Lähikuva kaapeleista

Laskujen lähettäminen sähköisesti

Helppo ja edullinen tapa hoitaa yrityksesi laskutus

E-laskupalvelu on turvallinen, käytännöllinen ja kustannustehokas tapa lähettää e-laskuja sähköisesti sekä yritys- että kuluttaja-asiakkaillesi. Myös yrityksesi kassanhallinta paranee, kun myyntisaatavat kotiutuvat nopeammin.

Yrityksesi voi lähettää ja vastaanottaa e-laskuja pankkiyhteyskanavan, OP-verkkopalvelun tai OP-Yritysmobiilin kautta. Yrityksen OP-verkkopalvelun selainpohjaisen palvelun käyttöönotto on yksinkertaista ja vaivatonta ilman erillisten taloushallinnon ohjelmistojen hankintaa. Lähetetyt e-laskut arkistoidaan sähköisesti ja voit myös ohjata e-laskukopion suoraan esimerkiksi yrityksesi tilitoimistolle. OP-Yritysmobiilissa on mahdollista lähettää myös hyvityslasku, muistutuslasku, toistuva lasku ja sähköpostilasku.

Tee yrityksellesi e-laskupalvelusopimus omassa osuuspankissasi, saat samalla e-laskutusosoitteen.
 
Kun yritykselläsi on verkkopalvelu- ja e-laskusopimus, saat käyttöösi myös OP-Yritysmobiilin laskutuspalvelun.

E-laskutuspalvelu on yritykselle turvallinen, käytännöllinen ja kustannustehokas tapa laskuttaa kuluttajia ja yrityksiä.

Kirsi Intke‚ tuotepäällikkö, OP
  • E-laskujen lähetys on kustannustehokas ja aikaa säästävä laskutustapa: yrityksesi säästää tulostuksen, kuorituksen, postittamisen ja postimaksujen kustannuksissa ja työhön kuluvassa ajassa.
  • E-laskutus pankkiyhteyskanavan kautta mahdollistaa integroinnin yrityksesi taloushallinnon järjestelmiin samaan tapaan kuin maksuliikepalveluissa. Yrityksen OP-verkkopalvelun e-laskupalvelussa puolestaan muodostat ja lähetät yrityksesi myyntilaskut sähköisesti sekä vastaanotat ja maksat ostolaskut. Palvelussa voit hallinnoida helposti myös yrityksesi tuotevalikoimaa ja asiakasrekisteriä
  • E-lasku on helppo myös laskun vastaanottavalle asiakkaalle: lasku tulee suoraan omaan verkkopankkiin tai muuhun sähköiseen järjestelmään, kaikki laskutustiedot ovat valmiina, eikä niitä tarvitse itse syöttää, ja toistuvat laskut voi hyväksyä automaattisesti.
  • E-laskun vastaanotto ehdotus (RP-sanoma) mahdollistaa laskuttajalle ja kuluttajalle e-laskun käyttöönotosta sopimisen jo heti sopimuksenteon yhteydessä. E-laskuehdotuksen myötä suuret kuluttajalaskuttajat saavuttavat merkittäviä kustannussäästöjä, kun ensimmäistä uuden asiakkaan laskua ei tarvitse enää lähettää paperisena. Yritykset voivat ottaa e-laskuehdotusten lähetyksen käyttöön OP:n kautta.
  • Tarvittaessa yrityksesi voi hyödyntää e-laskupalvelun tulostuspalvelua, jonka avulla lähetät laskut myös niille asiakkaille, jotka eivät ota vastaan sähköisiä laskuja. Tulostuspalvelu toimittaa laskut vastaanottajalle postitse.

E-laskun käyttöönotto Yrityksen OP-verkkopalvelussa on vaivatonta, eikä se vaadi investointeja laskutus- tai pankkiyhteysohjelmiin. Yrityksen OP-verkkopalvelussa muodostat ja lähetät yrityksesi laskut, seuraat saatavien tilannetta sekä vastaanotat e-laskuja yrityksesi laskuttajilta. Voit hallinnoida palvelussa helposti myös yrityksesi tuotevalikoimaa ja asiakasrekisteriä. 

Näin saat e-laskupalvelun yrityksesi käyttöön:

  • Tee Yrityksen OP-verkkopalvelu- ja e-laskupalvelusopimus omassa osuuspankissasi. Voit valita vain e-laskujen lähetyksen tai vastaanoton tai molemmat.
  • Tee Laskuttajailmoitus Finanssialan Keskusliiton sivuilla. Voit lähettää Laskuttajailmoituksen kätevästi Yrityksen OP-verkkopalvelun kautta ja tämän jälkeen kuluttaja-asiakkaasi voivat tilata yritykseltäsi e-laskuja verkkopankissaan.
  • Pyydä yritysasiakkailtasi e-laskuosoitteet ja tallenna ne Yrityksen OP-verkkopalvelun asiakastietoihin.
  • Ilmoita yrityksesi e-laskujen vastaanotto-osoite laskuttajillesi, jotta saat ostolaskusi jatkossa sähköisesti e-laskuina.

Voit muodostaa pankkiin lähetettävät e-laskut yrityksesi laskutusjärjestelmässä ja lähettää laskuaineiston joko OPn Kultalinkillä tai muulla yrityksessäsi käytössä olevalla pankkiyhteysohjelmalla. Vastaavasti saapuvan e-laskuaineiston noudat pankista yrityksesi pankkiyhteyskanavan kautta ja viet sen ostoreskontraan käsiteltäväksi ja tiliöitäväksi.

E-laskupalvelu mahdollistaa yrityksesi myynti- ja ostolaskutuksen täydellisen automatisoinnin.    

Näin saat e-laskupalvelun yrityksesi käyttöön:

  • Tarkista, että yrityksesi myynti- ja ostolaskujärjestelmillä on valmiudet käsitellä Finvoice–muotoisia e-laskuja.
  • Tarkista, että e-laskujen lähetys ja vastaanotto onnistuvat yrityksessäsi käytössä olevalla pankkiyhteysohjelmalla.
  • Tee e-laskupalvelusopimus omassa osuuspankissasi.

Kun sopimus on avattu:

  • Ilmoita laskuttajillesi yrityksesi e-laskuosoite sekä valmius vastaanottaa e-laskuja.
  • Ilmoita yrityksesi asiakkaille valmiudesta lähettää e-laskuja ja kerää yritysasiakkaittesi e-laskuosoitteet esim. kirjekampanjalla.
  • Tee laskuttajailmoitus, jos yrityksesi laskuttaa kuluttaja-asiakkaita. Tämän jälkeen kuluttajat voivat tilata yritykseltäsi e-laskun verkkopankistaan käsin. Voit tehdä laskuttajailmoituksen esimerkiksi Finanssialan Keskusliiton Finvoice–sivustolla ja lähettää sen pankkiyhteyskanavan kautta kuten muunkin e-laskuaineiston.

Lue lisää: