Laskujen vastaanottaminen sähköisesti

Helppo tapa vastaanottaa e-laskuja

E-laskupalvelu on turvallinen, käytännöllinen ja kustannustehokas tapa vastaanottaa laskuja sähköisesti. Selainpohjaisen palvelun käyttöönotto on yksinkertaista ja vaivatonta ilman erillisten ohjelmistojen hankintaa. Se on helppo yhdistää yrityksesi taloushallinnon ohjelmiin ja pankkijärjestelmiin. E-laskut arkistoidaan sähköisesti ja voit myös ohjata e-laskukopion suoraan esimerkiksi yrityksesi tilitoimistolle.

Tee yrityksellesi e-laskupalvelusopimus omassa osuuspankissasi. Saat samalla e-laskutusosoitteen, jonka voit ilmoittaa yrityksesi laskuttajille. Kun olet tehnyt sopimuksen, voit hallinnoida helposti itse sekä yrityksesi tuotevalikoimaa että asiakasrekisteriä.

Ostolaskujen hoitaminen e-laskuina vähentää ostolaskutuksen hoitoon käytettävän työn määrää.
Kati Hemminki‚ tuotepäällikkö, OP

E-laskun käyttöönotto Yrityksen OP-verkkopalvelussa on vaivatonta, eikä se vaadi investointeja laskutus- tai pankkiyhteysohjelmiin. Yrityksen OP-verkkopalvelussa muodostat ja lähetät yrityksesi laskut, seuraat saatavien tilannetta sekä vastaanotat e-laskuja yrityksesi laskuttajilta. Voit hallinnoida palvelussa helposti myös yrityksesi tuotevalikoimaa ja asiakasrekisteriä. 

Näin saat e-laskupalvelun yrityksesi käyttöön:

  • Tee Yrityksen OP-verkkopalvelu- ja e-laskupalvelusopimus omassa osuuspankissasi. Voit valita vain e-laskujen lähetyksen tai vastaanoton tai molemmat.
  • Tee Laskuttajailmoitus Finanssialan Keskusliiton sivuilla. Voit lähettää Laskuttajailmoituksen kätevästi Yrityksen OP-verkkopalvelun kautta ja tämän jälkeen kuluttaja-asiakkaasi voivat tilata yritykseltäsi e-laskuja verkkopankissaan.
  • Pyydä yritysasiakkailtasi e-laskuosoitteet ja tallenna ne Yrityksen OP-verkkopalvelun asiakastietoihin.
  • Ilmoita yrityksesi e-laskujen vastaanotto-osoite laskuttajillesi, jotta saat ostolaskusi jatkossa sähköisesti e-laskuina.

Voit muodostaa pankkiin lähetettävät e-laskut yrityksesi laskutusjärjestelmässä ja lähettää laskuaineiston joko OPn Kultalinkillä tai muulla yrityksessäsi käytössä olevalla pankkiyhteysohjelmalla. Vastaavasti saapuvan e-laskuaineiston noudat pankista yrityksesi pankkiyhteyskanavan kautta ja viet sen ostoreskontraan käsiteltäväksi ja tiliöitäväksi.

E-laskupalvelu mahdollistaa yrityksesi myynti- ja ostolaskutuksen täydellisen automatisoinnin.    

Näin saat e-laskupalvelun yrityksesi käyttöön:

  • Tarkista, että yrityksesi myynti- ja ostolaskujärjestelmillä on valmiudet käsitellä Finvoice–muotoisia e-laskuja.
  • Tarkista, että e-laskujen lähetys ja vastaanotto onnistuvat yrityksessäsi käytössä olevalla pankkiyhteysohjelmalla.
  • Tee e-laskupalvelusopimus omassa osuuspankissasi.

Kun sopimus on avattu:

  • Ilmoita laskuttajillesi yrityksesi e-laskuosoite sekä valmius vastaanottaa e-laskuja.
  • Ilmoita yrityksesi asiakkaille valmiudesta lähettää e-laskuja ja kerää yritysasiakkaittesi e-laskuosoitteet esim. kirjekampanjalla.
  • Tee laskuttajailmoitus, jos yrityksesi laskuttaa kuluttaja-asiakkaita. Tämän jälkeen kuluttajat voivat tilata yritykseltäsi e-laskun verkkopankistaan käsin. Voit tehdä laskuttajailmoituksen esimerkiksi Finanssialan Keskusliiton Finvoice–sivustolla ja lähettää sen pankkiyhteyskanavan kautta kuten muunkin e-laskuaineiston.

Lue lisää: