Pankin liikevoitto oli vuoden 2025 ensimmäisen neljänneksen aikana 9,9 miljoonaa euroa ja se oli 3,4 miljoonaa pienempi verrattuna vertailuvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Pankin korkokate oli noin 3 miljoonaa euroa ja 15 % pienempi kuin vertailuvuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Palkkiotuotot olivat jokseenkin samalla tasolla vertailuajankohtaan nähden; myös vuonna 2025 omistaja-asiakkaiden lisäedut, mm. päivittäispalveluiden maksuttomuus on voimassa.
Pankki on vuoden 2025 aikana jatkanut vahvoja panostuksia toimintojensa kehittämiseen ja asiakaspalveluun, mikä näkyy edelleen kulukasvuna. Pankin henkilöstökulut olivat vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla noin 3 miljoonaa euroa ja 29 % suuremmat kuin vertailuajankohtana. Myös muut hallintokulut jatkoivat kasvuaan erityisesti ICT-kulujen kasvun seurauksena. Aiemmin kirjattuja saamisten arvonalentumisia purkautui vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä noin 800.000 euron verran, mikä vaikutti tulosta parantavasti.
- Asiakasliiketoiminnan tuotot – erityisesti korkokate – heikentyivät vertailuvuoden vastaavasta ajankohdasta, mikä johtuu erityisesti laskeneista markkinakoroista. Madaltunut korkotaso on vauhdittanut asuntokauppaa ja näkyy pankissa vilkastuneena asuntolainakysyntänä. Asuntolainoja onkin myönnetty 1-3/2025 yli 50 % enemmän kuin viime vuonna vastaavalla ajanjaksolla, kertoo toimitusjohtaja Mikko Vepsäläinen.
Yritysasiakkaiden luottokysyntä on jatkunut maltillisena, mutta asuntoyhtiörahoitus on ollut voimakkaassa kasvussa: 1-3/2025 asuntoyhtiölainoja on myönnetty lähes kolminkertainen määrä vertailuvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
- Keskimääräisen lainan koko on ollut kasvusuunnassa, mikä on merkki siitä, että asunto-osakeyhtiöillä on taas rohkeutta tehdä isompiakin peruskorjausinvestointeja. Kasvua selittää myös pankkiimme muista rahalaitoksista siirtyneet asiakkuudet. Palvelumme on saadun palautteen perusteella sujuvaa, ja toimintaamme ja osaamisemme luotetaan, myhäilee liiketoimintajohtaja Antti-Jussi Pitkälä.
- Haluamme toimia asiakkaillemme parempien taloudellisten valintojen valmentajana. Sparraamme asiakkaitamme tekemään pitkällä aikajänteellä kestäviä taloudellisia ratkaisuja – olipa kyse sitten asuntolainan ottamisesta, varallisuudenhoidosta, säästämisestä tai pankkipalveluiden turvallisesta käyttämisestä. Haluamme kaikissa asiakaskohtaamisissa varmistaa, että asiakkaalla on aina riittävästi tietoa omaa talouttaan koskevien päätösten tueksi. Olemme iloisia siitä, että yhä useampi asiakkaamme on aloittanut rahastosäästämisen. Asiakkaamme tekivät 1-3/2025 ajalla noin 2 234 säännöllisen rahastosäästämisen sopimusta, joka oli 22 % enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana, toimitusjohtaja Vepsäläinen mainitsee.
- Asiakasliiketoiminnan volyymit kehittyivät kokonaisuudessaan tasaisesti ja pankin asiakasliiketoiminnan koko on 6,5 miljardia euroa. Pankin vakavaraisuus on vahva ja olemme turvallinen pankkikumppani asiakkaillemme suhdanteista riippumatta, Vepsäläinen jatkaa.
Alkuvuonna 2025 pankki on jatkanut asiakaspalvelun kehittämistä ja kotiuttanut pankissa itse hoidettavaksi pääosan henkilöasiakkaiden puhelinpalvelusta ja verkkoviesteistä ja yritysasiakkaiden verkkoviesteistä. Näitä toimintoja hoitamaan pankki rekrytoi noin 20 uutta toimihenkilöä.
- Viimeisen vuoden aikana olemme vahvistaneet palvelukykyämme monessa toiminnossa. Henkilöstömäärämme on kasvanut yhteensä noin 50 henkilöllä, ja kokonaishenkilömäärämme on nyt 230 henkilöä. Olemme tyytyväisiä siitä, että meillä on työnantajana vetovoimaa, ja olemme saaneet mahtavan osaavia ja mukavia työkavereita joukkoomme työskentelemään asiakkaiden hyväksi, varatoimitusjohtaja Kati Kytökorpi iloitsee.
*Asiakasliiketoiminta: talletukset, rahastosijoitukset, vakuutussäästöt, tuotto-osuudet, indeksilainat, rahoitustoiminnan erät