo toimitusjohtaja Jyrki Rantala OP Keski-Pohjanmaasta.
1980-luvulla valmistunut kiinteistö on toteutettu rakennusajan mittapuun mukaan huolella, mutta monien teknisten ratkaisujen osalta käyttöikä on ylittynyt. Uudistuksessa panostetaan kestävän kehityksen ratkaisuihin ja olemassa olevia hyväkuntoisia rakenteita ja materiaaleja hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan uudismateriaalien sijasta. Kiinteistöön asennetaan aurinkosähköjärjestelmä, vesikatto uusitaan lämmöneristeineen ja rakennuksen tiiveyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös ikkunat vaihdetaan energiatehokkaiksi. Valaistus päivitetään energiatehokkaisiin LED-ratkaisuihin ja rakennusautomaatio optimoi lämmityksen, jäähdytyksen ja valaistuksen kulutusta.
Sisätilojen suunnittelussa huomioidaan entistä paremmin äänieristetyt palvelutilat. Myös sisäinen yhteistyö pankin asiantuntijoiden kesken tulee paranemaan uudistettujen tilaratkaisujen myötä ja ne sujuvoittavat myös asiakastapaamisia.
Kassapalvelut sijoitetaan omalle alueelleen ja oma sisäänkäynti näihin tiloihin tulee Isokadun kautta. Tämä osuus valmistuu alkuvuodesta 2026. Kassapalvelun tai konttorin aukioloaikoihin remontilla ei ole vaikutusta. Tulevat tilaratkaisut ottavat huomioon muutokset asiakaskäyttäytymisessä.
– Olen varma, että uudistetut konttoritilat selkeine palvelualueineen ja rauhallisine neuvotteluhuoneineen parantavat niin asiakas- kuin työntekijäkokemustakin, summaa hymyssä suin Jyrki Rantala.